Πρόγραμμα Διδακτορικών Σπουδών στην Ψυχολογία (PSY800 GR)

ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΙΑ ΓΕΩΡΓΙΑΔΟΥ

Περιγραφή

Αυτή είναι η σελίδα του Προγράμματος Διδακτορικών Σπουδών στην Ψυχολογία. Εδώ θα βρείτε το ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό του Υποχρεωτικού Μαθήματος "Προηγμένες Μέθοδοι στν Ψυχολογική Έρευνα" και των σεμιναρίων " Ποσοτική έρευνα στην ψυχολογία: Έρευνα Πεδίου και Λογισμικό Ανάλυσης Δεδομένων”,  " Ποιοτική έρευνα στην ψυχολογία: Έρευνα Πεδίου και Λογισμικό Ανάλυσης Δεδομένων " και  "Σύγχρονα ζητήματα στην ψυχολογική έρευνα".

Περιεχόμενο Υποχρεωτικού Μαθήματος "Προηγμένες Μέθοδοι στην Ψυχολογική Έρευνα"

Εισαγωγή στις μεθόδους έρευνας.
Δεοντολογικές κατευθυντήριες γραμμές στην ψυχολογική έρευνα.
Πειραματικός σχεδιασμός και έλεγχος.
Διατύπωση ερευνητικών ερωτημάτων και υποθέσεων.

Μετρήσεις
Μέθοδοι δειγματοληψίας
Ποσοτική έρευνα
Ποιοτική έρευνα
Έρευνα μικτών μεθόδων
Τεχνικές στατιστικής ανάλυσης, Ερμηνεία των αποτελεσμάτων
Αναζήτηση και ανασκόπηση της σχετικής βιβλιογραφίας

Μαθησιακοί στόχοι
  • Βαθύτερη κατανόηση των θεμελιωδών ερευνητικών μεθόδων και τεχνικών της ψυχολογίας.
  • Κατανόηση των πλεονεκτημάτων και των περιορισμών των διαφόρων ερευνητικών σχεδίων
  • Σχεδιασμός και διεξαγωγή ερευνών με τη χρήση των κατάλληλων ερευνητικών μεθόδων
  • Ανάπτυξη ερευνητικών ερωτημάτων και υποθέσεων
  • Κατανόηση των δεοντολογικών προβληματισμών στην έρευνα
  • Συλλογή και ανάλυση δεδομένων
  • Αξιολόγηση και ερμηνεία ερευνητικών ευρημάτων
  • Επικοινωνία των ερευνητικών ευρημάτων
  • Διεξαγωγή βιβλιογραφικών αναζητήσεων και ανασκοπήσεων

Γενικές Δεξιότητες:

  • Κριτική σκέψη
  • Ερευνητικές δεξιότητες
  • Δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων
  • Αναλυτικές δεξιότητες, δεξιότητες επικοινωνίας
  • Ηθική ευαισθητοποίηση, Ερευνητική δεοντολογία
  • Δεξιότητες ανάλυσης δεδομένων, δεξιότητες ερμηνείας
  • Δεξιότητες ανάκτησης πληροφοριών, Αξιολόγηση πληροφοριών
  • Βιβλιογραφική ανασκόπηση, Ακαδημαϊκές δεξιότητες γραφής
Βιβλιογραφία

Συνιστώμενη βιβλιογραφία:
Cooper, H., Hedges, L. V., & Valentine, J. C. (Eds.). (2019). The Handbook of Research Synthesis and Meta-Analysis (3rd ed.). Russell Sage Foundation.
Creswell, J. W. (2017). Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Approaches (4th ed.). SAGE Publications.
Goodwin, J. & Goodwin, K. (2016). Research in psychology: methods and design. John Wiley & Sons.
de Vaus, D. (2019). Research Design in Social Research. SAGE Publications.
Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., Anderson, R. E., & Tatham, R. L. (2019). Multivariate Data Analysis (8th ed.). Cengage Learning.
Sani, F. (2017). Experimental Design and Statistics for Psychology: A First Course. Wiley.
Shaughnessy, J. J., Zechmeister, E. B., & Zechmeister, J. S. (2020). Research Methods in Psychology (10th ed.). McGraw-Hill Education.
Stainton Rogers, W., & Gomm, R. (2014). Mixed Methods Research for Psychology: Integrating Quantitative and Qualitative Approaches in Theory and Practice. Cambridge University Press.

- Σχετικά επιστημονικά περιοδικά:
Behavior Research Methods
International Journal of Research and Method in Education
International Journal of Research Methodology
International Journal of Social Research Methodology
International Journal of Quantitative and Qualitative Research Methods (IJQQRM)
International Journal of Qualitative Methods
Journal of Mixed Methods Research
Journal of Participatory Research Methods
Methodology
Methods
Psychological Methods
Research Synthesis Methods
Quality & Quantity
SAGE Research Methods Cases
Survey Research Methods

Μέθοδοι διδασκαλίας

Αυτό το μάθημα χρησιμοποιεί μια προσέγγιση μικτής μάθησης, συνδυάζοντας διαλέξεις στην τάξη με διαδικτυακές δραστηριότητες και πόρους. 


E-class, βιντεοδιαλέξεις, διαδραστικές ενότητες, πολυμεσικοί πόροι και διαδικτυακές συζητήσεις

Μέθοδοι αξιολόγησης
  • Συμμετοχή στην τάξη: 20% του τελικού βαθμού: Ενεργή συμμετοχή σε δια ζώσης και ηλεκτρονικές συζητήσεις, ομαδικές δραστηριότητες και αναλύσεις μελετών περιπτώσεων.
  • Κριτήρια αξιολόγησης: Συμμετοχή σε συζητήσεις, συνεργασία με τους συμφοιτητές/ τις συμφοιτήτριες, επίδειξη δεξιοτήτων κριτικής σκέψης και ενεργή συμμετοχή σε ομαδικές εργασίες. Προετοιμασία για το μάθημα.
  • Εργασίες και κουίζ: που αξιολογούν την κατανόηση των βασικών εννοιών, του ερευνητικού σχεδιασμού, της ανάλυσης δεδομένων και της ερμηνείας.
  • Κριτήρια αξιολόγησης: Ακρίβεια και βάθος της ανάλυσης, εφαρμογή των γνώσεων των ερευνητικών μεθόδων, σαφήνεια των εξηγήσεων και επίδειξη δεξιοτήτων κριτικής σκέψης.
  • Ερευνητική πρόταση: 50% του τελικού βαθμού: Ατομική ή ομαδική πρόταση ερευνητικού έργου, συμπεριλαμβανομένων των ερευνητικών ερωτημάτων, του σχεδιασμού της μελέτης, του σχεδίου δειγματοληψίας, των μεθόδων συλλογής δεδομένων και των δεοντολογικών προβληματισμών.
  • Κριτήρια αξιολόγησης: Σαφήνεια και συνάφεια των ερευνητικών ερωτημάτων, καταλληλότητα του ερευνητικού σχεδιασμού, εφαρμοσιμότητα της πρότασης, συνεκτίμηση των δεοντολογικών κατευθυντήριων γραμμών και επίδειξη δεξιοτήτων κριτικής σκέψης.
Προαπαιτούμενα

Ερευνητική Μεθοδολογία, Στατιστική, Ψυχολογία

Ομάδα στόχος

Διδακτορικοί Φοιτητές/ Διδακτορικές Φοιτήτριες

Ενότητες

Αυτό το εισαγωγικό μάθημα για τις προχωρημένες μεθόδους έρευνας παρέχει στους φοιτητές μια θεμελιώδη κατανόηση των μεθόδων έρευνας στην Ψυχολογία. Στόχος του μαθήματος είναι να αναδείξει τη σημασία των ερευνητικών μεθόδων, να διαφοροποιήσει τις ποσοτικές και ποιοτικές ερευνητικές προσεγγίσεις και να παρουσιάσει βασικές έννοιες και αρχές της ερευνητικής μεθοδολογίας. Το μάθημα ενθαρρύνει την κριτική σκέψη σχετικά με την ερευνητική διαδικασία και τονίζει τη σημασία της εγκυρότητας και της αξιοπιστίας στην έρευνα 

Το μάθημα αυτό παρέχει στους διδακτορικούς φοιτητές μια ουσιαστική κατανόηση των ηθικών προβληματισμών και αρχών που διέπουν τις δεοντολογικές πρακτικές της έρευνας. Το μάθημα δίνει έμφαση στη σημασία των δεοντολογικών κατευθυντήριων γραμμών για την προστασία των συμμετεχόντων στην έρευνα και τη διατήρηση της ακεραιότητας της ψυχολογικής έρευνας. Οι φοιτητές διερευνούν βασικές έννοιες όπως η συγκατάθεση μετά από ενημέρωση, η ιδιωτικότητα και η εμπιστευτικότητα, η προστασία από βλάβες, η ευεργεσία και η ακεραιότητα της έρευνας.

Αυτό το μάθημα εισάγει τους διδακτορικούς φοιτητές στις θεμελιώδεις έννοιες και αρχές του πειραματικού σχεδιασμού στην ψυχολογική έρευνα. Το μάθημα επικεντρώνεται στη σημασία του σχεδιασμού πειραμάτων που ελέγχουν αιτιώδεις σχέσεις μεταξύ μεταβλητών και ελαχιστοποιούν πιθανές προκαταλήψεις. Μέσω ενός συνδυασμού διαλέξεων, ομαδικών δραστηριοτήτων και συζητήσεων, οι φοιτητές διερευνούν βασικές έννοιες όπως οι ανεξάρτητες και εξαρτημένες μεταβλητές, οι ομάδες ελέγχου, η τυχαία ανάθεση και ο χειρισμός των μεταβλητών.

Αυτό το μάθημα αποτελεί μια εξερεύνηση των αρχικών σταδίων της έρευνας στην ψυχολογία. Καθοδηγεί τους φοιτητές στη διαδικασία διατύπωσης ερευνητικών ερωτημάτων και υποθέσεων, δίνοντας έμφαση στον κρίσιμο ρόλο που διαδραματίζουν αυτά τα στοιχεία στη διαμόρφωση ολόκληρης της ερευνητικής προσπάθειας. Οι φοιτητές θα μάθουν να προσδιορίζουν βασικές έννοιες, να ορίζουν μεταβλητές και να αναπτύσσουν σαφή, ελέγξιμα ερευνητικά ερωτήματα. Επιπλέον, θα κατανοήσουν πώς οι υποθέσεις παρέχουν συγκεκριμένες προβλέψεις που καθοδηγούν τον ερευνητικό σχεδιασμό και την ανάλυση δεδομένων.

Αυτό το μάθημα έχει σχεδιαστεί για να παρέχει στους φοιτητές μια θεμελιώδη κατανόηση της σημασίας των μετρήσεων στην ερευνητική διαδικασία, ιδιαίτερα στον τομέα της Ψυχολογίας. Η μέτρηση είναι μια κρίσιμη πτυχή της έρευνας, καθώς επιτρέπει στους ερευνητές να ποσοτικοποιούν και να συλλέγουν δεδομένα σχετικά με διάφορα ψυχολογικά φαινόμενα. Το μάθημα αυτό διερευνά βασικές έννοιες που σχετίζονται με τη μέτρηση, τις διάφορες κλίμακες μέτρησης, την αξιοπιστία, την εγκυρότητα και τη διαδικασία επιλογής των κατάλληλων εργαλείων μέτρησης.

Η κατανόηση των διαφόρων μεθόδων δειγματοληψίας και των πλεονεκτημάτων και μειονεκτημάτων τους είναι ζωτικής σημασίας για τη διασφάλιση της εγκυρότητας και της γενίκευσης των ερευνητικών ευρημάτων. Σε αυτό το μάθημα, εξετάζουμε διάφορες τεχνικές δειγματοληψίας, τις εφαρμογές τους και τους παράγοντες που επηρεάζουν την επιλογή τους.

Αυτό το μάθημα παρέχει μια σε βάθος εξερεύνηση των ποσοτικών μεθόδων έρευνας στην ψυχολογία. Η ποσοτική έρευνα είναι μια συστηματική προσέγγιση για τη μελέτη ψυχολογικών φαινομένων με τη χρήση αριθμητικών δεδομένων και στατιστικής ανάλυσης. Σε αυτό το μάθημα, θα εμβαθύνουμε στις θεμελιώδεις αρχές, μεθοδολογίες και τεχνικές της ποσοτικής έρευνας, δίνοντας στους φοιτητές τη δυνατότητα να σχεδιάζουν, να διεξάγουν και να ερμηνεύουν αποτελεσματικά ποσοτικές μελέτες.

Αυτό το μάθημα παρέχει μια εισαγωγή στις μεθόδους ποιοτικής έρευνας στην ψυχολογία. Η ποιοτική έρευνα είναι μια πολύτιμη προσέγγιση για τη διερεύνηση σύνθετων φαινομένων, την κατανόηση των ανθρώπινων εμπειριών και την απόκτηση γνώσεων σχετικά με τις υποκειμενικές πτυχές της συμπεριφοράς και της νόησης. Σε αυτό το μάθημα, οι φοιτητές θα εντρυφήσουν στις θεμελιώδεις αρχές, τις τεχνικές και τα ηθικά ζητήματα που σχετίζονται με την ποιοτική έρευνα. Θα εξερευνήσουν τις διάφορες μεθόδους συλλογής δεδομένων, τις τεχνικές ανάλυσης δεδομένων και το ρόλο του ερευνητή στην ποιοτική έρευνα.  

Αυτό το μάθημα διερευνά την έννοια της έρευνας μεικτών μεθόδων, η οποία περιλαμβάνει το συνδυασμό ποιοτικών και ποσοτικών μεθόδων έρευνας στο πλαίσιο μιας ενιαίας ερευνητικής μελέτης. Οι φοιτητές θα κατανοήσουν τις θεμελιώδεις αρχές, τα πλεονεκτήματα και τις προκλήσεις που σχετίζονται με τα ερευνητικά σχέδια μικτών μεθόδων. Θα μάθουν πώς να επιλέγουν τα κατάλληλα ερευνητικά ερωτήματα για μελέτες μικτής μεθοδολογίας, να ενσωματώνουν ποιοτικά και ποσοτικά δεδομένα και να εξάγουν ουσιαστικά συμπεράσματα.

Αυτό το μάθημα παρέχει μια ολοκληρωμένη εισαγωγή σε διάφορες τεχνικές στατιστικής ανάλυσης που χρησιμοποιούνται συνήθως στην ψυχολογική έρευνα. Οι φοιτητές θα εξερευνήσουν τις θεμελιώδεις έννοιες και εφαρμογές των στατιστικών μεθόδων, συμπεριλαμβανομένων της περιγραφικής στατιστικής, της επαγωγικής στατιστικής, των μη παραμετρικών δοκιμών και της ανάλυσης διακύμανσης (ANOVA). Επιπλέον, το μάθημα εισάγει την κρίσιμη δεξιότητα της ερμηνείας των ερευνητικών αποτελεσμάτων που λαμβάνονται μέσω αυτών των στατιστικών τεχνικών. Οι φοιτητές θα μάθουν πώς να μεταφράζουν τα στατιστικά ευρήματα σε ουσιαστικές γνώσεις, να εξάγουν συμπεράσματα και να επικοινωνούν αποτελεσματικά τις ερμηνείες τους.

Σε αυτό το μάθημα, οι φοιτητές συνεχίζουν την εξερεύνηση των τεχνικών στατιστικής ανάλυσης στην ψυχολογική έρευνα. Αυτό το μέρος καλύπτει προχωρημένες μεθόδους, συμπεριλαμβανομένης της πολυμεταβλητής ανάλυσης διακύμανσης (MANOVA), της παραγοντικής ανάλυσης, της ανάλυσης κύριων συνιστωσών, της ανάλυσης συστάδων, της πολυμεταβλητής παλινδρόμησης και των μοντέλων διαρθρωτικών εξισώσεων (SEM). Το μάθημα αναπτύσσει περαιτέρω τη δεξιότητα της ερμηνείας των αποτελεσμάτων, δίνοντας έμφαση στην ενσωμάτωση των στατιστικών ευρημάτων με τους ερευνητικούς στόχους και τα θεωρητικά πλαίσια για την εξαγωγή ουσιαστικών
συμπερασμάτων και την αποτελεσματική επικοινωνία των ερευνητικών αποτελεσμάτων.

Αυτό το μάθημα παρέχει μια σε βάθος κατανόηση της ερευνητικής διαδικασίας στην ψυχολογία, καλύπτοντας τα κρίσιμα βήματα από τη βιβλιογραφική ανασκόπηση έως την αποτελεσματική επικοινωνία των ερευνητικών ευρημάτων. Οι φοιτητές θα μάθουν πώς να αναζητούν και να εξετάζουν κριτικά τη σχετική βιβλιογραφία, καθώς και πώς να γράφουν και να παρουσιάζουν την έρευνά τους με σαφήνεια και δεοντολογία. 

  • Εισαγωγή στην έρευνα πεδίου
  • Σχεδιασμός και υλοποίηση ποσοτικών ερευνών
  • Τεχνικές στατιστικής ανάλυσης για ποσοτικά δεδομένα
  • Εισαγωγή σε λογισμικά όπως τα JASP, R, SPSS, AMOS, EQS και οι εφαρμογές τους για την ποσοτική ανάλυση δεδομένων
  • Εφαρμογή εργαλείων λογισμικού για στατιστική ανάλυση και ερμηνεία ποσοτικών δεδομένων.
  • Οπτικοποίηση δεδομένων
  • Εισαγωγή στην έρευνα πεδίου
  • Διεξαγωγή συνεντεύξεων, ομάδων εστίασης και παρατηρήσεων σε νατουραλιστικά περιβάλλοντα
  • Κωδικοποίηση, θεματική ανάλυση/ανάλυση περιεχομένου ποιοτικών δεδομένων.
  • Εισαγωγή σε λογισμικά όπως το InVivo και το Atlas και οι εφαρμογές τους για την ποιοτική ανάλυση δεδομένων.
  • Εφαρμογή εργαλείων λογισμικού για την κωδικοποίηση και ανάλυση ποιοτικών δεδομένων.
  • Οπτικοποίηση δεδομένων

1.
Εισαγωγή στον σχεδιασμό της έρευνας


Επισκόπηση των μεθόδων έρευνας στην ψυχολογία
Σημασία του συστηματικού σχεδιασμού στην έρευνα
Δεοντολογικά ζητήματα στην ψυχολογική έρευνα
2.
Θέματα φύλου στην έρευνα


Κατανόηση των έμφυλων προκαταλήψεων στην έρευνα
Στρατηγικές για τον μετριασμό των προκαταλήψεων λόγω φύλου
Ενσωμάτωση προσεγγίσεων με ευαισθησία ως προς το φύλο στον ερευνητικό σχεδιασμό
3.
Συστηματική ανασκόπηση της βιβλιογραφίας

Βασικές αρχές για τη διεξαγωγή συστηματικής βιβλιογραφικής ανασκόπησης
Τεχνικές αναζήτησης, αξιολόγησης και σύνθεσης της ερευνητικής βιβλιογραφίας
Πρακτικές ασκήσεις και εργαλεία για τη βιβλιογραφική ανασκόπηση
4.
Πόροι στο Πανεπιστήμιο για την έρευνα


Επισκόπηση των πόρων του πανεπιστημίου για την υποστήριξη της έρευνας
Πρόσβαση σε βάσεις δεδομένων, αρχεία και ερευνητικά εργαλεία της βιβλιοθήκης
Καθοδήγηση σχετικά με ευκαιρίες χρηματοδότησης και ερευνητικές επιχορηγήσεις
5.
Σχεδιασμός ψηφιοποιημένων ψυχολογικών μετρήσεων


Εισαγωγή στις ψηφιοποιημένες ψυχολογικές μετρήσεις
Αρχές σχεδιασμού και εφαρμογής ψηφιοποιημένων μετρήσεων
Πρακτική εξάσκηση με ψηφιακά εργαλεία και λογισμικό για ψυχολογική αξιολόγηση

Ημερολόγιο

Ανακοινώσεις

  • - Δεν υπάρχουν ανακοινώσεις -