ΕΦΠΤ2. Ψυχολογικές και επιστημολογικές προσεγγίσεις στις Φυσικές Επιστήμες, το Περιβάλλον και την Τεχνολογία
Πηνελόπη Παπαδοπούλου, Βασίλης Τσελφές, Δημήτρης Πνευματικός
Ενότητα Α: Ψυχολογία
Μαθησιακά αποτελέσματα
- Οι φοιτήτριες και φοιτητές θα αποκτήσουν εξοικείωση και γνώσεις σε σύγχρονα θέματα θεωρίας και έρευνας από το χώρο της Γνωστικής και της Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας για τη μάθηση, την ανάπτυξη της σκέψης, και τη διδασκαλία, με έμφαση στη σύνδεση της βασικής έρευνας στην Ψυχολογία με την εκπαιδευτική πράξη.
- Να συνθέτουν κριτικά, αναστοχαστικά και δημιουργικά τη σύχρονη με το θέμα βιβλιογραφία και να προγραμματίζουν αντίστοιχη έρευνα με εφαρμογές στην εκπαίδευση.
- Ικανότητα υλοποίησης έρευνας με θέματα από την ύλη του μαθήματος.
Περιεχόμενο
Σύνδεση της βασικής έρευνας στην Ψυχολογία με την εκπαιδευτική πράξη, ιδιαίτερα στις φυσικές επιστήμες και τεχνοεπιστήμες. Το αντίστοιχο περιεχόμενο (α) Σκέψη: Η σκέψη ως αναπαράσταση, λύση προβλημάτων και διαλογιστική, (β) Η γνώση και πώς αυτή οικοδομείται, (γ) Η προσέγγιση της εννοιολογικής αλλαγής, (δ) τα νοητικά μοντέλα και η αναδιοργάνωση της γνώσης, (ε) Σκέψη και δημιουργικότητα. Γνωστικές παρεμβάσεις με στόχο την ανάπτυξη της δημιουργικής σκέψης, (στ) Μεταγνώση (έννοια, μορφές και ανάπτυξη). Μεταγνωστικές διεργασίες. Μεταγνωστικές εμπειρίες, (ζ) Διαδικαστική γνώση, (η) αυτο-ρύθμιση και αυτο-ρυθμιζόμενη μάθηση, (θ) επιστημολογικές πεποιθήσεις (ι) Κίνητρα και κοινωνικο-γνωστικοί παράγοντες μάθησης και ακαδημαϊκής επίτευξης, (ια) Συναισθήματα και διαπροσωπικό (σχέσεις, επικοινωνία) επίπεδο ερμηνείας στην ψυχολογία και εφαρμογές στην εκπαίδευση, (ιβ) ανατρεπτικά κείμενα. Η ανάπτυξη και η οικοδόμηση της γνώσης στις Φυσικές Επιστήμες προσεγγίζεται πάνω σε τέσσερις θεματικές περιοχές: Νανοτεχνολογία, Ενέργεια, Πλεύση/Βύθιση και πυκνότητα, Δυναμικές Αλληλεπιδράσεις. Συζητούνται τα ερευνητικά ευρήματα που αφορούν τις ιδέες και τα προβλήματα κατανόησης αυτών των θεματικών περιοχών. Μέσω του μοντέλου της Εννοιολογικής Οικολογίας, προσδιορίζονται ο ρόλος μιας σειράς παραγόντων στον έλεγχο της μάθησης σε ζητήματα Βιολογίας. Συγκεκριμένα μελετάται η Εννοιολογική Οικολογία της Εξελικτικής Θεωρίας και παρουσιάζεται μια σειρά ερευνών που προσδιορίζουν τους παράγοντες και την βαρύτητά τους.
Ενότητα Β: Επιστημολογία
Στόχοι
Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες:
- θα εξοικειωθούν με επιστημολογικά και φιλοσοφικά μοντέλα που περιγράφουν τη δυναμική της οικοδόμησης νέας επιστημονικής γνώσης, καθώς και με τη δυναμική της επίδρασης αυτών των μοντέλων στην κατασκευή και τη λειτουργία των Προγραμμάτων Σπουδών της Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης στις Φυσικές Επιστήμες,
- θα ασκηθούν στην ανάλυση Προγραμμάτων Σπουδών που πραγματοποιείται με στόχο την ανάδειξη των απόψεων για τη Φύση της Επιστήμης (NOS) που τα διατρέχουν,
- θα καλλιεργήσουν την ικανότητα κριτικής ανάγνωσης θεσμικών κειμένων που αναφέρονται στην εκπαίδευση.
Περιεχόμενο
- Ανάλυση κειμένου από Προγράμματα Σπουδών Φυσικών Επιστημών με ελεύθερη δημιουργία κατηγοριών.
- Εισαγωγή σε ένα τριπολικό μοντέλο δόμησης των Προγραμμάτων Σπουδών Φυσικών Επιστημών (θεσμικός, διδακτικός και επιστημολογικός πόλος).
- Εισαγωγή στο κοινωνικής δυναμικής μοντέλο παραγωγής επιστημονικής γνώσης του Pickering (Το μαγκανοπήγαδο της πράξης).
- Εισαγωγή στο φιλοσοφικό μοντέλο αναπαράστασης των επιστημονικών πρακτικών των εργαστηριακών Φυσικών Επιστημών του Hacking – εναλλακτικά επιστημολογικά/φιλοσοφικά μοντέλα προσέγγισης της φύσης της επιστημονικής γνώσης.
- Συστηματικές εφαρμογές των παραπάνω μοντέλων σε στοχευμένες αναλύσεις / κριτική ανάγνωση Προγραμμάτων Σπουδών Φυσικών Επιστημών.
ΕΦΠΤ3. Αξιολόγηση και ένταξη διδακτικού υλικού κλασικών και ψηφιακών τεχνολογιών στην εκπαίδευση των Φυσικών Επιστημών, του Περιβάλλοντος και της Τεχνολογίας
Στόχοι του μαθήματος Βασικός στόχος του μαθήματος είναι οι φοιτητές να μπορούν να αξιολογήσουν έτοιμο διδακτικό υλικό, κυρίως τεχνολογικής κατεύθυνσης για να μπορέσουν να το ενσωματώσουν στη διδακτική πράξη. Παράλληλα, στόχος είναι να είναι σε θέση να επεξεργαστούν έτοιμο ή να δημιουργήσουν νέο υλικό για τον ίδιο σκοπό. Μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα είναι σε θέση να: - αξιολογούν και δημιουργούν διδακτικές δραστηριότητες με απτικές διεπαφές στηριζόμενες στη λογική του ενσώματου προγραμματισμού - αξιολογούν και δημιουργούν ψηφιακό υλικό, κυρίως με τη μορφή ψηφιακών ιστοριών και σύντομων βίντεο - να σχεδιάζουν σενάρια και πλήρεις ιστοριοπίνακες, που μπορούν στη συνέχεια να μετασχηματίσουν σε εκπαιδευτικά βίντεο -αξιολογούν και δημιουργούν ρομποτικές και συναφείς κατασκευές για την υλοποίηση μοντέλων Οι παραπάνω δεξιότητες έχουν προσανατολισμό στη διδασκαλία φαινομένων και εννοιών σχετικών με τις φυσικές επιστήμες και το περιβάλλον.
Περιεχόμενο του μαθήματος Αξιολόγηση έτοιμου διδακτικού υλικού, κυρίως τεχνολογικής κατεύθυνσης με σκοπό την ενσωμάτωσής τους στη διδακτική πράξη, επεξεργασία, ή/και δημιουργία νέου υλικού για τον ίδιο σκοπό. Απτικές διεπαφές στηριζόμενες στη λογική του ενσώματου προγραμματισμού. Ψηφιακές ιστορίες και σύντομα βίντεο. Σενάρια και πλήρεις ιστοριοπίνακες, που μπορούν να μετασχηματίζονται σε εκπαιδευτικά βίντεο. Ρομποτικές και συναφείς κατασκευές για την υλοποίηση μοντέλων. Από το Ζωοτρόπιο και το Κινητοσκόπιο στις Βιντεοκάμερες - τα κοινά στοιχεία που επιτρέπουν στους θεατές να αντιληφθούν τη δυναμική του μέσου. Σύντομη αναφορά στην ιστορία του video art . Οι μορφές του σύγχρονου video. Προβολή επιλεγμένων παραδειγμάτων απο την ιστορία του video-art, video installations, interactive video installations. Παρουσίαση και συζήτηση πάνω στην αισθητική των νέων μέσων. [30] Σχεδιασμός και διαμόρφωση διδιάστατου πεδίου:περιλαμβάνει τη σύνθεση και όλα τα επιμέρους χαρακτηριστικά της, το φωτισμό, τη θέση, το χρώμα, τις δυνάμεις μέσα στο πλαίσιο, τις αναλογίες(aspect ratio) κ.λπ.. Σχεδιασμός και διαμόρφωση τριδιάστατου πεδίου. Προσκήνιο, φόντο, χωρικά παράδοξα, βάθος πεδίου, κ.λπ. Η τέταρτη διάσταση –χρόνος-κίνηση Χρησιμοποιώντας την κάμερα. Kίνηση της μηχανής (pan/dolly, tracking, crane, handheld, steadycam, zoom), γωνίες λήψης, τύπους λήψης. κλίμακες. Είδη πλάνων Δομή. Σκηνές και Σεκάνς. Μοντάζ- Το μοντάζ ως θεμέλιο της κινηματογραφίας.Οι μέθοδοι του μοντάζ :Διανοητικό Μοντάζ-Δημιουργικό Μοντάζ- Μοντάζ συσχετισμού ιδεών- Μεταφορικό Μοντάζ-Αλληγορικό και Ποιητικό Μοντάζ- Ρυθμικό Μοντάζ-Εσωτερική ταχύτητα Πλάνων-Ο Ρυθμός στις ομιλούσες ταινίες. Μοντάζ σε γραμμικές και μη γραμμικές μορφές. (Τεχνικές υλοποίησης με τα ανάλογα λογισμικά.) Τεχνικές Compositing. Η έννοια της ψηφιακής εγκατάστασης στο χώρο. Η Πέμπτη διάσταση. Ηχοδομές--Αλληγορικοί συσχετισμοί εικόνας και ήχου. (Τεχνικές υλοποίησης με τα ανάλογα λογισμικά) Ειδικά Εφέ. O σχεδιασμός και η ανάπτυξη διδακτικών υλικών επικεντρώνεται στο διδακτικό μετασχηματισμό του περιεχομένου με ενδεικτικές θεματικές: νανοτεχνολογία, δυνάμεις, ενέργεια, πλεύση βύθιση. Συγκριτική ανάλυση του περιεχομένου στις 3 βαθμίδες της.
ΛιγότεραΕνότητα Α: Ψυχολογία
Μαθησιακά αποτελέσματα
- Οι φοιτήτριες και φοιτητές θα αποκτήσουν εξοικείωση και γνώσεις σε σύγχρονα θέματα θεωρίας και έρευνας από το χώρο της Γνωστικής και της Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας για τη μάθηση, την ανάπτυξη της σκέψης, και τη διδασκαλία, με έμφαση στη σύνδεση της βασικής έρευνας στην Ψυχολογία με την εκπαιδευτική πράξη.
- Να συνθέτουν κριτικά, αναστοχαστικά και δημιουργικά τη σύχρονη με το θέμα βιβλιογραφία και να προγραμματίζουν αντίστοιχη έρευνα με εφαρμογές στην εκπαίδευση.
- Ικανότητα υλοποίησης έρευνας με θέματα από την ύλη του μαθήματος.
Περιεχόμενο
Σύνδεση της βασικής έρευνας στην Ψυχολογία με την εκπαιδευτική πράξη, ιδιαίτερα στις φυσικές επιστήμες και τεχνοεπιστήμες. Το αντίστοιχο περιεχόμενο (α) Σκέψη: Η σκέψη ως αναπαράσταση, λύση προβλημάτων και διαλογιστική, (β) Η γνώση και πώς αυτή οικοδομείται, (γ) Η προσέγγιση της εννοιολογικής αλλαγής, (δ) τα νοητικά μοντέλα και η αναδιοργάνωση της γνώσης, (ε) Σκέψη και δημιουργικότητα. Γνωστικές παρεμβάσεις με σ
Ενότητα Α: Ψυχολογία
Μαθησιακά αποτελέσματα
- Οι φοιτήτριες και φοιτητές θα αποκτήσουν εξοικείωση και γνώσεις σε σύγχρονα θέματα θεωρίας και έρευνας από το χώρο της Γνωστικής και της Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας για τη μάθηση, την ανάπτυξη της σκέψης, και τη διδασκαλία, με έμφαση στη σύνδεση της βασικής έρευνας στην Ψυχολογία με την εκπαιδευτική πράξη.
- Να συνθέτουν κριτικά, αναστοχαστικά και δημιουργικά τη σύχρονη με το θέμα βιβλιογραφία και να προγραμματίζουν αντίστοιχη έρευνα με εφαρμογές στην εκπαίδευση.
- Ικανότητα υλοποίησης έρευνας με θέματα από την ύλη του μαθήματος.
Περιεχόμενο
Σύνδεση της βασικής έρευνας στην Ψυχολογία με την εκπαιδευτική πράξη, ιδιαίτερα στις φυσικές επιστήμες και τεχνοεπιστήμες. Το αντίστοιχο περιεχόμενο (α) Σκέψη: Η σκέψη ως αναπαράσταση, λύση προβλημάτων και διαλογιστική, (β) Η γνώση και πώς αυτή οικοδομείται, (γ) Η προσέγγιση της εννοιολογικής αλλαγής, (δ) τα νοητικά μοντέλα και η αναδιοργάνωση της γνώσης, (ε) Σκέψη και δημιουργικότητα. Γνωστικές παρεμβάσεις με σ