Ο εκπαιδευτικός ως ερευνητής και ως στοχαζόμενος επαγγελματίας
Σοφία Αυγητίδου
Σκοπός του μαθήματος είναι (α) η εισαγωγή στο επιστημολογικό, μεθοδολογικό και ηθικό υπόβαθρο της έρευνας-δράσης (β) η μελέτη και ανάλυση των αρχών και τεχνικών που διέπουν την έρευνα-δράση στην εκπαιδευτική έρευνα, (γ) η κριτική θεώρηση των διαφόρων μορφών και πτυχών της έρευνας δράσης και (δ) η εμπλοκή των μεταπτυχιακών φοιτητών σε διάφορες φάσεις της έρευνας δράσης (σχεδιασμό, εφαρμογή και αξιολόγηση των αποτελεσμάτων της διερεύνησης και της δράσης). Έμφαση θα δοθεί σε διαδικασίες συλλογής, ανάλυσης και αναστοχαστικής ερμηνείας δεδομένων από την εκπαιδευτική πρακτική των ίδιων των φοιτητριών ή των συμφοιτητριών τους και στην τεκμηριωμένη ανάλυση και κριτική τους.
Συγκεκριμένα αναμένεται οι μεταπτυχιακοί φοιτητές και φοιτήτριες:
- Να αποκτήσουν αυξημένη εξειδικευμένη γνώση για την έρευνα – δράση και να τεκμηριώνουν τη χρήση της ως μια μορφή εκπαιδευτικής έρευνας, επιμόρφωσης εκπαιδευτικών και ανάπτυξης προγραμμάτων
- Να επιδείξουν κριτική κατανόηση των αρχών, θεωριών, μεθοδολογιών και ερευνητικών πρακτικών της έρευνας-δράσης και να μπορούν να την αντιδιαστείλουν με άλλα ερευνητικά παραδείγματα και ερευνητικές προσεγγίσεις.
- Να κατανοήσουν τις σύγχρονες συζητήσεις για θέματα ηθικής και εγκυρότητας στη διεξαγωγή μιας έρευνας δράσης
- Να αποκτήσουν εξειδικευμένη γνώση για τις ποικίλες μεθόδους που μπορούν να αξιοποιηθούν στο πλαίσιο της έρευνας-δράσης
- Να είναι σε θέση να συνθέτουν ένα σχέδιο οργάνωσης και διεξαγωγής μιας έρευνας-δράσης και να αξιολογούν τις δυνατότητές του για τη διερεύνηση και βελτίωση των εκπαιδευτικών πρακτικών.
- Να εφαρμόζουν με ευχέρεια τον τρόπο οργάνωσης και σχεδιασμού μιας έρευνας-δράσης για να διερευνήσουν μια πτυχή της δικής τους ή άλλης εκπαιδευτικής πρακτικής που εντόπισαν μέσα από μια διαδικασία συστηματικής παρατήρησης, συλλογής, ανάλυσης και αναστοχαστικής ερμηνείας δεδομένων
- Να συμβάλλουν στην προσπάθεια τρίτων να διεξάγουν έρευνας δράσης
- Να μπορούν να συζητούν με ένα κριτικό πνεύμα την ίδια τους την έρευνα και τα αποτελέσματα των δράσεων που σχεδίασαν και εφάρμοσαν
- Να κατανοήσουν τα κριτήρια αξιολόγησης της έρευνας-δράσης.
- Να περιγράφουν γραπτώς και προφορικά μέσα από παρουσιάσεις και να επικοινωνούν σε τρίτους με επάρκεια τη δική τους προσωπική εμπλοκή σε έρευνα δράσης
- Να παρουσιάζουν και να τεκμηριώνουν γραπτώς με σαφήνεια, επάρκεια και ακρίβεια το σχεδιασμό, την υλοποίηση και την αξιολόγηση μιας έρευνας-δράσης.
Σκοπός του μαθήματος είναι (α) η εισαγωγή στο επιστημολογικό, μεθοδολογικό και ηθικό υπόβαθρο της έρευνας-δράσης (β) η μελέτη και ανάλυση των αρχών και τεχνικών που διέπουν την έρευνα-δράση στην εκπαιδευτική έρευνα, (γ) η κριτική θεώρηση των διαφόρων μορφών και πτυχών της έρευνας δράσης και (δ) η εμπλοκή των μεταπτυχιακών φοιτητών σε διάφορες φάσεις της έρευνας δράσης (σχεδιασμό, εφαρμογή και αξιολόγηση των αποτελεσμάτων της διερεύνησης και της δράσης). Έμφαση θα δοθεί σε διαδικασίες συλλογής, ανάλυσης και αναστοχαστικής ερμηνείας δεδομένων από την εκπαιδευτική πρακτική των ίδιων των φοιτητριών ή των συμφοιτητριών τους και στην τεκμηριωμένη ανάλυση και κριτική τους.
Συγκεκριμένα αναμένεται οι μεταπτυχιακοί φοιτητές και φοιτήτριες:
- Να αποκτήσουν αυξημένη εξειδικευμένη γνώση για την έρευνα – δράση και να τεκμηριώνουν τη χρήση της ως μια μορφή εκπαιδευτικής έρευνας, επιμόρφωσης εκπαιδευτικών και ανάπτυξης προγραμμάτων
- Να επιδείξουν κριτική κατανόηση των αρχών, θεωριών, μεθοδολογιών και
Σκοπός του μαθήματος είναι (α) η εισαγωγή στο επιστημολογικό, μεθοδολογικό και ηθικό υπόβαθρο της έρευνας-δράσης (β) η μελέτη και ανάλυση των αρχών και τεχνικών που διέπουν την έρευνα-δράση στην εκπαιδευτική έρευνα, (γ) η κριτική θεώρηση των διαφόρων μορφών και πτυχών της έρευνας δράσης και (δ) η εμπλοκή των μεταπτυχιακών φοιτητών σε διάφορες φάσεις της έρευνας δράσης (σχεδιασμό, εφαρμογή και αξιολόγηση των αποτελεσμάτων της διερεύνησης και της δράσης). Έμφαση θα δοθεί σε διαδικασίες συλλογής, ανάλυσης και αναστοχαστικής ερμηνείας δεδομένων από την εκπαιδευτική πρακτική των ίδιων των φοιτητριών ή των συμφοιτητριών τους και στην τεκμηριωμένη ανάλυση και κριτική τους.
Συγκεκριμένα αναμένεται οι μεταπτυχιακοί φοιτητές και φοιτήτριες:
- Να αποκτήσουν αυξημένη εξειδικευμένη γνώση για την έρευνα – δράση και να τεκμηριώνουν τη χρήση της ως μια μορφή εκπαιδευτικής έρευνας, επιμόρφωσης εκπαιδευτικών και ανάπτυξης προγραμμάτων
- Να επιδείξουν κριτική κατανόηση των αρχών, θεωριών, μεθοδολογιών και