Opencourse Εφαρμογές της Πληροφορικής στην Εκπαίδευση

Θαρρενός Μπράτιτσης

Περιγραφή

Οι νέες τεχνολογίες στην κοινωνία και στη ζωή μας. Εκπαιδευτικές λειτουργίες και εκπαιδευτική χρήση του υπολογιστή. Θεωρίες μάθησης και υπολογιστές. Παιδαγωγικές χρήσεις της πληροφορικής, συνεργατική μάθηση, τεχνολογικός αλφαβητισμός. Παιδαγωγική αξιοποίηση λογισμικού και εφαρμογών. Μαθησιακές δυσκολίες και υπολογιστές. Πακέτα εκπαιδευτικού λογισμικού. Επιθυμητά χαρακτηριστικά. Στοιχεία σχεδίασης, διεπαφής, γλώσσας, λειτουργικότητας, ευελιξίας, αποτελεσματικότητας, αμεσότητας, εμβάθυνσης, φιλικότητας, γενίκευσης. Ανθρώπινη, ηθική, νόμιμη χρήση των υπολογιστών. Παρουσίαση εκπαιδευτικού λογισμικού ανοικτού κώδικα: άδειες και πνεύμα που το διέπει. Προχωρημένες εκπαιδευτικές τεχνικές μέσω τεχνολογικών εργαλείων, ψηφιακή αφήγηση. Μέθοδοι διδασκαλίας: Διαλέξεις, ατομικές εργασίες, πρότυπες διδασκαλίες.

CC - Αναφορά - Μη Εμπορική Χρήση - Όχι Παράγωγα Έργα

Ενότητες

Σκοποί ενότητας
•Η ενότητα αυτή αποσκοπεί στην εισαγωγή του φοιτητή στις έννοιες που είναι απαραίτητες για την κατανόηση του μαθήματος και συνεχίζει με την ιστορική αναδρομή της εξέλιξης της τεχνολογίας και της διαχρονικής της σχέσης με την εκπαίδευση, ειδικότερα στον Ελλαδικό χώρο.

Σκοποί ενότητας
•Γίνεται μια επισκόπηση του τρόπου που οι ΤΠΕ ενσωματώθηκαν στο Αναλυτικό Πρόγραμμα του σχολείου, μέσα από μια συγκριτική μελέτη διαφόρων χωρών. Καταλήγοντας στην Ελλάδα, μελετούνται οι άξονες ένταξης στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Στόχος είναι ο φοιτητής να κατανοήσει τις απαιτήσεις που έχει το Αναλυτικό Πρόγραμμα από τον εκπαιδευτικό, αναφορικά με τις ΤΠΕ.

Σκοποί ενότητας
•Η ενότητα αυτή αναφέρεται στο εκπαιδευτικό λογισμικό και αποσκοπεί στη διασαφήνιση των σχετικών όρων. Ο φοιτητής κατανοεί τις κατηγορίες λογισμικών, πριν περάσει στην εξέταση εκπαιδευτικών λογισμικών, ώστε να είναι σε θέση να τα εντάσσει στις μικροδιδασκαλίες που θα σχεδιάζει.

Σκοποί ενότητας
•Στην ενότητα αυτή γίνεται διασύνδεση του εκπαιδευτικού λογισμικού με τις ανάλογες θεωρίες μάθησης. Ο φοιτητής κατανοεί τον τρόπο αξιοποίησης των λογισμικών, ώστε να επιλέγει τα κατάλληλα κάθε φορά ,ανάλογα με την εκπαιδευτική προσέγγιση που καλείται να ακολουθήσει. Ακολούθως παρατίθενται ενδεικτικά παραδείγματα.

Σκοποί ενότητας
•Στην ενότητα αυτή οι φοιτητές έρχονται σε επαφή με τη σειρά εκπαιδευτικού λογισμικού με ήρωα τον Ξεφτέρη. Μέσα από την εξέταση των λογισμικών επισημαίνονται στοιχεία σχεδιασμού και εκπαιδευτικής αξιοποίησης, αλλά και αξιολόγησης των λογισμικών.

Σκοποί ενότητας
•Στην ενότητα αυτή οι φοιτητές έρχονται σε επαφή και με άλλα εκπαιδευτικά λογισμικά. Μέσα από την εξέταση των λογισμικών επισημαίνονται στοιχεία σχεδιασμού και εκπαιδευτικής αξιοποίησης, αλλά και αξιολόγησης των λογισμικών.
•Στη συνέχεια επεξηγείται η δομή ενός πλήρους σχεδίου μαθήματος.

Σκοποί ενότητας
•Στην ενότητα αυτή αναλύεται η προσέγγιση της ιστοεξερεύνησης. Επεξηγείται αναλυτικά η δομή και τα χαρακτηριστικά της, ενώ στη συνέχεια παρουσιάζονται χαρακτηριστικά παραδείγματα που καλύπτουν διαφορετικές βαθμίδες της εκπαίδευσης.

Σκοποί ενότητας
•Στην ενότητα αυτή αναλύεται η προσέγγιση της ψηφιακής αφήγησης ως εκπαιδευτική προσέγγιση. Επεξηγείται αναλυτικά η δομή και τα χαρακτηριστικά της, ενώ στη συνέχεια παρουσιάζονται χαρακτηριστικά παραδείγματα που καλύπτουν διαφορετικές βαθμίδες της εκπαίδευσης.

Σκοποί ενότητας
•Στην ενότητα αυτή γίνεται αναφορά στην εκπαιδευτική ρομποτική και τις δραστηριότητες που μπορούν να σχεδιαστούν με βάση αυτό το εργαλείο. Μετά από μια σύντομη εισαγωγή, έμφαση δίνεται στην κατηγορία των Περιπατητών (Floor Roamers) και ειδικότερα στο BeeBot. Παρουσιάζονται και συζητιούνται αναλυτικά δραστηριότητες για το νηπιαγωγείο.

Σκοποί ενότητας
•Στην ενότητα αυτή οι φοιτητές καλούνται να αναπτύξουν τις δικές τους διδακτικές ιδέες με την αξιοποίηση του BeeBot. Μέσα από κριτική συζήτηση καλούνται να κατανοήσουν τις συνήθεις παρερμηνείες και τα λάθη κατά το σχεδιασμό.

Σκοποί ενότητας
•Στην ενότητα αυτή οι φοιτητές παρουσιάζονται παραλλαγές του BeeBot. Αναλύονται περισσότερες δραστηριότητες και ιδέες.

Σκοποί ενότητας
•Στην ενότητα αυτή παρουσιάζεται το σετ εκπαιδευτικής ρομποτικής LegoWeDo. Αναλύεται το πακέτο το περιεχόμενο και οι δυνατότητές του. Στη συνέχεια ο φοιτητές μαθαίνουν πώς να αναζητήσουν ιδέες και δραστηριότητες από το διαδίκτυο για να σχεδιάσουν καλύτερα τις διδασκαλίες τους στο μέλλον.

Σκοποί ενότητας
•Στην ενότητα αυτή παρουσιάζονται οι διαδικτυακές υπηρεσίες Web 2.0 και οι μέθοδοι αξιοποίησης αυτών στην εκπαιδευτική πραγματικότητα. Περιγράφονται δύο τομείς αξιοποίησης, αυτός της διδασκαλίας και αυτός της διοικητικής εργασίας στα πλαίσια μιας σχολικής μονάδας. Παρουσιάζονται αναλυτικά παραδείγματα σε κάθε περίπτωση, αλλά και η απαραίτητη θεωρητική τεκμηρίωση.

Ανοικτό Ακαδ. Μάθημα

Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα
Επίπεδο: A+

Αρ. Επισκέψεων :  7642
Αρ. Προβολών :  40362