ΕΦΠΤ 5 - Επιστημολογία
Βασίλης Τσελφές
Στόχος του μαθήματος είναι να καταστήσει τους/τις φοιτητές/τριες ικανούς/ες να αναγνωρίζουν και να αξιοποιούν όψεις της επιστημονικής δραστηριότηατας που παράγουν οι επιστημολογικές, φιλοσοφικές, πολιτισμικές, ιστορικές κ.λπ. μελέτες, στην οργάνωση μαθησιακών-διδακτικών περιβαλλόντων χρήσιμων για την τυπική και μη τυπική εκπαίδευση στην τρέχουσα κρίσιμη για την ανθρωπότητα εποχή.
Στόχος του μαθήματος είναι να καταστήσει τους/τις φοιτητές/τριες ικανούς/ες να αναγνωρίζουν και να αξιοποιούν όψεις της επιστημονικής δραστηριότηατας που παράγουν οι επιστημολογικές, φιλοσοφικές, πολιτισμικές, ιστορικές κ.λπ. μελέτες, στην οργάνωση μαθησιακών-διδακτικών περιβαλλόντων χρήσιμων για την τυπική και μη τυπική εκπαίδευση στην τρέχουσα κρίσιμη για την ανθρωπότητα εποχή.
Στόχος του μαθήματος είναι να καταστήσει τους/τις φοιτητές/τριες ικανούς/ες να αναγνωρίζουν και να αξιοποιούν όψεις της επιστημονικής δραστηριότηατας που παράγουν οι επιστημολογικές, φιλοσοφικές, πολιτισμικές, ιστορικές κ.λπ. μελέτες, στην οργάνωση μαθησιακών-διδακτικών περιβαλλόντων χρήσιμων για την τυπική και μη τυπική εκπαίδευση στην τρέχουσα κρίσιμη για την ανθρωπότητα εποχή.
![Προστατεύονται όλα τα δικαιώματα Προστατεύονται όλα τα δικαιώματα](/template/default/img/copyright.png)
Θα συζητηθεί το ζήτημα της αλληλοεπίδρασης της σύγχρονης Επιστήμης και Τεχνολογίας με τη δυναμική της Κοινωνίας και του Πολιτισμού που τη διατρέχει. Ένα ζήτημα που η Γενική Εκπαίδευση διαχειρίζεται μέσω της διδασκαλίας-μάθησης των αντικειμένων των Φυσικών Επιστημών, με έναν υπόρρητο τρόπο.
Η εικόνα της επιστημονικής δραστηριότητας ως τέχνης που διαχειρίζεται τόσο την αποδοχή όσο και την απόρριψη του παρελθόντος με ένα είδος ισορροπίας που απαιτεί σημαντική ικανότητα.
Η επιστήμη ως η μόνη από όλες τις δραστηριότητες περιέχει μέσα της το μάθημα του κινδύνου της πίστης στο αλάθητο των μεγαλύτερων δασκάλων της προηγούμενης γενιάς.
Το μοντέλο θα συζητηθεί με βάση τρέχοντα παραδείγματα.
Η συζήτηση θα πραγματοποιηθεί με βάση τη διαφορά μεταξύ ανακάλυψης και εφέυρεσης, με έμφαση στη διαφορετική οικονομική λειτουργία τους στην αγορά.
Hacking, I. (1992). The self-vindication of the laboratory sciences. In: A. Pickering (ed.) Science as Practice and Culture. Chicago, IL: University of Chicago Press.
Hacking, I. (1995). Representing and intervening. Cambridge, UK: Cambridge University Press.
Pickering, A. (1995). The Mangle of Practice: Time, Agency, and Science. Chicago, IL: University of Chicago Press.
Τσελφές, Β. (2003). Μια πρόταση για τη διδασκαλία των Εργαστηριακών Φυσικών Επιστημών στηριγμένη στην κατά Ian Hacking προσέγγιση της «εσωτερικής ζωής» τους, στο Κ. Σκορδούλης & Λ. Χαλκιά (Eπιμ.), Η συμβολή της Ιστορίας και της Φιλοσοφίας των Φυσικών Επιστημών στη Διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών, Αθήνα: ΠΤΔΕ, ΕΚΠΑ, 259-271.
Kariotoglou, P., Psillos D. & Tselfes V. (2003). Modeling the evolution of a teaching-learning sequence: From discovery to constructivist approaches. In Psillos, D., Kariotoglou P., Tselfes, V., Fassoulopoulos, G., Hatzikraniotis. E., Kallery, M., (eds.) Science Education in the Knowledge Based Society. The Netherlands: Kluwer Academic Publishers, pp. 259 – 268.
Psillos, D., Tselfes, V. & Kariotoglou, P. (2004), An epistemological analysis of the evolution of didactical activities in teaching-learning sequences: the case of fluids, International Journal of Science Education, 26, 555-578.
Tselfes, V., Kariotoglou, P. & Epsimos, G. (2005). Developing a three-pole framework for studying Science Curricula. In proceedings of ESERA ’05: Contributions of research to enhancing students’ interest in learning science, Barcelona: ESERA (ISBN 689-1129-1), 70-73.
Kallery, M., Psillos, D. and Tselfes, V. (2009). Typical Didactical Activities in the Greek Early-Years Science Classroom: Do they promote science learning? International Journal of Science Education, 31(9), 1187-1204.
Kallery, M., Psillos, D. & Tselfes, V. (2017). Students’ experimental design activities: do they promote scientific thinking? In O. Finlayson & R. Pinto (edrs), Research, Practice and Collaboration in Science Education. Proceedings of the ESERA 2017 Conference, 92-99, Dublin: ESERA. https://www.dropbox.com/s/zvzvzm8kzpu58x2/Part_1_eBook.pdf?dl=0