ΕΦΠΤ 5 - Επιστημολογία
Βασίλης Τσελφές
Στόχος του μαθήματος είναι να καταστήσει τους/τις φοιτητές/τριες ικανούς/ες να αναγνωρίζουν και να αξιοποιούν όψεις της επιστημονικής και τεχνολογικής δραστηριότηατας που παράγουν οι επιστημολογικές, φιλοσοφικές, πολιτισμικές, ιστορικές κ.λπ. μελέτες, στην οργάνωση μαθησιακών-διδακτικών περιβαλλόντων χρήσιμων για την τυπική και μη τυπική εκπαίδευση στην τρέχουσα κρίσιμη για την ανθρωπότητα εποχή.
Στόχος του μαθήματος είναι να καταστήσει τους/τις φοιτητές/τριες ικανούς/ες να αναγνωρίζουν και να αξιοποιούν όψεις της επιστημονικής και τεχνολογικής δραστηριότηατας που παράγουν οι επιστημολογικές, φιλοσοφικές, πολιτισμικές, ιστορικές κ.λπ. μελέτες, στην οργάνωση μαθησιακών-διδακτικών περιβαλλόντων χρήσιμων για την τυπική και μη τυπική εκπαίδευση στην τρέχουσα κρίσιμη για την ανθρωπότητα εποχή.
Στόχος του μαθήματος είναι να καταστήσει τους/τις φοιτητές/τριες ικανούς/ες να αναγνωρίζουν και να αξιοποιούν όψεις της επιστημονικής και τεχνολογικής δραστηριότηατας που παράγουν οι επιστημολογικές, φιλοσοφικές, πολιτισμικές, ιστορικές κ.λπ. μελέτες, στην οργάνωση μαθησιακών-διδακτικών περιβαλλόντων χρήσιμων για την τυπική και μη τυπική εκπαίδευση στην τρέχουσα κρίσιμη για την ανθρωπότητα εποχή.
Θα συζητηθεί το ζήτημα της αλληλοεπίδρασης της σύγχρονης Επιστήμης και Τεχνολογίας με τη δυναμική της Κοινωνίας και του Πολιτισμού που τη διατρέχει. Ένα ζήτημα που η Γενική Εκπαίδευση διαχειρίζεται, από πάντα, μέσω της διδασκαλίας-μάθησης των αντικειμένων των Φυσικών Επιστημών, με έναν υπόρρητο τρόπο.
Η εικόνα της επιστημονικής και τεχνολογικής δραστηριότητας στη σχέση τους με κοινωνικές μεταβλητές και οργανισμούς
Η εικόνα της επιστημονικής δραστηριότητας ως τέχνης που διαχειρίζεται τόσο την αποδοχή όσο και την απόρριψη του παρελθόντος με ένα είδος ισορροπίας που απαιτεί σημαντική ικανότητα.
Η επιστήμη ως η μόνη από όλες τις δραστηριότητες περιέχει μέσα της το μάθημα του κινδύνου της πίστης στο αλάθητο των μεγαλύτερων δασκάλων της προηγούμενης γενιάς.
Η Τεχνολογία ως Τέχνη, με την παλαιότερη σημασία του όρου, τότε που "Τέχνη" δεν σημαίνει μόνον τις "Καλές Τέχνες"
Το πρόβλημα της σχέσης της Επιστήμης με την Τεχνολογία ως πρόβλημα εφαρμογής γενικών αρχών σε ένα πολύπλοκο και μεταβαλλόμενο πεδίο
Τα μοντέλα θα συζητηθούν με βάση τρέχοντα παραδείγματα.
Θα συζητηθούν προτάσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης, του ΟΟΣΑ, της Παγκόσμιας τράπεζας και του Πανεπιστημίου του Turku
Οι εργασίες θα ασχοληθούν με την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής: GreenComp. Το ευρωπαϊκό πλαίσιο ικανοτήτων βιωσιμότητας
United Nations (2024). Pact for the Future, Global Digital Compact, and Declaration on Future Generations, Summit for the Future Outcome Documents, UN.
United Nations (2024). Governing AI for Humanity: Final Report, AI Advisory Body, UN.
Ch. (2023). Understanding the Earth system in the Anthropocene, Resources, Environment and Sustainability, https://doi.org/10.1016/j.resenv.2023.100113
EDITORIAL. (2024). Support the Pact for the Future, Nature, 634, 8, https://www.nature.com/articles/d41586-024-03183-x
Hacking, I. (1992). The self-vindication of the laboratory sciences. In: A. Pickering (ed.) Science as Practice and Culture. Chicago, IL: University of Chicago Press.
Hacking, I. (1995). Representing and intervening. Cambridge, UK: Cambridge University Press.
Pickering, A. (1995). The Mangle of Practice: Time, Agency, and Science. Chicago, IL: University of Chicago Press.
Τσελφές, Β. (2003). Μια πρόταση για τη διδασκαλία των Εργαστηριακών Φυσικών Επιστημών στηριγμένη στην κατά Ian Hacking προσέγγιση της «εσωτερικής ζωής» τους, στο Κ. Σκορδούλης & Λ. Χαλκιά (Eπιμ.), Η συμβολή της Ιστορίας και της Φιλοσοφίας των Φυσικών Επιστημών στη Διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών, Αθήνα: ΠΤΔΕ, ΕΚΠΑ, 259-271.
Bianchi, G., Pisiotis, U. and Cabrera Giraldez, M. (2022). GreenComp. The European sustainability competence framework, Punie, Y. and Bacigalupo, M. editor(s), EUR 30955 EN, Publications Office of the European Union, Luxembourg, ISBN 978-92-76-46485-3, doi:10.2760/13286, JRC128040.
Ripple, W. et. al. (2024). The 2024 state of the climate report: Perilous times on planet Earth, BioScience , 2024, 0 , 1–13. https://doi.org/10.1093/biosci/biae087
Richardson, K., Steffen, W., Lucht, W., Bendtsen, J., Cornell, S. E., Donges, J. F., Drüke, M., Fetzer, I., Bala, G., von Bloh, W., Feulner, G., Fiedler, S., Gerten, D., Gleeson, T., Hofmann, M., Huiskamp, W., Kummu, M., Mohan, Ch., Nogués-Bravo, D., Petri, S., Porkka, M., Rahmstorf, S., Schaphoff, S., Thonicke, K., Tobian, A., Virkki, V., Wang-Erlandsson, L., Weber, L. & Rockström, J. (2023). Earth beyond six of nine planetary boundaries.Sciemce Advances, 9, eadh2458 DOI: 10.1126/sciadv.adh2458
Kalita, M. (2020). Wittgenstein’s Concept of Language games and Family Resemblance: An Analysis, JOURNAL OF CRITICAL REVIEWS, 7(4), 4400-4404.
Erduran, S. & Dagher, Z. (2014). Family Resemblance Approach to Characterizing Science, in Reconceptualizing the Nature of Science for Science Education, 19-40, Netherlands, Springer.
Jones, M. (2017). "Preach or teach?”: An ongoing journey to becoming STEPWISE. In L. Bencze (Ed.), Science and technology education promoting wellbeing for individuals, societies and environments: STEPWISE (pp. 503–522). Springer.
Jesper Sjöström (02 Nov 2024): Vision III of scientific literacy and science education: an alternative vision for science education emphasising the ethico-socio-political and relational-existential, Studies in Science Education, DOI: 10.1080/03057267.2024.2405229