ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ (YE166)

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΙΟΡΔΑΝΙΔΗΣ

Περιγραφή

Σκοπός του μαθήματος είναι λαμβάνοντας υπόψη τις συνεχείς συζητήσεις, παρεμβάσεις και μεταρρυθμίσεις σε σχέση με την εκπαιδευτική αξιολόγηση, οι υποψήφιοι εκπαιδευτικοί να συμπληρώσουν και να συστηματοποιήσουν τις γνώσεις τους για την έννοια αυτή αλλά και να σκεφθούν την υιοθέτηση και την εφαρμογή μοντέλων αξιολόγησης των μαθητών τους.

 

 

Συμπληρωματικά Στοιχεία:

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  1. Δημητρόπουλος, Ε. (2002). Εκπαιδευτική Αξιολόγηση : η αξιολόγηση του μαθητή.  Αθήνα : εκδ. Γρηγόρης.       

  2. Δημητρόπουλος, Ε. (2002). Εκπαιδευτική Αξιολόγηση : αξιολόγηση της εκπαίδευσης και του εκπαιδευτικού έργου. Αθήνα : εκδ. Γρηγόρης.

  3. Καρακατσάνης, Γ. (1994). Θέματα εκπαιδευτικής αξιολόγησης. Θεσσαλονίκη : Art of Text.       

  4. Κασσωτάκης, Μ. (2001). Η αξιολόγηση της επίδοσης των μαθητών. Αθήνα : εκδ. Γρηγόρης.

  5.  Καψάλης, Α. (1998). Αξιολόγηση και βαθμολογία στο δημοτικό σχολείο. Αθήνα : Gutenberg.

  6.  Κωνσταντίνου, Χ.  (2002).  Η αξιολόγηση της επίδοσης του μαθητή. Αθήνα : Gutenberg.

  7. Πασιαρδής, Π., Σαββίδης, Ι., Τσιάκκιρος, Α. (επιμ.)(2007). Η αξιολόγηση του διδακτικού έργου των εκπαιδευτικών. Αθήνα : Ίων.

  8. Bonniol, Jean-Jacques & Vial Michel (2004). Τα μοντέλα της αξιολόγησης (μτφρ. Παπαδημητρίου, Η., Πολυμεροπούλου, Ζ., Στεργίου, Γ.), Αθήνα : Μεταίχμιο.

  9. Oosterhof, A. (2010). Εκπαιδευτική αξιολόγηση (μτφρ. Κασιμάτη, Κ.). Αθήνα : ‘Ιων

Ενότητες

Εννοιολογική προσέγγιση – η αξιολόγηση ως έννοια και κοινωνικό φαινόμενο – μορφές αξιολόγησης – πλαίσια εφαρμογής και διακρίσεις της αξιολόγησης

Η αναγκαιότητα της αξιολόγησης – προβλήματα στην αξιολόγηση - η επίδοση ως έννοια και περιεχόμενο στη σχολική και κοινωνική πραγματικότητα – κοινωνική και παιδαγωγική υπόσταση της σχολικής επίδοσης.
Το παιδαγωγικό περιεχόμενο της αξιολόγησης – αποστολή του σχολείου και αξιολόγηση – παιδαγωγικές διαστάσεις της αξιολόγησης – η φιλοσοφία της αξιολόγησης του μαθητή - η λειτουργία της αξιολόγησης στις μαθησιακές διαδικασίες.

Ο ρόλος της ερώτησης και οι τεχνικές αξιολόγησης – προσδιορισμός του διδακτικού στόχου και των κριτηρίων αξιολόγησης – ο ρόλος της ερώτησης στην εκπαιδευτική πράξη – η ερώτηση ως βασικό εργαλείο στις τεχνικές αξιολόγησης της επίδοσης του μαθητή (οι παραδοσιακές μορφές ερώτησης, τα ‘σύγχρονα’ είδη ερωτήσεων) – οι γραπτές εξετάσεις ως τεχνική αξιολόγησης – οι προφορικές εξετάσεις ως τεχνική αξιολόγησης – ο παραδοσιακός τρόπος προφορικής εξέτασης και οι επιπτώσεις του στο μαθητή – τα τεστ ως τεχνική αξιολόγησης (το ‘κύρος’ ενός τεστ, η αξιοπιστία ενός τεστ, η αντιπροσωπευτικότητα και η περιεκτικότητα ενός τεστ, η αντικειμενικότητα ενός τεστ) – επεξεργασία και ερμηνεία των αξιολογικών δεδομένων.

Τα μέσα έκφρασης του αποτελέσματος της αξιολόγησης – ποσοτική απόδοση της επίδοσης : βαθμολόγηση  (έννοια, σκοπιμότητα και προβλήματα των βαθμών, ψυχολογικά επιχειρήματα, παιδαγωγικά επιχειρήματα, συστήματα βαθμολογίας) – ποιοτική απόδοση της επίδοσης : περιγραφική αξιολόγηση – η σχολική πραγματικότητα ως ανασταλτικός παράγοντας για την πρακτική εφαρμογή της περιγραφικής αξιολόγησης.

Ανατροφοδότηση – λήψη ενισχυτικών και διορθωτικών παιδαγωγικών μέτρων : ακώλυτη προαγωγή ή στασιμότητα του μαθητή στο Δημοτικό σχολείο.

Η αξιολόγηση των έμψυχων συντελεστών της εκπαίδευσης – η αξιολόγηση του διδακτικού προσωπικού – η αξιολόγηση των υπόλοιπων ομάδων προσωπικού της εκπαίδευσης – η αξιολόγηση άλλων έμψυχων συντελεστών.

Η αξιολόγηση του διδακτικού-εκπαιδευτικού έργου
Αξιολόγηση σχολικής μονάδας
Η αξιολόγηση των μη έμψυχων παραγόντων και άλλων λειτουργικών όψεων της εκπαίδευσης. Αξιολόγηση αναλυτικών προγραμμάτων. Αξιολόγηση διδακτικών εγχειριδίων.

Τα αποτελέσματα της αξιολόγησης : παρουσίαση – αξιοποίηση – η αξιολόγηση της αξιολόγησης.

Ημερολόγιο