Ο λογοτεχνικός γραμματισμός συνδέεται με τον κριτικό γραμματισμό και την κριτική παιδαγωγική. Ο λογοτεχνικός γραμματισμός συνδέεται με τη λογοτεχνική ανάγνωση (με τη σημασία της ανάγνωσης της λογοτεχνίας ως λογοτεχνίας). Η γνώση για τη λογοτεχνία και ο λογοτεχνικός γραμματισμός συνδέονται βέβαια σε πολλά επίπεδα. Αφορούν τόσο τους εκπαιδευτικούς όσο και τους εκπαιδευόμενους. Έτσι, ένα Εκπαιδευτικό Σύστημα οργανώνεται και οργανώνει τον λογοτεχνικό γραμματισμό με ένα Πρόγραμμα Σπουδών βασισμένο σε άξονες ή κυρίαρχα κριτήρια: τον γνωστικό άξονα (ένα επαρκές και ολοκληρωμένο σώμα γνώσεων για τη Λογοτεχνία), τον άξονα των δεξιοτήτων που αφορούν έναν "κριτικά εγγράμματο άνθρωπο" και ιδιαίτερα εκείνων των δεξιοτήτων που διαμορφώνουν παιδευτικά τον "κριτικό λογοτεχνικό γραμματισμό" του και τέλος στον δημοκρατικό άξονα ή κριτήριο, δηλαδή τις πολιτικές, κοινωνικές και ιδεολογικές αξίες του πολιτισμού που το σύστημα παρέχει στον εκπαιδευόμενο ως πολίτη.
Ο κριτικός λογοτεχνικός γραμματισμός