Μάθημα : ΥΕ 254 Πολιτισμικά στοιχεία των Ολυμπιακών αγώνων του 4ου αι. μ.Χ.

Κωδικός : ELED205

ELED205  -  Ειρηναίος Χατζηεφραιμίδης

Περίγραμμα

Περιεχόμενο μαθήματος (Syllabus)

Ρωμαίοι και Ολυμπιακοί Αγώνες.

Η στάση των αυτοκρατόρων.

Οι παρεμβάσεις των Ρωμαίων στο χώρο της Ολυμπίας.

Ο επαγγελματισμός των αθλητών.

Η διεξαγωγή των αγώνων.

Μαρτυρίες θύραθεν συγγραφέων.

Μαρτυρίες εκκλησιαστικών συγγραφέων.

Η κατάργηση των Ολυμπιακών Αγώνων.

Αντικειμενικοί στόχοι

Στόχος του μαθήματος είναι η γνωριμία των φοιτητών με βασικά στοιχεία διεξαγωγής των Ολυμπιακών Αγώνων κατά τον 4ο αι. μ.Χ., στοιχεία που δείχνουν το πολιτισμικό ήθος των Ελλήνων. Το "ευ αγωνίζεσθαι", η συνάντηση της διανόησης και της τέχνης στους χώρους της άθλησης, αποτελούν πρότυπα για την εποχή μας. Παράλληλα επιδιώκεται η παρουσία των μαρτυριών των εκκλησιαστικών συγγραφέων για τους Ολυμπιακούς Αγώνες, μαρτυρίες που προσδίδουν μοναδική αξία σε αυτούς τους συγγραφείς και τους καθιστούν επίκαιρους. 

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

-Γιαλούρης, Ν. (1992), "Το ιδανικό της άμιλλας: η συμβολή των αγώνων στην ανάπτυξη των τεχνών και των γραμμάτων", Πρακτικά Συμποσίου Ολυμπιακών Αγώνων 1988, Αθήνα: Coulson-Kyrieleis.

-Γιάτσης, Σ. (2000), Η ιστορία της άθλησης και των αγώνων στον ελληνικό κόσμο κατά τους ελληνορωμαϊκούς, τους βυζαντινούς και τους νεώτερους χρόνους, 2η έκδοση, Θεσσαλονίκη.

-Κόλτσιου-Νικήτα, Α. (2003), "Exemplum Olympicum: Ο ιερός Χρυσόστομος και οι Ολυμπιακοί Αγώνες", Κατηχητική Διακονία, Τιμητικός Τόμος για τον καθηγητή Κωνσταντίνο Φράγκο, Θεσσαλονίκη: Κυριακίδης.

-Κύρκος, Β. (1982), "Η πορεία του αθλητισμού στα ελληνιστικά και ρωμαϊκά χρόνια", Οι Ολυμπιακοί Αγώνες στην Αρχαία Ελλάδα, 
Αθήνα: Εκδοτική Αθηνών.

-Χατζηεφραιμίδης, Ε. (2005), Οι Ολυμπιακοί Αγώνες πριν την κατάργησή τους (393/426 μ.Χ.): Μαρτυρίες θύραθεν και εκκλησιαστικών συγγραφέων, Θεσσαλονίκη: Σταμούλης.

-Bengtson, H. (1983), Die Olympischen Spiele in der Antike, Z/rich: Artemis.

-Cartledge, P. (2004), "Olympic Self-Sacrifice" Ύε Κύε, Οι Ολυμπιακοί Αγώνες στην Αρχαιότητα, σ.23-37, Αθήνα: Ατραπός.

-Finley, M. - Pleket, H. (1976), The Olympic Games: The first thousand years, New York: Viking.

-Lee, H. (1992), "Some changes in the Ancient Olympic Program and Schedule, Πρακτικά Συμποσίου Ολυμπιακών Αγώνων, 5-9 Σεπτεμβρίου 1988, Αθήνα: Coulson-Kyrieleis.

-Pleket, H. (1992), "The participants in the Ancient Olympic Games: Social Background and Mentality", Πρακτικά Συμποσίου Ολυμπιακών Αγώνων, 5-9 Σεπτεμβρίου 1988, Αθήνα: Coulson-Kyrieleis.

-Van Nijf, O. (2004), "The Roman Olympics", Ύε Κύε, Οι Ολυμπιακοί Αγώνες στην Αρχαιότητα, σ. 186-213, Αθήνα: Ατραπός.

Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι

-Διαλέξεις

-Συζητήσεις

-Παρουσιάσεις εργασιών

Μέθοδοι αξιολόγησης / βαθμολόγησης

ΦΟΡΤΟΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

Παρακολούθηση σεμιναρίων 36 ώρες, προετοιμασία για το μάθημα (μελέτη άρθρων/βιβλίων, προετοιμασία εργασιών) 18 ώρες, συνεργασία του διδάσκοντα με φοιτητές 12 ώρες, προετοιμασία για εξετάσεις 26 ώρες, γραπτή εξέταση 3 ώρες.

ΜΕΘΟΔΟΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ/ΒΑΘΜΟΛΟΓΗΣΗΣ

-Εξετάσεις

-Εργασίες (Αξιολόγηση της έρευνας των φοιτητών/τριών σε κείμενα θύραθεν και εκκλησιαστικών συγγραφέων)