Αναβάθμιση πλατφόρμας eclass Προβολή

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Σύγχρονες Προσεγγίσεις στη Θεωρία και στην Πρακτική της Διδακτικής της Τέχνης

(VAL114) -  Δαφιώτης Παναγιώτης, Γιάννης Ζιώγας, Γιάννης Χρηστάκος

Περιγραφή Μαθήματος

ΣΥΧΓΡΟΝΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΘΕΩΡΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ (ΒΥ 9)

Το μάθημα θα δώσει τη δυνατότητα στους φοιτητές/τριες να ασχοληθούν κριτικά με τη σύγχρονη τέχνη (σε επίπεδο θεωρίας και πρακτικών) και να διερευνήσουν τις δυνατότητες των έργων σύγχρονων καλλιτεχνών, καθώς και να εμπλουτίσουν την πρακτική τους σε διαφορετικoύς χώρους εκπαίδευσης, π.χ. σχολεία και μουσεία, ακολουθώντας σύγχρονες μεθοδολογικές προσεγγίσεις. Στόχος του μαθήματος είναι να αμφισβητήσει τα εκπαιδευτικά μοντέλα, που βασίζονται στον μοντερνισμό, εξετάζοντας τη σύγχρονη τέχνη καθώς και την διδακτική της, στο ευρύτερο πλαίσιο της μετανεωτερικότητας. Προσεγγίζονται κριτικά οι μεθοδολογίες εκπαιδευτικών πρακτικών στο πεδίο της τέχνης και του οπτικού πολιτισμού, καθώς και το θεωρητικό τους υπόβαθρο. Εξετάζεται η αξία της καλλιέργειας -μέσα από την εκπαιδευτική διαδικασία- (δημιουργικών και αντιληπτικών) ικανοτήτων και δεξιοτήτων, που σχετίζονται τόσο με την αισθητική διάσταση, όσο και με το νοηματικό περιεχόμενο του έργου τέχνης. Δίνεται βάρος στον σχεδιασμό, αλλά και την θεωρητική υποστήριξη διδακτικών σεναρίων που βασίζονται σε υβριδικές μορφές σύγχρονης τέχνης στην εκπαίδευση, με έμφαση σε έργα που διαπραγματεύονται τις έννοιες του χώρου, του τόπου και του τοπίου. Επιπλέον, στόχος του μαθήματος είναι η κατανόηση των παραμέτρων που επηρεάζουν την διδακτική της τέχνης και την μουσειοπαιδαγωγική, τόσο σε επίπεδο θεωρίας, όσο και πρακτικής ως διεπιστημονικών και διαρκώς εξελισσόμενων γνωστικών πεδίων. Στόχος είναι η δημιουργία ενός ευρύτερου θεωρητικού, αλλά και μεθοδολογικού υποβάθρου για την ανάπτυξη και την διαρκή βελτίωση προσωπικών παιδαγωγικών πρακτικών από τους/τις εικαστικούς που θα διδάξουν τέχνη στην εκπαίδευση και σε εκθεσιακούς χώρους/μουσεία. Έμφαση δίνεται στην δόμηση προσωπικών διδακτικών προσεγγίσεων (‘signature pedagogy’ σύμφωνα με την L. Burgess) που συνδέουν την καλλιτεχνική έρευνα των εκπαιδευτικών τέχνης με τις διδακτικές τους προσεγγίσεις σε θεματικό, μεθοδολογικό αλλά και θεωρητικό επίπεδο. Η εικαστική και η εκπαιδευτική έρευνα των φοιτητριών/τών, έτσι, θα λειτουργούν σε συνέργεια.

Ενδεικτική βιβλιογραφία

- Addison, N. (1999). Who's Afraid of Signs and Significations? Defending Semiotics. In Secondary Art and Design Curriculum, International journal of art and design education, 18(1), 33-38.

- Addison, N., Burgess, L., Steers J. & Trowell, J. (2010). Understanding Art Education: Engaging reflexively with practice. London: Routledge.

- Addison, N. and Burgess, L. (2013). Debates in Art and Design Education. London and New York: Routledge

- Atkinson, D. (2011). Art, Equality and Learning: Pedagogies against the State. London: Sense Publishers.

- Eisner, E. (2005). Reimagining Schools: The Selected Works of Elliot W. Eisner. London: Routledge.

- Falk J.-H., Dierking L.-D., Foutz S. (2007). In Principle, in Practice: Museums as Learning Institutions. Altamira Press.

- King, B., Lord, B. (2016). The manual of museum learning. 2nd edition. Lanham, Maryland: Rowman & Littlefield.

- Pringle, E. (2006). Learning in the gallery: context, process, outcomes. London: Εngage.

- Philippoupoliti Α, Sylaiou S. (2015). Creative Synergies and Pedagogic Innovations. In Multicultural Contexts: Editorial note. Museum and Society, τόμ.13, αρ.2, 119-122.

- Σάλλα, Τ. (Επιμ.) (2011). Σύγχρονες προσεγγίσεις στη διδακτική της τέχνης. Αθήνα: Νήσος.

 

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι φοιτητές/τριες αναμένεται ότι στα πλαίσια του μαθήματος θα

  • αποκτήσουν βασικές γνώσεις σύγχρονων μεθόδων διδακτικής των εικαστικών στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση αποκτώντας εξοικείωση με τα ισχύοντα προγράμματα σπουδών και την σχετική βιβλιογραφία/αρθρογραφία μέσα από βιωματικές διαδικασίες συνδέοντας έτσι θεωρία και διδακτικές πρακτικές,
  • κατανοήσουν το θεωρητικό υπόβαθρο και τις διεθνείς τάσεις που αφορούν το πεδίο της διδακτικής της τέχνης και την αλληλένδετη σχέση τους με το χώρο των εικαστικών τεχνών,
  • εξοικειωθούν με την δημιουργία διδακτικών σεναρίων και πλάνων μαθήματος, με χρήση σύγχρονων παιδαγωγικών μεθόδων και αντιλήψεων σε σχέση με την διδακτική της τέχνης, καθώς και τον οπτικό γραμματισμό,
  • εφαρμόσουν σύγχρονες διδακτικές μεθοδολογικές προσεγγίσεις αιχμής, όπως τα εικαστικά σημειωματάρια (art sketchbooks) με βιωματικό τρόπο,
  • κατανοήσουν την έννοια της βασισμένης σε εικαστικό έργο παιδαγωγικής έρευνας (Arts-Based Educational Research /ABER),
  • αναπτύξουν προσωπικές προσεγγίσεις στην διδακτική της τέχνης συνδέοντας σταδιακά την εικαστική με την εκπαιδευτική τους έρευνα αναγνωρίζοντας την σύγκλιση των πεδίων της διδακτικής της τέχνης με το χώρο των εικαστικών τεχνών,
  • διαπραγματευτούν θέματα αντίληψης, νοηματοδότησης και αναπαράστασης της εμπειρίας του χώρου και του τόπου μέσα από την διδακτική τους προσέγγιση, λαμβάνοντας υπόψη την σχετική θεωρητική συζήτηση σε αυτά τα ζητήματα,
  • αναστοχάζονται στα αποτελέσματα των διδακτικών τους προσεγγίσεων αναγνωρίζοντας την σημασία της διαρκούς ενημέρωσής τους σε θέματα νέων θεωριών, μεθόδων και τεχνολογιών.

Ημερομηνία δημιουργίας

Κυριακή 14 Απριλίου 2024