Αναβάθμιση πλατφόρμας eclass Προβολή

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Θεσμοί και Σύγχρονη Καλλιτεχνική Πρακτική

(VAL106) -  Σωτήρης Χτούρης, Ζωή Γοδόση

Περιγραφή Μαθήματος

Το μάθημα προσεγγίζει κριτικά την πολύπλευρη σχέση ανάμεσα στη σύγχρονη καλλιτεχνική πρακτική και τους θεσμούς της τέχνης. Συγκεκριμένα, εξετάζεται η σχέση των σύγχρονων μορφών τέχνης (κυρίως μετά το 1990) με το θεσμικό, εκθεσιακό πλαίσιο της παρουσίασής τους. Γίνεται αναφορά στους τρόπους παρουσίασης του έργου (modes of display) σε επίπεδο εκθεσιακό (επιμέλεια/μουσειολογική προσέγγιση), καθώς και σε επίπεδο τεκμηρίωσης και θεωρητικής πλαισίωσης από τους θεσμούς. Δίνεται έμφαση στην επιρροή που ασκούν οι εκθεσιακοί θεσμοί σε επίπεδο ανάδειξης και προώθησης καλλιτεχνικών πρακτικών σε μια παγκοσμιοποιημένη αγορά τέχνης ως παράγοντες διαμόρφωσης εξελίξεων στο πεδίο. Ο ρόλος των επιμελητών σε μεγάλης κλίμακας θεσμούς προσεγγίζεται κριτικά, καθώς αυτοί (συν)διαμορφώνουν τάσεις ή και διατυπώνουν αφηγήματα σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο πλαίσιο σχέσεων ισχύος. Επιπλέον, οι σχέσεις κοινωνίας, εικαστικής πρακτικής, και καλλιτεχνικών θεσμών διερευνώνται, συνδέοντας φαινόμενα, όπως η κοινωνική στροφή της τέχνης με το ρόλο των εκθεσιακών θεσμών, αλλά και άλλων θεσμικών φορέων, όπως Ιδρύματα/Ινστιτούτα προώθησης των τεχνών (π.χ. το Institute for Contemporary Art Research της Ζυρίχης). Προσεγγίζονται περαιτέρω μορφές καλλιτεχνικών παρεμβάσεων σε εκθεσιακούς θεσμούς/μουσεία, ώστε να σχολιαστεί το ιδεολογικό υπόβαθρο των τρόπων παρουσίασης και επιλογής των εκθεμάτων. Τέλος,  γίνονται αντικείμενο μελέτης οι σχέσεις που έχουν άυλες, διαδικτυακές/ψηφιακές μορφές τέχνης και εκθεσιακοί θεσμοί και η επίδραση των νέων ψηφιακών τεχνολογιών σε θεσμούς/μουσεία.

 

    Στα  πλαίσια του μαθήματος θα παρουσιαστούν,  επίσης  οι εναλλακτικές μορφές οργάνωσης και  θεσμοποιήσης της τέχνης και ανάδυσης  νέων δικτύων, κινημάτων και σχολών της τέχνης τα οποία  έπαιξαν και παίζουν  καταλυτικό ρόλο στη σύγχρονη εποχή.  Θα παρουσιαστεί ως κεντρικό παράδειγμα η  ανάδειξη της  Πρωτοπορίας  του Παρισιού την περίοδο των αρχών το 20ο  αιώνα και ο ρόλος πού είχαν σε αυτή  καλλιτέχνες, συλλέκτες, γκαλερίστες  όπως ο Πικάσο, ο Μπράκ, ο Κάνβάϊλερ, η Στάϊν, ο Τεριάντ.    Σε ακολουθία αυτής της προσέγγισης θα συζητήσουμε νεότερα παραδείγματα του μετασχηματισμού συλλογικοτήτων,  καλλιτεχνικού ακτιβισμού και του νομαδικού υποκειμένου,  σε θεσμικές μορφές που έχουν τοπικό, διεθνικό και παγκόσμιο χαρακτήρα, ενώ  θα σχολιαστεί η επίδραση της ψηφιακής τέχνης και δράσης στην εξέλιξη αυτή. Η διάσταση αυτή του μαθήματος θα εντρυφήσει κατά το δυνατό στη διαχρονική παρουσία σημαντικών θεωρητικών που έχουν ιδιαίτερο βάρος  και σήμερα, την περίοδο της ύστερης νεωτερικότητας, όπως ο Ντελέζ, ο Γκέοργκ Ζίμελ, Στα πλαίσια αυτά θα μας απασχολήσει σε ορισμένες εργασίες, η  βιογραφική προσέγγιση των καλλιτεχνών, συλλεκτών και θεωρητικών στην ανάδυση των θεσμών της τέχνης,   όσο και τα σχετικά  ατομικά μας βιώματα, τα οποία θα πλησιάσουμε με τη μέθοδο της βιωματικής εν-εικόνισης..

Ημερομηνία δημιουργίας

Πέμπτη 8 Απριλίου 2021