Παρουσίαση/Προβολή

(Ψ-Υ003) - ΜΑΡΙΑ ΞΕΝΙΤΙΔΟΥ
Περιγραφή Μαθήματος
Στο μάθημα παρουσιάζεται η Κοινωνική Ψυχολογία ως κοινωνική επιστήμη με ιδιαίτερη επικέντρωση στη μελέτη του «κοινού νου», δηλαδή των τρόπων που προσανατολίζονται και δρουν οι άνθρωποι στις ποικίλες κοινωνικές περιστάσεις της καθημερινής ζωής. Αρχικά, το μάθημα πραγματεύεται γενικά θέματα: τη συγκρότηση της Κοινωνικής Ψυχολογίας ως ακαδημαϊκού πεδίου στο τέλος του 19ου αιώνα, την ανάπτυξή της, που χαρακτηρίζεται από ποικιλομορφία, και τη θέση της ανάμεσα στις κοινωνικές επιστήμες, καθώς δανείζεται θεωρητικές οπτικές από την Ψυχολογία και την Κοινωνιολογία, και την καθιέρωση συγκεκριμένων μεθόδων εμπειρικής έρευνας. Στη συνέχεια, παρουσιάζονται επιμέρους ερευνητικές παραδόσεις, με επικέντρωση στα εξής θέματα: κοινωνική νόηση, απόδοση, εαυτός, στάσεις και αλλαγή στάσεων, κοινωνική επιρροή, διαπροσωπικές σχέσεις, θετική και αρνητική κοινωνική συμπεριφορά.
Ημερομηνία δημιουργίας
Παρασκευή 7 Οκτωβρίου 2022
-
Περιεχόμενο μαθήματος
Στο μάθημα παρουσιάζεται η Κοινωνική Ψυχολογία ως κοινωνική επιστήμη με ιδιαίτερη επικέντρωση στη μελέτη του «κοινού νου», δηλαδή των τρόπων που προσανατολίζονται και δρουν οι άνθρωποι στις ποικίλες κοινωνικές περιστάσεις της καθημερινής ζωής. Αρχικά, το μάθημα πραγματεύεται γενικά θέματα: τη συγκρότηση της Κοινωνικής Ψυχολογίας ως ακαδημαϊκού πεδίου στο τέλος του 19ου αιώνα, την ανάπτυξή της, που χαρακτηρίζεται από ποικιλομορφία, και τη θέση της ανάμεσα στις κοινωνικές επιστήμες, καθώς δανείζεται θεωρητικές οπτικές από την Ψυχολογία και την Κοινωνιολογία, και την καθιέρωση συγκεκριμένων μεθόδων εμπειρικής έρευνας. Στη συνέχεια, παρουσιάζονται επιμέρους ερευνητικές παραδόσεις, με επικέντρωση στα εξής θέματα: κοινωνική νόηση, απόδοση, εαυτός, στάσεις και αλλαγή στάσεων, κοινωνική επιρροή, διαπροσωπικές σχέσεις, θετική και αρνητική κοινωνική συμπεριφορά.
Μαθησιακοί στόχοι
Με το τέλος του εξαμήνου οι φοιτητές/τριες αναμένεται να είναι σε θέση:
- να αποκτήσουν γνώσεις για το πεδίο της Κοινωνικής Ψυχολογίας και των επιμέρους θεμάτων της κοινωνικοψυχολογικής θεωρίας και έρευνας,
- να κατανοήσουν την ιδιαίτερη οπτική, θεωρητική και μεθοδολογική, της Κοινωνικής Ψυχολογίας ως κοινωνικής επιστήμης, όπως αυτή αναπτύχθηκε από τη συγκρότησή της στο τέλος του 19ου αιώνα,
- να είναι σε θέση να διατυπώνουν ερευνητικά ερωτήματα στο πλαίσιο των κοινωνικοψυχολογικών ερευνητικών παραδόσεων,
- να είναι σε θέση να κατανοούν τις ιδιαιτερότητες της χρήσης των μεθόδων έρευνας στην Κοινωνική Ψυχολογία,
- να είναι σε θέση να κατανοούν τους ηθικούς κανόνες της κοινωνικοψυχολογικής έρευνας,
- να είναι σε θέση να κατανοούν τις ιδιαιτερότητες των κοινωνικοψυχολογικών κειμένων.
Προτεινόμενα συγγράμματα
Δραγώνα, Θ., Φίγγου, Ε., Μποζατζής, Ν. & Σαπουντζής, Α. (Επιμ.) (2021). Κοινωνική ψυχολογία: Παραδοσιακές και κριτικές προσεγγίσεις. Αθήνα: Κριτική.
Hewstone, M., Stroebe, W. & Jonas, K. (Επιμ.). (2020). Εισαγωγή στην κοινωνική ψυχολογία. Αθήνα: Παπαζήσης.
Aronson, E., Wilson, T.D. & Sommers, S.R. (2019) Κοινωνική ψυχολογία (επιμ: Κ. Καφέτσιος, Α. Αρβανίτης & Ε. Βασιλικός). Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Τζιόλα.
Διδάσκοντες
Η Μαρία Ξενιτίδου (https://surrey.academia.edu/MariaXenitidou) είναι διδάκτορας του Πανεπιστημίου του Sheffield. Ο κύριος τομέας των ενδιαφερόντων της αφορά τη μελέτη της ταυτότητας και της ετερότητας και της μεθοδολογίας έρευνας χρησιμοποιώντας προσεγγίσεις αποδόμησης (ανάλυση λόγου, ρητορική ανάλυση και Κριτική Κοινωνική Λογοψυχολογία). Είναι επίκουρη καθηγήτρια Κοινωνικής Ψυχολογία στο Τμήμα Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, και στο διδακτικό της έργο εστιάζει σε θέματα της Κοινωνικής Ψυχολογίας, της Κοινωνιολογίας της Μετανάστευσης και της Μεθοδολογίας Κοινωνικής Έρευνας με έμφαση στις Ποιοτικές μεθόδους. Εκτός από το διδακτικό της έργο, τα τελευταία 14 χρόνια συνεργάζεται με το Πανεπιστήμιο του Surrey και από το 2012 με το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης. Έχει εργαστεί σε μεγάλα ερευνητικά προγράμματα χρηματοδοτούμενα από εθνικούς πόρους στην Ελλάδα (ΓΓΕΤ) και τη Μ. Βρετανία (ESRC, EPSRC) καθώς και σε Ευρωπαϊκά Προγράμματα (Marie-Curie, FP6, FP7, and Horizon 2020) πάνω στην ταυτότητα, τη μετανάστευση, την πολιτειότητα, τις διομαδικές σχέσεις και τις κοινωνικές νόρμες, καθώς και σε θέματα που εμπίπτουν στις Μελέτες στην Επιστήμη και την Τεχνολογία (Science & Technology Studies, STS). Πρόσφατα διετέλεσε Επιστημονική Υπεύθυνη του Προγράμματος «MOBEL» (ΕΛΙΔΕΚ) «Από το Grexit στο Brexit: ερευνώντας ζητήματα ανήκειν και ταυτότητας στην Ελλάδα και τη Μ. Βρετανία», με έδρα το Πανεπιστήμιο Κρήτης (2018-2022). Οι πρόσφατες δημοσιεύσεις της περιλαμβάνονται σε επιστημονικά περιοδικά όπως το European Journal of Social Psychology, το Journal of Community and Applied Social Psychology και το Discourse & Society. Επίσης, έχει επιμεληθεί συλλογικούς τόμους και ειδικά τεύχη και έχει συγγράψει κεφάλαια σε βιβλία. Είναι μέλος της ΕΛΨΕ, του ΔΣ του RN35 Sociology of Migration, European Sociological Association (ESA) καθώς και των British Psychological Society (BPS) και International Society of Political Psychology (ISPP).
Χρήση Τεχνητής Νοημοσύνης
Σε αυτό το μάθημα, οι φοιτητές και οι φοιτήτριες επιτρέπεται να χρησιμοποιούν στις εργασίες τους εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης (ΤΝ), όπως το ChatGPT ή το Dall-E 2, μόνο κατόπιν σύμφωνης γνώμης της διδάσκουσας σε αιτιολογημένο γραπτό αίτημά τους που να εξηγεί πώς θα χρησιμοποιηθεί η Τεχνητή Νοημοσύνη στην εργασία τους. H διδάσκουσα δύναται να προτρέψει ή να δώσει άδεια στους φοιτητές να χρησιμοποιήσουν εργαλεία ΤΝ κατά τη διάρκεια δραστηριοτήτων του μαθήματος εφόσον θεωρεί ότι υποστηρίζουν τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος. Κάθε φοιτητής/φοιτήτρια αναμένεται να ολοκληρώνει χωρίς βοήθεια από τρίτους τις εργασίες στο μάθημα αυτό, εκτός και αν έχει δοθεί συναίνεση της διδάσκουσας σύμφωνα με την παραπάνω διαδικασία. Εάν δεν είστε βέβαιοι/ες αν κάποια εφαρμογή αποτελεί εργαλείο τεχνητής νοημοσύνης (ΤΝ) ή όχι, συζητήστε με τη διδάσκουσα του μαθήματος. Η χρήση εργαλείων ΤΝ χωρίς τη σύμφωνη γνώμη της διδάσκουσας σε αυτό το μάθημα παραβιάζει κώδικα δεοντολογίας και καλής πρακτικής του πανεπιστημίου και συνιστά λογοκλοπή.