Παρουσίαση/Προβολή

Συνεξέλιξη Νόησης και Πολιτισμού
(ΥΕ307) - Φιλιώ Γεωργιάδου
Περιγραφή Μαθήματος
Το μάθημα αυτό πραγματεύεται θέματα που εντάσσονται σε διαφορετικούς τομείς της παραδοσιακής ψυχολογίας και μελετά τα ζητήματα αυτά από εξελικτική σκοπιά. Στόχος του μαθήματος είναι να προσφέρει στους/τις φοιτητές/τριες μια διαφορετική προοπτική˙ την κατανόηση της ανθρώπινης νόησης και του πολιτισμού ως μια διαδικασία συν-εξέλιξης. Στα πλαίσια του μαθήματος αυτού συζητούνται θεωρίες και ερευνητικά ευρήματα από την αναπτυξιακή και την γνωστική ψυχολογία, η πολιτισμική εξέλιξη, ευρήματα της συγκριτικής ψυχολογίας και της εξελικτικής ανθρωπολογίας.
Ημερομηνία δημιουργίας
Δευτέρα 22 Φεβρουαρίου 2021
-
Μαθησιακοί στόχοι
Οι βασικοί στόχοι του μαθήματος είναι:
- Η εξοικείωση των φοιτητών/-τριών με τον εξελικτική θεώρηση των ψυχολογικών φαινομένων,
- Η κριτική θεώρηση της ανθρώπινης γνώσης και του πολιτισμού ως μια διαδικασία συν-εξέλιξης.
Μαθησιακά αποτελέσματα
Μαθησιακά αποτελέσματα
Με το τέλος του εξαμήνου οι φοιτητές/-τριες αναμένεται να είναι σε θέση:
- να γνωρίζουν τον κλάδο της εξελικτικής ψυχολογίας και να συζητούν την εξελικτική προσέγγιση ψυχολογικών φαινομένων,
- να κατανοούν και να είναι σε θέση να περιγράφουν και να αναλύουν τις θεωρίες γνωστικής ανάπτυξης που θα παρουσιαστούν στα πλαίσια του μαθήματος,
- να κατανοούν και να συζητούν κριτικά ερμηνευτικά πλαίσια και ερευνητικά δεδομένα που περιγράφουν την αλληλεπίδραση νόησης και πολιτισμού,
- να αναλύουν κριτικά πολιτισμικούς και κοινωνικούς παράγοντες και την επίδρασή τους στην νόηση.
Γενικές ικανότητες
Οι φοιτητές/-τριες αναμένεται να αποκτήσουν τις εξής δεξιότητες:
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με την χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- Αυτόνομη και ομαδική εργασία
- Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
- Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
- Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
- Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
- Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Μέθοδοι αξιολόγησης
Οι φοιτητές/-τριες αξιολογούνται:
- στη διάρκεια των μαθημάτων και στην συμμετοχή τους στις εργασίες του μαθήματος,
- στο τέλος του εξαμήνου.
*Τα ακριβή κριτήρια αξιολόγησης ανακοινώνονται από την αρχή του εξαμήνου στην πλατφόρμα e-class και προφορικά στους φοιτητές, ως μέρος των οδηγιών του μαθήματος.
Προτεινόμενα συγγράμματα
Blades, M., Cowie, H., & Smith, P. K. (2018). Κατανοώντας Την Ανάπτυξη Των Παιδιών.
Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Τζιόλα.
Siegler, S. R. & Wagner Alibali, M. (2022). Η ανάπτυξη της σκέψης των παιδιών. Αθήνα: Gutenberg
Βιβλιογραφία
Προτεινόμενα άρθρα
Astuti, R., & Harris, P. L. (2008). Understanding mortality and the life of the ancestors in rural Madagascar. Cognitive Science, 32(4), 713-740.
Bering, J. M. (2006). The cognitive science of souls: Clarifications and extensions of the evolutionary model. Behavioral and brain sciences, 29(5), 486-493.
Bering, J. M., Blasi, C. H., & Bjorklund, D. F. (2005). The development of afterlife beliefs in religiously and secularly schooled children. British Journal of Developmental Psychology, 23, 587-607. DOI: 10.1348/026151005X36498
Corriveau, K., & Harris, P. L. (2009). Choosing your informant: Weighing familiarity and recent accuracy. Developmental Science, 12(3), 426-437.
Evans, E. M. (2001). Cognitive and contextual factors in the emergence of diverse belief systems: Creation versus evolution. Cognitive psychology, 42(3), 217-266.
Harris, P. L., & Giménez, M. (2005). Children's acceptance of conflicting testimony: The case of death. Journal of Cognition and Culture, 5, 143- 164.doi:10.1163/1568537054068606
Harris, P. L., Pasquini, E. S., Duke, S., Asscher, J. J., & Pons, F. (2006). Germs and Angels: The role of testimony in young children's ontology. Developmental Science, 9(1), 76-96.
Hobson, N. M., Schroeder, J., Risen, J. L., Xygalatas, D., & Inzlicht, M. (2018). The psychology of rituals: An integrative review and process-based framework. Personality and Social Psychology Review, 22(3), 260-284.
Kelemen, D., & Rosset, E. (2009). The human function compunction: Teleological explanation in adults. Cognition, 111(1), 138-143.
Lane, J. D., & Harris, P. L. (2014). Confronting, representing, and believing counterintuitive concepts: Navigating the natural and the supernatural. Perspectives on Psychological Science, 9(2), 144-160.
Legare, C. H., & Gelman, S. A. (2008). Bewitchment, biology, or both: The co- existence of natural and supernatural explanatory frameworks across development. Cognitive Science, 32, 607- 642.doi:10.1080/03640210802066766
Legare, C. H., Evans, E. M., Rosengren, K. S., & Harris, P. L. (2012). The coexistence of natural and supernatural explanations across cultures and development. Child development, 83(3), 779-793.
Legare, C. H. (2019). The development of cumulative cultural learning. Annual Review of Developmental Psychology, 1, 119-147.
Legare, C. H., & Shtulman, A. (2018). Explanatory pluralism across cultures and development. In J. Proust and M. Fortier (Eds.), Metacognitive Diversity. Oxford, UK: Oxford University Press..
Purzycki, B. G., Henrich, J., Apicella, C., Atkinson, Q. D., Baimel, A., Cohen, E., ... & Norenzayan, A. (2018). The evolution of religion and morality: a synthesis of ethnographic and experimental evidence from eight societies. Religion, Brain & Behavior, 8(2), 101-132.
Richert, R. A., & Harris, P. L. (2006). The ghost in my body: Children's developing concept of the soul. Journal of Cognition and Culture, 6, 409- 427.doi:10.1163/156853706778554913
Shtulman, A., & Lombrozo, T. (2016). Bundles of contradiction: A coexistence view of conceptual change. Core knowledge and conceptual change, 49-67.
Thagard, P. (1994). Mind, society, and the growth of knowledge. Philosophy of science, 61(4), 629-645.
Tooby, J., & Cosmides, L. (2000). Toward mapping the evolved functional organization of mind and brain (pp. 1167-1178).
Tooby, J., & Cosmides, L. (2005). Evolutionary psychology: Conceptual foundations. The handbook of evolutionary psychology, 5-67.
Wen, N. J., Willard, A. K., Caughy, M., & Legare, C. H. (2020). Watch me, watch you: ritual participation increases in-group displays and out-group monitoring in children. Philosophical Transactions of the Royal Society B, 375(1805), 20190437.
Προτεινόμενη βιβλιογραφία
Boyer, P. (2008). Και ο άνθρωπος έπλασε τους Θεούς. Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Βάνιας.
Buss, D. (2019). Evolutionary psychology: The new science of the mind (6th edition). Psychology Press.
Slone, D. J., & McCorkle Jr, W. W. (Eds.). (2019). The cognitive science of religion: a methodological introduction to key empirical studies. Bloomsbury Publishing.
Ross, N. (2004). Culture and cognition: Implications for theory and method. Sage.
White, C. (2021). An Introduction to the Cognitive Science of Religion: Connecting Evolution, Brain, Cognition, and Culture. Routledge.
Workman, L., & Reader, W. (2014). Evolutionary psychology. Cambridge University Press.
Καραμούζης, Π., 2015. Η κοινωνιολογία της θρησκείας μεταξύ εκπαίδευσης και κοινωνίας. [ηλεκτρ. βιβλ.] Αθήνα:Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. Διαθέσιμο στο: http://hdl.handle.net/11419/3723
Συναφή επιστημονικά περιοδικά:
Annual Review of Developmental Psychology
Behavioral and brain sciences
British Journal of Developmental Psychology
Child Development
Child Development Perspectives
Cognition
Cognition and Emotion
Cognitive Development
Cognitive Psychology
Cognitive Science
Death studies
Developmental Psychology
Developmental Review
Developmental Science
European Journal of Developmental Psychology
Evolutionary Psychology
Frontiers in Psychology
Human Development
Infant and Child Development
Infant Behavior and Development
International Journal of Behavioral Development
Journal of Applied Developmental Psychology
Journal of Beliefs and Values
Journal of Cognition and Development
Journal of Cognition and Culture
Monographs of the Society for Research in Child Development
Perspectives on Psychological Science
Religion, Brain & Behavior
Social Development