Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

ΔΙΑΦΟΡΟΠΟΙΗΜΕΝΗ ΜΑΘΗΣΗ ΚΑΙ ΠΟΛΥΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ

(0708Ε) -  ΠΑΝΤΑΖΙΔΗΣ ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ

Περιγραφή Μαθήματος

Το μάθημα «Διαφοροποιημένη Μάθηση και Πολυπολιτισμικά Εκπαιδευτικά Προγράμματα» πραγματεύεται τη σχολική τάξη ως πεδίο συνάντησης πολλαπλών γλωσσικών, πολιτισμικών, κοινωνικών και γνωστικών εμπειριών. Η διαφορετικότητα δεν αντιμετωπίζεται ως πρόβλημα που πρέπει να «διαχειριστούμε», αλλά ως πλούτος που μπορεί να μετασχηματίσει τη μαθησιακή διαδικασία και να ενδυναμώσει όλα τα παιδιά.

Στο μάθημα εξετάζονται οι θεωρητικές παραδόσεις της πολυπολιτισμικότητας, της εθνοτικότητας και της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης, η συζήτηση για την υπόθεση της διαφοράς και του ελλείμματος, καθώς και οι κοινωνικές θεωρίες περί αναγνώρισης. Η έννοια της «αναγνώρισης» φωτίζεται από την οπτική της Bildungstheorie (θεωρία της παιδειας, ώστε να αναδειχθεί η εκπαίδευση ως δυναμική διαδικασία καλλιέργειας και μετασχηματισμού.

Παράλληλα, το μάθημα δίνει έμφαση στη διασύνδεση παιδαγωγικής και κοινωνικής δικαιοσύνης, στην κριτική ανάλυση στερεοτύπων και μηχανισμών αποκλεισμού, καθώς και στη μελέτη των εμποδίων που δυσχεραίνουν την ισότιμη συμμετοχή όλων των παιδιών. Θα διερευνηθούν επίσης οι αρχές της ομαδοσυνεργατικής και της ομότιμης μάθησης, η παιδαγωγική Φρενέ και οι λογικές των εκπαιδευτικών κοινών, που ενισχύουν την αλληλεγγύη, τη φωνή και την ενεργό συμμετοχή.

Η διδακτική διαδικασία στηρίζεται σε μελέτες περίπτωσης, ανάλυση κειμένων και εκπαιδευτικού υλικού, βιωματικές δραστηριότητες και σχεδιασμό διαπολιτισμικών σχεδίων εργασίας. Στόχος είναι η σύνδεση θεωρίας και πράξης, ώστε οι φοιτήτριες/ές να αναπτύξουν κριτική παιδαγωγική στάση και να σχεδιάζουν πρακτικές που καλλιεργούν συμπερίληψη, δημοκρατία και σεβασμό στην ετερότητα.

Στόχοι Μαθήματος

Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτήτριες/ές θα μπορούν να:

  1. Κατανοούν την παιδαγωγική πρόκληση της πολυπολιτισμικής συνθήκης στη σημερινή κοινωνία.
  2. Αναλύουν θεωρητικά μοντέλα εκπαίδευσης σε μεταναστευτικά πλαίσια (αφομοιωτικό, πολυπολιτισμικό, διαπολιτισμικό, αντιρατσιστικό).
  3. Ερμηνεύουν τις έννοιες πολυπολιτισμικότητα, εθνοτικότητα και αναγνώριση μέσα από κριτικές θεωρητικές προσεγγίσεις.
  4. Σχεδιάζουν μαθησιακά περιβάλλοντα που στηρίζονται στη διαπολιτισμική και αντιρατσιστική παιδαγωγική.
  5. Υιοθετούν στάση συμπερίληψης, αλληλεγγύης και κοινωνικής δικαιοσύνης στη μελλοντική τους εκπαιδευτική πρακτική.
  6. την τάξη ως κοινότητα και όχι ως μηχανισμό προετοιμασίας και ταξινόμησης.

Ημερομηνία δημιουργίας

Τρίτη 11 Νοεμβρίου 2025