Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

ΠΑΙΔΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ ΚΑΙ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΠΑΙΔΙΩΝ: ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ

(0729E) -  ΠΑΝΤΑΖΙΔΗΣ ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ

Περιγραφή Μαθήματος

Το μάθημα «Παιδική Ηλικία και Δικαιώματα Παιδιών: Παιδαγωγικές Προσεγγίσεις» εξετάζει την παιδική ηλικία ως κοινωνικό και ιστορικό φαινόμενο, αναδεικνύοντας τη διαφορετικότητα των εμπειριών της στον χρόνο και στον χώρο. Αντί να τη θεωρήσουμε ως μια «ουδέτερη» και φυσική κατηγορία, τη βλέπουμε μέσα από θεωρητικές και κοινωνιολογικές αναγνώσεις, μελετώντας πώς η παιδικότητα συγκροτείται, πώς ελέγχεται και πώς επανανοηματοδοτείται από θεσμούς όπως το σχολείο, τα μέσα ενημέρωσης και η τεχνολογία.

Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στη θεσμοθέτηση και την εξέλιξη των δικαιωμάτων του παιδιού, καθώς και στις σύγχρονες προκλήσεις που αφορούν την εφαρμογή τους σε διεθνές και τοπικό επίπεδο. Μέσα από κριτική μελέτη της Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Παιδιού, διεθνείς εκθέσεις και παραδείγματα οργανισμών, οι φοιτήτριες/ές θα συζητήσουν ζητήματα όπως η οικουμενικότητα των δικαιωμάτων, οι ανισότητες στην εφαρμογή τους και η ανάγκη να ακούγεται η φωνή των παιδιών σε εκπαιδευτικά και κοινωνικά πλαίσια.

Το μάθημα αντλεί επίσης στοιχεία από παιδαγωγικές παραδόσεις που αναδεικνύουν τη συμμετοχή και τη συνεργασία των παιδιών, όπως η παιδαγωγική Φρενέ και οι λογικές των κοινών. Σε αυτό το πλαίσιο, θα διερευνηθεί πώς η τάξη μπορεί να λειτουργήσει ως κοινός τόπος, όπου η γνώση παράγεται και μοιράζεται συλλογικά και όπου οι μαθητές/ριες δεν είναι απλοί/ές αποδέκτες αλλά ενεργά υποκείμενα μάθησης.

Μέσα από case studies, αναλύσεις κειμένων, σχεδιασμό δραστηριοτήτων και αναστοχαστικές διαδικασίες, οι φοιτήτριες/ές θα έχουν τη δυνατότητα να συνδέσουν τη θεωρία με την πράξη. Η εκπαιδευτική εμπειρία στοχεύει να καλλιεργήσει μια παιδαγωγική ταυτότητα βασισμένη στη δημοκρατία, τη φροντίδα, την ισότητα και την αξιοπρέπεια όλων των παιδιών, ώστε οι μελλοντικοί/ές νηπιαγωγοί να είναι σε θέση να διαμορφώνουν περιβάλλοντα μάθησης συμπεριληπτικά, δημιουργικά και ανοιχτά στη φωνή των παιδιών.

Στόχοι του Μαθήματος

Μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτήτριες/ές θα μπορούν να:

  1. Αναγνωρίζουν την παιδική ηλικία ως κοινωνικό και ιστορικό φαινόμενο και να κατανοούν βασικές θεωρητικές και κοινωνιολογικές προσεγγίσεις.
  2. Αναλύουν πώς θεσμοί όπως η εκπαίδευση, τα ΜΜΕ και η τεχνολογία διαμορφώνουν και ρυθμίζουν την παιδική ηλικία.
  3. Προσεγγίζουν κριτικά την εξέλιξη και τη σημερινή εφαρμογή των δικαιωμάτων του παιδιού σε διεθνές και τοπικό πλαίσιο.
  4. Διερευνούν παιδαγωγικές παραδόσεις που αναδεικνύουν τη φωνή και τη συμμετοχή των παιδιών, αντλώντας στοιχεία από τη Φρενέ παιδαγωγική και τη λογική των κοινών.
  5. Σχεδιάζουν και οργανώνουν εκπαιδευτικές δραστηριότητες που συνδέουν θεωρία και πράξη, προάγοντας τη δημοκρατία, τη συμπερίληψη και την αξιοπρέπεια όλων των παιδιών.

Ημερομηνία δημιουργίας

Τρίτη 11 Νοεμβρίου 2025