Παρουσίαση/Προβολή
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ -ΔΡΑΣΗ: ΜΙΑ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ (Χειμ. 2025-2026)
(2223Ε) - ΠΑΝΤΑΖΙΔΗΣ ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ
Περιγραφή Μαθήματος
Το μάθημα «Εκπαιδευτική έρευνα – δράση» είναι μια πρόσκληση να δούμε την έρευνα όχι ως κάτι μακρινό και ακαδημαϊκό, αλλά ως εργαλείο που ανήκει στον ίδιο τον/την εκπαιδευτικό για να στηρίξει και να μετασχηματίσει την καθημερινή του/της πράξη. Η έρευνα–δράση είναι πάντα «μέσα στο σχολείο» και όχι «για το σχολείο»: γεννιέται από τα προβλήματα που αναγνωρίζουμε στη διδασκαλία μας, τα ερωτήματα που φέρνουν τα παιδιά, τις αντιφάσεις που συναντάμε, και επιστρέφει πάλι πίσω για να αλλάξει αυτά τα πεδία.
Θα δούμε πώς η έρευνα–δράση, με τα στοιχεία της συνεργασίας, της κυκλικότητας και του αναστοχασμού, μπορεί να γίνει χώρος συλλογικής μάθησης για εκπαιδευτικούς και παιδιά. Η λογική της θυμίζει τα κοινά: δεν είναι μια διαδικασία που την κατέχει κάποιος «ειδικός», αλλά μια γνώση που παράγεται μαζί, διαμοιράζεται και αλλάζει μέσα από τη συμμετοχή όλων.
Μέσα από μελέτες περίπτωσης, εργαστήρια και μικρές εφαρμογές, οι φοιτήτριες/ές θα πειραματιστούν με το πώς αναγνωρίζουμε ένα πρόβλημα, πώς το μετατρέπουμε σε ερευνητικό ερώτημα, πώς σχεδιάζουμε μια μικρή αλλαγή στην πράξη μας και πώς αξιολογούμε αν αυτή η αλλαγή όντως «δουλεύει». Δεν μας ενδιαφέρει μόνο το τεχνικό κομμάτι, αλλά και το πώς η έρευνα–δράση μας βοηθά να σταθούμε με περισσότερη αυτονομία, φωνή και επαγγελματική αξιοπρέπεια μέσα στο σχολείο.
Με λίγα λόγια, το μάθημα είναι μια άσκηση ελευθερίας: να δούμε τον εαυτό μας όχι ως «εκτελεστή προγραμμάτων», αλλά ως παιδαγωγό–ερευνητή/ρια, που μπορεί να σκέφτεται κριτικά, να οργανώνεται με άλλους/ες, να αναστοχάζεται και να δημιουργεί νέους δρόμους για τη μάθηση.
Στόχοι του μαθήματος:
Μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτήτριες/ές θα μπορούν να:
- Αναγνωρίζουν ζητήματα και αντιφάσεις στην εκπαιδευτική πράξη και να τα μετατρέπουν σε ερευνητικά ερωτήματα.
- Σχεδιάζουν μικρές παρεμβάσεις μέσα από τη μεθοδολογία της έρευνας–δράσης και να τις συνδέουν με τις ανάγκες των παιδιών.
- Αναστοχάζονται κριτικά πάνω στον ρόλο τους ως παιδαγωγοί–ερευνητές/ριες, ενδυναμώνοντας τη φωνή και την επαγγελματική τους αυτονομία.
- Συνεργάζονται σε ομάδες για την παραγωγή γνώσης, βλέποντας την έρευνα ως κοινό αγαθό που μοιράζεται και συνδιαμορφώνεται.
- Τεκμηριώνουν τα ευρήματά τους με βιβλιογραφία και πρακτικά παραδείγματα, ώστε να γίνουν φορείς αλλαγής στο σχολείο τους.
Ημερομηνία δημιουργίας
Παρασκευή 31 Οκτωβρίου 2025
-
Δεν υπάρχει περίγραμμα