Αναβάθμιση πλατφόρμας eclass Προβολή

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Γνωστική ψυχολογία

(0401Υ) -  ΣΤΕΦΑΝΟΥ ΓΕΩΡΓΙΑ

Περιγραφή Μαθήματος

Μαθησιακοί στόχοι

Η εισαγωγή των φοιτητών / τριών στις διαδικασίες απόκτησης, σχηματισμού, επεξεργασίας, αξιολόγησης και χρήσης της γνώσης, με έμφαση τα τα νήπια, και στο ρόλο του σχολικού πλαισίου σε αυτές τις διαδικασίες.

Απόκτηση δεξιοτήτων αναζήτησης της βιβλιογραφίας, σύνθεσης των πληροφοριών και εφαρμογή της γνώσης για το περιεχόμενο του μαθήματος στο περιβάλλον του νηπιαγωγείου.

Ικανότητα προσδιορισμού των διαδικασιών της γνώσης από τα νήπια, και του ππως το πλαίσιο του σχολείου διευκολύνει και ενισχύει αυτές τις γνωστικές λειτουργίες.

Επιπροσθέτως αποσκοπείται να αποκτήσουν οι φοιτητές και οι φοιτήτριες τις ακόλουθες γενικές ικανότητες:

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
Λήψη αποφάσεων
Αυτόνομη εργασία
Ομαδική εργασία
Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

 

Περιεχόμενο μαθήματος

Αντικείμενο της Γνωστικής Ψυχολογίας. Ιστορική αναδρομή. Μέθοδοι μελέτης της γνωστικής Ψυχολογίας (ενδοσκόπηση, πειραματική μέθοδοι, ψυχοφυσιολογικές μέθοδοι, λεκτικές αναφορές). Αναπαράσταση και οργάνωση των γνώσεων. Γνωστικές λειτουργίες των διαδικασιών πρόσληψης, επεξεργασίας, συγκράτησης και ανάσυρσης των πληροφοριών. Βιολογικές βάσεις των γνωστικών λειτουργιών. Αντίληψη. Προσοχή. Μνήμη, Λήθη. Γνωστική ανάπτυξη του νηπίου. Μεταγνώση. Αυτό-ρύθμιση. Συναισθηματικός δεσμός. 

 

Μέθοδοι διδασκαλίας

Διάλεξη και ενεργητικές μέθοδοι, κυρίως ερωτήσεις – απαντήσεις και συζήτηση. 

 

Μέθοδοι αξιολόγησης

Γραπτή εργασία (ατομική και ομαδική): Δύο μονάδες

Τελικές γραπτές εξετάσεις:                 Οκτώ μονάδες.  

Σύνολο:                                           Δέκα μονάδες

 

1. Εξέταση γραπτή στο τέλος του εξαμήνου.
2. Κατ΄οίκον εργασία.
3. Προφορική παρουσίαση εργασίας.
4. Χρήση Πολλαπλής Βιβλιογραφίας.
5. Λήψη από τους φοιτητές συστηματικών σχολίων στο μέσον του εξαμήνου.
6. Διασφάλιση διαφάνεια στην αξιολόγηση της επιδοσης των φοιτητών.

 
Βιβλιογραφία

Κωσταρίδου-Ευκλείδη, Α. (2011). Γνωστική ψυχολογία: Από την αναπαράσταση της γνώσης στο θυμικό και στη δράση. Αθήνα: Πεδίο.

ATKINSON, R. L., ATKIN.SON, R. L., SMITH, E. E., BEM, D. J., & NOLEN-HOEKSEMA, S.(2003). ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ HILGARD, TOMOΣ Α΄ (ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ: Μ. ΣΟΛΜΑΝ, ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: Γ., ΒΟΡΡΙΑ, Μ. ΝΤΑΒΟΥ, Ζ., ΠΑΠΑΛΗΓΟΥΡΑ). ΑΘΗΝΑ: ΠΑΠΑΖΗΣΗ.

Calota, D. A., & Marsh, E. J. (2005). Cognitive psychology. New York: Psychology press.

COLE, M. & COLE, S.R. (2002). Η ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ. Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΖΩΗΣ: ΕΓΚΥΜΟΣΥΝΗ, ΤΟΚΕΤΟΣ, ΒΡΕΦΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ. ΤΟΜΟΣ Α. (ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ: Μ. ΣΟΛΜΑΝ, ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: Ζ. ΠΑΠΑΛΗΓΟΥΡΑΖ, Π. ΒΟΡΡΙΑ). ΑΘΗΝΑ: ΤΥΠΩΘΗΤΩ - ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΑΡΔΑΝΟΣ

COLE, M. & COLE, S.R. (2002). Η ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ: ΓΝΩΣΤΙΚΗ ΚΑΙ ΨΥΧΟΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΑΤΑ ΤΗ ΝΗΠΙΑΚΗ ΚΑΙ ΜΕΣΗ ΠΑΙΔΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ. ΤΟΜΟΣ Β (ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ: Μ. ΣΟΛΜΑΝ, ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: Ζ. ΜΠΑΜΠΛΕΚΟΥ) ΑΘΗΝΑ: ΤΥΠΩΘΗΤΩ - ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΑΡΔΑΝΟΣ.

Hayes. N. (1998). Εισαγωγή στην ψυχολογία. Τόμ. 1. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.

Eysenck, M. W., & Keane, M. T. (2005). Cognitive psychology: A students’ handbook. London: Psychology press.

 Συναφή Επιστημονικά Περιοδικά όπως Ψυχολογία, Cognitive Pychology, Educational Psychology, Developmental Psychology 

 

Ημερομηνία δημιουργίας

Πέμπτη 22 Οκτωβρίου 2015