Αναβάθμιση πλατφόρμας eclass Προβολή

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΓΕΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ

(0901Υ) -  ΝΤΙΝΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ

Περιγραφή Μαθήματος

Στο μάθημα αυτό οι φοιτητές εισάγονται σε βασικές έννοιες της σύγχρονης γλωσσολογίας

Ημερομηνία δημιουργίας

Τετάρτη 8 Σεπτεμβρίου 2010

  • Συμπληρωματικά Στοιχεία:

    Περιεχόμενο μαθήματος:
    I. Θεωρητικό μέρος:
    1. Ο φθόγγος: Εισαγωγή στη φωνητική. Φωνητική της νέας ελληνικής γλώσσας

    2. Το φώνημα: Εισαγωγή στη φωνολογία. Φωνολογία της νέας ελληνικής. Τα φωνήματα της νέας ελληνικής, σχέσεις φωνημάτων, πάθη φωνηέντων και συμφώνων, τονισμός.

    3. Το μόρφημα:Εισαγωγή στη μορφολογία. Μορφολογία της νέας ελληνικής. Οι γραμματικές κατηγορίες του ονόματος (γένος, αριθμός, πτώση, κλίση) και του ρήματος (πρόσωπο, χρόνος, έγκλιση, διάθεση, τρόπος-aspect).

    II. Πρακτικό μέρος: Γλωσσικές ασκήσεις (σύνταξη και επεξεργασία κειμένων παιδαγωγικού και επιστημονικού λόγου / πύκνωση και ανάπτυξη του λόγου).

    Μέθοδοι διδασκαλίας: Διάλεξη και φροντιστηριακές ασκήσεις σε τμήματα των 25-30 φοιτητών
    Φόρτος εργασίας των φοιτητριών/ών: 100 ώρες
    Διαλέξεις: 39 ώρες
    Φροντιστηριακές ασκήσεις: 13 ώρες
    Ατομική έρευνα και μελέτη (ανεύρεση βιβλιογραφίας, έρευνα στο Διαδίκτυο): 12 ώρες
    Προετοιμασία για τις εξετάσεις: 40 ώρες

    Αναμενόμενα μαθησιακά αποτελέσματα: Εισαγωγή των φοιτητριών και των φοιτητών σε γενικές έννοιες της γλωσσολογίας, απαραίτητες για την παρακολούθηση της σύγχρονης βιβλιογραφίας.

    Μέθοδοι αξιολόγησης: Γραπτές εξετάσεις & ασκήσεις στα φροντιστηριακά μαθήματα
    Γλώσσα διδασκαλίας: Ελληνικά
    Ενδεικτική βιβλιογραφία:
    Lyons, J. (2002) Εισαγωγή στη θεωρητική γλωσσολογία. Aθήνα: Μεταίχμιο.
    Martinet, A. (1976) Στοιχεία γενικής γλωσσολογίας. Θεσσαλονίκη: Iνστιτούτο Nεοελληνικών Σπουδών.
    Mounin, G. (1984) Kλειδιά για τη γλωσσολογία. Aθήνα: M.Ι.Ε.T.
    Φιλιππάκη - Warburton, Eι. (1992) Eισαγωγή στη θεωρητική γλωσσολογία. Aθήνα: Nεφέλη.

    Χατζησαββίδης, Σ. (2009). Γραμματική της Νέας Ελληνικής τ.Α.Θεωρητικές βάσεις και περιγραφή (Φωνητική-Φωνολογία-Μορφολογία). Θεσσαλονίκη

    Fromkin V.,Rodman R.,Hyams N. (2008).  Εισαγωγή στη μελέτη της γλώσσας. Αθήνα, Πατάκης

    Κρύσταλ, Ντ. Λεξικό Γλωσσολογίας και Φωνητικής (Μτφρ. Γ. Ξυδόπουλος), Αθήνα: Πατάκης, 2000.

    Nespor, M. Φωνολογία (Προσαρμ. στην ελληνική γλώσσα: Αγγ. Ράλλη & M. Nespor), Αθήνα: Πατάκης, 1999.

    Πετρούνιας, Ε. Νεοελληνική Γραμματική και συγκριτική ανάλυση. Μέρος Α΄: Θεωρία, Θεσσαλονίκη: Ζήτης, 2002.

    Γαβριηλίδου, Ζ. Φωνητική συνειδητοποίηση και διόρθωση παιδιών προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας, Αθήνα: Πατάκης, 2003.

    Holton, D. et al. Γραμματική της ελληνικής γλώσσας (Μτφρ. Β. Σπυρόπουλος), Αθήνα: Πατάκης, 1999.

    Ιορδανίδου, Α. (Επιστ. επιμ.) Οδηγός της νεοελληνικής γλώσσας, Αθήνα: Πατάκης, 1999.

    Παπαναστασίου, Γ. Νεοελληνική ορθογραφία. Ιστορία, θεωρία, εφαρμογή, Θεσσαλονίκη: Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών, 2008.

    Πετρούνιας, Ε. Νεοελληνική Γραμματική και συγκριτική ανάλυση. Μέρος Α΄: Θεωρία, Θεσσαλονίκη: Ζήτης, 2002.

    Ρεβυθιάδου, Α. & Μ. Τζακώστα. Η Φωνολογία στη διδασκαλία της ελληνικής ως ξένης γλώσσας, Αθήνα: Πατάκης, 2007.

    Αναστασιάδη-Συμεωνίδη, Α. Η νεολογία στην κοινή νεοελληνική.Θεσσαλονίκη: ΕΕΦΣ. Επιστημονική Επετηρίδα Φιλοσοφικής Σχολής Α.Π.Θ, 1986.

    Αναστασιάδη-Συμεωνίδη, Α. κ.ά. (Επιμ.) Το γένος, Αθήνα: Πατάκης, 2003.

    Κατσιμαλή, Γ. & Φ. Καβουκόπουλος. Ζητήματα νεοελληνικής γλώσσας. Διδακτική προσέγγιση, Ρέθυμνο: Πανεπιστήμιο Κρήτης, 1996.

    Mattews, P.H. Morphology, Cambridge: Cambridge University Press, 1991.

    Μπαμπινιώτης, Γ. Το ρήμα της ελληνικής, Αθήνα: Ίδρυμα Σοφίας Σαριπόλου, 1972.

    Νάκας, Θ, & Ζ. Γαβριηλίδου. Παραθετικά σύνθετα. Αθήνα: Γλώσσα, Παράρτημα 1, 2002.