Παρουσίαση/Προβολή

ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΓΕΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ
(0901Υ) - ΝΤΙΝΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ
Περιγραφή Μαθήματος
Στο μάθημα αυτό οι φοιτητές εισάγονται σε βασικές έννοιες της σύγχρονης γλωσσολογίας
Ημερομηνία δημιουργίας
Τετάρτη 8 Σεπτεμβρίου 2010
-
Συμπληρωματικά Στοιχεία:
Περιεχόμενο μαθήματος:
I. Θεωρητικό μέρος:
1. Ο φθόγγος: Εισαγωγή στη φωνητική. Φωνητική της νέας ελληνικής γλώσσας2. Το φώνημα: Εισαγωγή στη φωνολογία. Φωνολογία της νέας ελληνικής. Τα φωνήματα της νέας ελληνικής, σχέσεις φωνημάτων, πάθη φωνηέντων και συμφώνων, τονισμός.
3. Το μόρφημα:Εισαγωγή στη μορφολογία. Μορφολογία της νέας ελληνικής. Οι γραμματικές κατηγορίες του ονόματος (γένος, αριθμός, πτώση, κλίση) και του ρήματος (πρόσωπο, χρόνος, έγκλιση, διάθεση, τρόπος-aspect).
II. Πρακτικό μέρος: Γλωσσικές ασκήσεις (σύνταξη και επεξεργασία κειμένων παιδαγωγικού και επιστημονικού λόγου / πύκνωση και ανάπτυξη του λόγου).
Μέθοδοι διδασκαλίας: Διάλεξη και φροντιστηριακές ασκήσεις σε τμήματα των 25-30 φοιτητών
Φόρτος εργασίας των φοιτητριών/ών: 100 ώρες
Διαλέξεις: 39 ώρες
Φροντιστηριακές ασκήσεις: 13 ώρες
Ατομική έρευνα και μελέτη (ανεύρεση βιβλιογραφίας, έρευνα στο Διαδίκτυο): 12 ώρες
Προετοιμασία για τις εξετάσεις: 40 ώρεςΑναμενόμενα μαθησιακά αποτελέσματα: Εισαγωγή των φοιτητριών και των φοιτητών σε γενικές έννοιες της γλωσσολογίας, απαραίτητες για την παρακολούθηση της σύγχρονης βιβλιογραφίας.
Μέθοδοι αξιολόγησης: Γραπτές εξετάσεις & ασκήσεις στα φροντιστηριακά μαθήματα
Γλώσσα διδασκαλίας: Ελληνικά
Ενδεικτική βιβλιογραφία:
Lyons, J. (2002) Εισαγωγή στη θεωρητική γλωσσολογία. Aθήνα: Μεταίχμιο.
Martinet, A. (1976) Στοιχεία γενικής γλωσσολογίας. Θεσσαλονίκη: Iνστιτούτο Nεοελληνικών Σπουδών.
Mounin, G. (1984) Kλειδιά για τη γλωσσολογία. Aθήνα: M.Ι.Ε.T.
Φιλιππάκη - Warburton, Eι. (1992) Eισαγωγή στη θεωρητική γλωσσολογία. Aθήνα: Nεφέλη.Χατζησαββίδης, Σ. (2009). Γραμματική της Νέας Ελληνικής τ.Α.Θεωρητικές βάσεις και περιγραφή (Φωνητική-Φωνολογία-Μορφολογία). Θεσσαλονίκη
Fromkin V.,Rodman R.,Hyams N. (2008). Εισαγωγή στη μελέτη της γλώσσας. Αθήνα, Πατάκης
Κρύσταλ, Ντ. Λεξικό Γλωσσολογίας και Φωνητικής (Μτφρ. Γ. Ξυδόπουλος), Αθήνα: Πατάκης, 2000.
Nespor, M. Φωνολογία (Προσαρμ. στην ελληνική γλώσσα: Αγγ. Ράλλη & M. Nespor), Αθήνα: Πατάκης, 1999.
Πετρούνιας, Ε. Νεοελληνική Γραμματική και συγκριτική ανάλυση. Μέρος Α΄: Θεωρία, Θεσσαλονίκη: Ζήτης, 2002.
Γαβριηλίδου, Ζ. Φωνητική συνειδητοποίηση και διόρθωση παιδιών προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας, Αθήνα: Πατάκης, 2003.
Holton, D. et al. Γραμματική της ελληνικής γλώσσας (Μτφρ. Β. Σπυρόπουλος), Αθήνα: Πατάκης, 1999.
Ιορδανίδου, Α. (Επιστ. επιμ.) Οδηγός της νεοελληνικής γλώσσας, Αθήνα: Πατάκης, 1999.
Παπαναστασίου, Γ. Νεοελληνική ορθογραφία. Ιστορία, θεωρία, εφαρμογή, Θεσσαλονίκη: Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών, 2008.
Πετρούνιας, Ε. Νεοελληνική Γραμματική και συγκριτική ανάλυση. Μέρος Α΄: Θεωρία, Θεσσαλονίκη: Ζήτης, 2002.
Ρεβυθιάδου, Α. & Μ. Τζακώστα. Η Φωνολογία στη διδασκαλία της ελληνικής ως ξένης γλώσσας, Αθήνα: Πατάκης, 2007.
Αναστασιάδη-Συμεωνίδη, Α. Η νεολογία στην κοινή νεοελληνική.Θεσσαλονίκη: ΕΕΦΣ. Επιστημονική Επετηρίδα Φιλοσοφικής Σχολής Α.Π.Θ, 1986.
Αναστασιάδη-Συμεωνίδη, Α. κ.ά. (Επιμ.) Το γένος, Αθήνα: Πατάκης, 2003.
Κατσιμαλή, Γ. & Φ. Καβουκόπουλος. Ζητήματα νεοελληνικής γλώσσας. Διδακτική προσέγγιση, Ρέθυμνο: Πανεπιστήμιο Κρήτης, 1996.
Mattews, P.H. Morphology, Cambridge: Cambridge University Press, 1991.
Μπαμπινιώτης, Γ. Το ρήμα της ελληνικής, Αθήνα: Ίδρυμα Σοφίας Σαριπόλου, 1972.
Νάκας, Θ, & Ζ. Γαβριηλίδου. Παραθετικά σύνθετα. Αθήνα: Γλώσσα, Παράρτημα 1, 2002.