Παρουσίαση/Προβολή
Ηθική στις Επιχειρήσεις και στους Οργανισμούς
(NMAL106) -
Περιγραφή Μαθήματος
ΠΕΡΙ ΗΘΙΚΗΣ ΤΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ
Εισαγωγικά
Οι αθέμιτες πρακτικές
Η απάντηση μπροστά στο δίλημμα.
Οι θεμελιώδεις προσεγγίσεις
Από τις γενικές στις ειδικές θεωρίες
Παραδείγματα θέσης σε επιχειρηματικά διλήμματα.
Κοινωνικό συμβόλαιο και κοινωνία της πληροφορίας.
Οι εντάσεις
Η Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη
Η έννοια
Οι αρνητικές θέσεις
Στηρίζοντας την εταιρική κοινωνική ευθύνη
Οι 10 αρχές της επιχειρηματικής ηθικής
Η ηθική στην ηγεσία
Μορφές πολιτικής οργάνωσης της κοινωνίας
H περιγραφή του ηθικού ηγέτη
α) Η κατάρρευση της εταιρικής κουλτούρας
β) Η μείωση της αξίας των μετόχων
γ) Η δυσφήμιση
δ) Η μη δυνατότητα προσέλκυσης ταλαντούχων εργαζομένων
Παράγοντες που αλληλοεπιδρούν με την ηθική
ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΗΣ ΗΘΙΚΗΣ
Ηθική
Η Ηθική στην εργασία
Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη
Εισαγωγικά
Το δεδομένο.
Προώθηση ενός ευρωπαϊκού πλαισίου για την εταιρική κοινωνική ευθύνη
Οι διαβουλεύσεις επάνω στο Πράσινο Βιβλίο της Επιτροπής
Κατηγορίες Εταιρικής κοινωνικής ευθύνης
Θεωρία των ενδιαφερόμενων μερών (Stakeholders)
Ηθική δεοντολογία του διεθνούς εμπορίου
Η εταιρική διακυβέρνηση γέννησε την εταιρική κοινωνική ευθύνη
H θέση του Milton Friedman.
Η σκληρή βάση της άρνησης
Οι κανόνες του παιχνιδιού κατά τον Carr.
Η απόρριψη της ηθικής
Η παρέμβαση της ηθικής
Η σημασία της παγκοσμιοποίησης
Η στήριξη της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης.
Επιβίωση της κοινωνικά υπεύθυνης επιχείρησης.
Η μεταλλαγή της κουλτούρας
Επίκληση του "κανόνα της επιχειρηματικής κρίσης"
Η εταιρική δράση ως ολοκληρωμένη ενότητα
Η θρησκευτική διάσταση.
Το χρέος της αλληλεγγύης και αμοιβαιότητας
Αποδομώντας τις λέξεις "δίκαιο" και "αγορά"
ΗΘΙΚΗ ΣΤΙΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΕΣ ΣΥΝΑΛΛΑΓΕΣ & ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΣ
Ο ανταγωνισμός και η νομική αντιμετώπισή του
Ο ανταγωνισμός και η ιστορική του εμφάνιση
Ο αθέμιτος ανταγωνισμός
Η μετάβαση του ανταγωνισμού από τον οικονομικό χώρο στο χώρο του δικαίου
Οι αθέμιτες ανταγωνιστικές πράξεις
Οι διάφορες ομάδες ανταγωνιστικών πράξεων
Πράξεις προσέλκυσης πελατείας
Παραπλάνηση
Εξαναγκασμός
Επίμονη ενόχληση
Εξαγορά του πελάτη
Πρόσθετες παροχές
Συνδυαστική συναλλαγή ή συνδυασμένες πωλήσεις
Εκμετάλλευση της τυχοδιωκτικής ροπής του πελάτη
Εκμετάλλευση συναισθημάτων
Εκμετάλλευση απειρίας
Παραδείγματα
Πράξεις παρεμπόδισης.
Ημερομηνία δημιουργίας
Τρίτη 2 Δεκεμβρίου 2025
-
Πλάνο Διαλέξεων και Μαθησιακά αποτελέσματα
ΔΙΑΛΕΞΗ 1
Εισαγωγικά/ Οι αθέμιτες πρακτικές/ Η απάντηση μπροστά στο δίλημμα. Οι θεμελιώδεις προσεγγίσεις/Από τις γενικές στις ειδικές θεωρίες/Παραδείγματα θέσης σε επιχειρηματικά διλήμματα/Κοινωνικό συμβόλαιο και κοινωνία της πληροφορίας. Οι εντάσεις.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Ηθικά πρότυπα και αξίες: Ο συγκεκριμένος παράγοντας αποτυπώνει την διάσταση Των επιχειρημτικών διλημμάτων και η αποτελεσματική λύση τέτοιων γρίφων.
ΔΙΑΛΕΞΗ 2
Η Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη/Η έννοια/Οι αρνητικές θέσεις/Στηρίζοντας την εταιρική κοινωνική ευθύνη.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Συσχέτιση με Εσωτερικό και εξωτερικό έλεγχο επιχειρήσεων και οργανισμών με προφιλ Ε.Κ.Ε..
ΔΙΑΛΕΞΗ 3
Οι 10 αρχές της επιχειρηματικής ηθικής/Η ηθική στην ηγεσία/Μορφές πολιτικής οργάνωσης της κοινωνίας /H περιγραφή του ηθικού ηγέτη.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Διάδοση συγκεκριμένων γνώσεων φιλοσοφίας , δεξιοτήτων και ικανοτήτων καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές.
ΔΙΑΛΕΞΗ 4
Η κατάρρευση της εταιρικής κουλτούρας/Η μείωση της αξίας των μετόχων/Η δυσφήμιση/ Η μη δυνατότητα προσέλκυσης ταλαντούχων εργαζομένων.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Διάδοση συγκεκριμένων γνώσεων επικοινωνιακών , δεξιοτήτων και ικανοτήτων καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές.
ΔΙΑΛΕΞΗ 5
Ηθική/Η Ηθική στην εργασία/Το δεδομένο. Προώθηση ενός ευρωπαϊκού πλαισίου για την εταιρική κοινωνική ευθύνη/Οι διαβουλεύσεις επάνω στο Πράσινο Βιβλίο της Επιτροπής.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Διάδοση συγκεκριμένων γνώσεων, δεξιοτήτων και ικανοτήτων καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές.
ΔΙΑΛΕΞΗ 6
Ηθική δεοντολογία του διεθνούς εμπορίου/ Η εταιρική διακυβέρνηση γέννησε την εταιρική κοινωνική ευθύνη/H θέση του Milton Friedman. Η σκληρή βάση της άρνησης/Οι κανόνες του παιχνιδιού κατά τον Carr. Η απόρριψη της ηθικης/Η παρέμβαση της ηθικής/Η σημασία της παγκοσμιοποίησης.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Διάδοση συγκεκριμένων γνώσεων, δεξιοτήτων και ικανοτήτων καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές
ΔΙΑΛΕΞΗ 7
ΗΘΙΚΗ ΣΤΙΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΕΣ ΣΥΝΑΛΛΑΓΕΣ & ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΣ/Ο ανταγωνισμός και η νομική αντιμετώπισή του/Ο ανταγωνισμός και η ιστορική του εμφάνιση/Ο αθέμιτος ανταγωνισμός.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Διάδοση συγκεκριμένων γνώσεων, δεξιοτήτων και ικανοτήτων καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές.
ΔΙΑΛΕΞΗ 8
Η μετάβαση του ανταγωνισμού από τον οικονομικό χώρο στο χώρο του δικαίου/Οι αθέμιτες ανταγωνιστικές πράξεις/ Οι διάφορες ομάδες ανταγωνιστικών πράξεων.
Μαθησιακά Αποτελέσματα: Στρατηγικές αποτελεσματικότητας και αναποποτελεσματικότητας των συναλλαγών.
ΔΙΑΛΕΞΗ 9, 10
Πράξεις προσέλκυσης πελατείας/Παραπλάνηση/Εξαναγκασμός/Επίμονη ενόχληση/Εξαγορά του πελάτη.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Αναγνώριση Φαινομένων εξαπάτησης καταναλωτών.
ΔΙΑΛΕΞΗ 11
Πρόσθετες παροχές/Συνδυαστική συναλλαγή ή συνδυασμένες πωλήσεις/Εκμετάλλευση της τυχοδιωκτικής ροπής του πελάτη/Εκμετάλλευση συναισθημάτων/Εκμετάλλευση απειρίας.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών.
ΔΙΑΛΕΞΗ 12
Παραδείγματα/ Πράξεις παρεμπόδισης.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Διάδοση συγκεκριμένων γνώσεων, δεξιοτήτων και ικανοτήτων καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές.
ΔΙΑΛΕΞΗ 13
Επαναληπτικό μάθημα.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.
Μαθησιακοί στόχοι
Διαθέσιμοι αναλυτικά στο περίγραμμα μαθήματος.
Βιβλιογραφία
Βελέντζας Γ. – Μπρώνη Γ., Επιχειρηματική Ηθική - Εταιρική Διακυβέρνηση – Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη, 2017.
Μπρώνη Γ. (2019) Επιχειρησιακή Επικοινωνία και Επιχειρηματική Ηθική, IuS.
Carroll Archie (2000). A Commentary And Overview of Key Questions On Corporate Social Per-formance Measurement, Business And Society, Vol 39, Issue 4.
Carroll St. / Gannon Μ., (1997). Ethical dimensions of International Management, SSBE, Thousand Oaks, SAGE Publications.
Carroll, Archie B. (1996). Business and Society: Ethics and Stakeholder Management. 3rd ed. Cincinnati: South-Western College Publishing.
Carter, C. R. (2005). Purchasing social responsibility and firm performance: the key mediating roles of organizational learning and supplier performance, International Journal of Physical Distribution & Logistics Management, Vol. 35, No. 3, 177-194.
Case, J. (1995). Open Book Management. New York: Harper Collins Publishers.
Castka, P. / Bamber, C. J. / Bamber, D. J. / Sharp, J. M. (2004). Integrating corporate social responsibility (CSR) into ISO management systems - in search of a feasible CSR management system framework, The TQM Magazine, Vol. 16, No. 3, 216-224.
Castoriadis, C. (1996). La montée de l'insignificance.
Preuss, L. (1997). A moral handrail for business: the need for a contextual model of business ethics, in: G. Moore (Ed), Business Ethics, 41.
Price, Alison, In search of legitimation - payback and practice, in: G. Moore (Ed), Business Ethics: principles and practice, Business Education Publishers, (1997), 251.
Price, T. L. (2006). Understanding ethical failures in leadership. Cambridge, NY: Cambridge University Press.
Quazi, A.M. (2003). Identifying the determinants of corporate managers' perceived social obligations, Management Decision, Vol. 41, No. 9, 822-831.