Παρουσίαση/Προβολή

ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ ΣΤΗΝ ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
(MW286) - ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΑΛΕΥΡΑΣ
Περιγραφή Μαθήματος
Το περιεχόμενο του μαθήματος επικεντρώνεται:
Στην εισαγωγή βασικών εννοιών της ειδικής αγωγής και την παρουσίαση-ανάπτυξη των πιο συνηθισμένων - αναφορικά με τη συχνότητα εμφάνισης στο γενικό σχολείο – ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών. Στην ένταξη – συνεκπαίδευση. Στο θεσμικό πλαίσιο της ειδικής αγωγής στην Ελλάδα. Στη Νοητική Αναπηρία. Στις Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος. Στις Διαταραχές Υπερκινητικότητας και Διάσπασης Προσοχής. Στην Κώφωση – βαρηκοΐα. Στα Προβλήματα όρασης. Στις Κινητικές αναπηρίες. Στις Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες.
Ημερομηνία δημιουργίας
Παρασκευή 26 Μαΐου 2023
-
Περιεχόμενο μαθήματος
Το περιεχόμενο του μαθήματος επικεντρώνεται:
- Στην εισαγωγή βασικών εννοιών της ειδικής αγωγής και την παρουσίαση-ανάπτυξη των πιο συνηθισμένων - αναφορικά με τη συχνότητα εμφάνισης στο γενικό σχολείο – ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών.
- Στην ένταξη – συνεκπαίδευση.
- Στο θεσμικό πλαίσιο της ειδικής αγωγής στην Ελλάδα.
- Στη Νοητική Αναπηρία.
- Στις Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος.
- Στις Διαταραχές Υπερκινητικότητας και Διάσπασης Προσοχής.
- Στην Κώφωση – βαρηκοΐα.
- Στα Προβλήματα όρασης.
- Στις Κινητικές αναπηρίες
- Στις Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες.
Μαθησιακοί στόχοι
Οι φοιτητές, μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος, να είναι σε θέση:
- Να αντιλαμβάνονται τα χαρακτηριστικά της διδασκαλίας που αντιστοιχούν στις εκπαιδευτικές προκλήσεις.
- Να μελετούν/αναλύουν τη διδακτική διαδικασία ως λειτουργία του σχολείου, συνδέοντάς την με τα μορφωτικά αγαθά, τους σκοπούς αγωγής και το κοινωνικοπολιτισμικό περιβάλλον του σχολείου στον 21ο αιώνα.
- Να διακρίνουν τις διαφορές ανάμεσα σε παραδοσιακά και σε σύγχρονα μοντέλα διδασκαλίας.
- Να διακρίνουν τα δομικά στοιχεία μιας διδακτικής διαδικασίας με τα επιμέρους χαρακτηριστικά της.
- Να διερευνούν τους παράγοντες που συντελούν στην αποτελεσματικότητα της διδασκαλίας.
- Να προτείνουν τρόπους για την ανάπτυξη των δεξιοτήτων της νέας εποχής στο σχολείο.
- Να διατυπώνουν παραδειγματικές προτάσεις σχεδιασμού της διδασκαλίας με βάση τους προσανατολισμούς της Διδακτικής.
- Να διαθέτουν προχωρημένες γνώσεις στο πεδίο σπουδής, οι οποίες συνεπάγονται κριτική κατανόηση θεωριών και αρχών της εκπαιδευτικής αξιολόγησης.
- Να κατέχουν προχωρημένες δεξιότητες και να έχουν τη δυνατότητα να αποδείξουν την απαιτούμενη δεξιοτεχνία και καινοτομία για την επίλυση σύνθετων και απρόβλεπτων προβλημάτων στο πεδίο της εκπαιδευτικής αξιολόγησης.
- Να μπορούν να διαχειρίζονται σύνθετες τεχνικές ή επαγγελματικές δραστηριότητες ή σχέδια εργασίας, με ανάληψη ευθύνης για τη λήψη αποφάσεων σε απρόβλεπτα περιβάλλοντα εργασίας ή σπουδής.
- Να αναλαμβάνουν την ευθύνη για τη διαχείριση της επαγγελματικής ανάπτυξης ατόμων και ομάδων στο συγκεκριμένο πεδίο.
Μέθοδοι αξιολόγησης
Η αξιολόγηση του μαθήματος θα πραγματοποιηθεί με γραπτή εξέταση, ενώ οι προαιρετικές εργασίες προσμετρώνται κατά 20% στον υπολογισμό της τελικής βαθμολογίας.
Μέθοδοι διδασκαλίας
Διαλέξεις με παρουσίαση διαφανειών power point και επισπρόσθετου υλικού.
Ομάδα στόχος
Οι φοιτητές μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος αναμένετε να έχουν επιτύχει τα κάτωθι:
- Απόκτηση γνώσεων για βασικά είδη εκπαιδευτικών ειδικών αναγκών.
- Ανάπτυξη ικανοτήτων για υποστήριξη μαθητών με αναπηρίες και με μαθησιακές δυσκολίες, κυρίως σε περιβάλλον γενικής τάξης.
- Ικανότητα διαμόρφωσης κρίσης για ζητήματα ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης.
- Καλλιέργεια και ανάπτυξη ικανοτήτων επιστημονικής σκέψης.
- Δεξιότητες συμβουλευτικής σε γονείς-συγγενείς παιδιών με αναπηρία.
Βιβλιογραφία
- Αγγελοπούλου‐Σακαντάμη, Ν. (2004). «Ειδική Αγωγή», Θεσσαλονίκη: Πανεπιστήμιο Μακεδονίας.
- Δήμου, Γ. Η. (1996). «Απόκλιση, στιγματισμός. Αφομοιωτική θεωρητική προσέγγιση των αποκλίσεων στο σχολείο», Αθήνα, Gutenberg.
- Δράκος, Γ. (2002). «Σύγχρονα θέματα της ειδικής παιδαγωγικής. Προβληματισμοί, αναζητήσεις και προοπτικές», Αθήνα, Ατραπός.
- Ζώνιου – Σιδέρη, Α. (1998). «Οι ανάπηροι και η εκπαίδευσή τους. Μια ψυχοπαιδαγωγική προσέγγιση της ένταξης», Αθήνα, Ελληνικά Γράμματα.
- Ζώνιου – Σιδέρη, Α. (2000). «Ένταξη: Ουτοπία ή πραγματικότητα. Η εκπαιδευτική και πολιτική διάσταση της ένταξης μαθητών με ειδικές ανάγκες», Αθήνα, Ελληνικά Γράμματα.
- Ζώνιου – Σιδέρη, Α. (2000). «Άτομα με ειδικές ανάγκες και η ένταξη τους», Αθήνα, Ελληνικά Γράμματα.
- Ζώνιου‐Σιδέρη, Α. (Επιμ.) (2004). «Σύγχρονες Ενταξιακές Προσεγγίσεις. Πράξη», Αθήνα, Ελληνκά Γράμματα.
- Καϊλα, Μ., Πολεμικός, Ν. & Φιλίππου, Γ. (1997). «Άτομα με ειδικές ανάγκες», 2 Τόμοι. Αθήνα, Ελληνικά Γράμματα.
- Κολιάδης, Ε. Α. (1996). «Θεωρίες μάθησης και εκπαιδευτική πράξη. Α. Συμπεριφορικές θεωρίες», Αθήνα.
Διδάσκοντες
Δρ. Αλευράς Χρ. Γεώργιος.