Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

(MW267) -  ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΑΛΕΥΡΑΣ

Περιγραφή Μαθήματος

Η διαπολιτισμικότητα δεν αποτελεί αυτοσκοπό, αλλά βασικό μέσο για την προώθηση της ισότητας ευκαιριών στην εκπαίδευση και την κοινωνία. Η διαπολιτισμική προσέγγιση κατανοείται ως αρχή και ως στόχος που πρέπει και μπορεί να επιτευχθεί μέσα από την επιστημονική ανάλυση και τη δράση.

Οι βασικές αρχές που διέπουν τη Διαπολιτισμική Εκπαίδευση είναι οι εξής:

1. Η αναγνώριση της ισοτιμίας των πολιτισμών και της μεταξύ τους αλληλεπίδρασης.

2. Η ισοτιμία του μορφωτικού κεφαλαίου ατόμων διαφορετικής πολιτισμικής προέλευσης.

3. Η εξασφάλιση του δικαιώματος όλων για ίσες ευκαιρίες στην εκπαίδευση και στη ζωή.

4. Ο κάτω από πολιτισμικές συνθήκες αναπτυσσόμενος άνθρωπος ως αφετηρία και στόχος της διαπολιτισμικής παιδαγωγικής πράξης.

Ημερομηνία δημιουργίας

Πέμπτη 23 Φεβρουαρίου 2023

  • Μαθησιακοί στόχοι

    Οι φοιτητές, μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος, να είναι σε θέση:

    • Να εννοιολογούν τους όρους: Διαπολιτισμική Παιδαγωγική, διαπολιτισμική εκπαίδευση, διαπολιτισμική αγωγή, μειονοτική εκπαίδευση, διαπολιτισμικότητα /πολυπολιτισμικότητα.
    • Να διακρίνουν και να αναφέρουν τα μοντέλα εκπαιδευτικής πολιτικής για τη διαχείριση της πολιτισμικής ετερότητας (αφομοιωτικό, ενσωμάτωσης, πολυπολιτισμικό, αντιρατσιστικό, διαπολιτισμικό).
    • Να γνωρίζουν τις κατηγορίες της πολιτισμικής ετερότητας στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα (μειονοτική εκπαίδευση, εκπαίδευση τσιγγανοπαίδων, εκπαίδευση αλλοδαπών και παλλινοστούντων).
    • Να αναγνωρίζουν τον εθνοκεντρισμό στις διάφορες σχολικές εκφάνσεις του (σχολικά εγχειρίδια).

    Περιεχόμενο μαθήματος

    Κύριες Θεματικές περιοχές:

    • Εννοιολόγηση των τεχνικών όρων (Διαπολιτισμική Παιδαγωγική, διαπολιτισμική εκπαίδευση, διαπολιτισμική αγωγή, μειονοτική εκπαίδευση, διαπολιτισμικότητα /πολυπολιτισμικότητα).
    • Μετανάστευση, μεταναστευτική πολιτική και μειονότητες στην Ελλάδα.
    • Μοντέλα εκπαιδευτικής πολιτικής για τη διαχείριση της πολιτισμικής ετερότητας (αφομοιωτικό, ενσωμάτωσης, πολυπολιτισμικό, αντιρατσιστικό, διαπολιτισμικό).
    • Κατηγορίες και διαχείριση της πολιτισμικής ετερότητας στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα (μειονοτική εκπαίδευση, εκπαίδευση τσιγγανοπαίδων, εκπαίδευση αλλοδαπών και παλλινοστούντων).
    • Εθνοκεντρισμός, ξενοφοβία, ρατσισμός και εκπαίδευση.
    • Η εικόνα του εθνικού εαυτού και του «άλλου» στα σχολικά εγχειρίδια.
    • Η εκπαίδευση του παροικιακού ελληνισμού: ιστορία, προβλήματα και προοπτικές.
    • Από τη διαπολιτισμική εκπαίδευση στη διαπολιτισμική μάθηση: βιωματικό εργαστήριο για την ανάπτυξη της διαπολιτισμικής δεξιότητας.

    Μέθοδοι διδασκαλίας

    Διαλέξεις με παρουσίαση διαφανειών power point και επισπρόσθετου υλικού.

    Μέθοδοι αξιολόγησης

    Η αξιολόγηση του μαθήματος θα πραγματοποιηθεί με γραπτή εξέταση, ενώ οι προαιρετικές εργασίες προσμετρώνται κατά 20% στον υπολογισμό της τελικής βαθμολογίας. 

     

    Βιβλιογραφία

    1. Γεωργογιάννης, Π. (1999), Θέματα Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης, Αθήνα: Έκδοση Gutenberg.
    2. Δαμανάκης Μ. (2000), «Η πρόσληψη της διαπολιτισμικής προσέγγισης στην Ελλάδα», Επιστήμες της Αγωγής, 1-3. Αθήνα.
    3. Μάρκου Γ. (1996), Η πολυπολιτισμικότητα της ελληνικής κοινωνίας. Η διαδικασία διεθνοποίησης και η αναγκαιότητα της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης, Αθήνα: ΥΠ.Ε.Π.Θ. – Γ.Γ.Λ.Ε.
    4. Μάρκου Π. (1996), Προσεγγίσεις της πολυπολιτισμικότητας και η διαπολιτισμική εκπαίδευση – Επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, Αθήνα: Γενική Γραμματεία Λαϊκής Επιμόρφωσης.
    5. Μίτιλης Α. (1998), Οι μειονότητες μέσα στη σχολική τάξη, μια σχέση αλληλεπίδρασης, Αθήνα.
    6. Παλαιολόγου Ν., Ευαγγέλου Ο. (2003), Ο Διαπολιτισμική Παιδαγωγική, Εκπαιδευτικές, Διδακτικές και Ψυχολογικές Προσεγγίσεις, Αθήνα.
    7. Παπάς Α. (1998), Διαπολιτισμική Παιδαγωγική και Διδακτική, Αθήνα: Έκδοση Ατραπός.
    8. Bolten J. (1993), «Life-World Games: the theoretical foundation of training courses in intercultural communication». European Journal of Education, 28(3).
    9. Essinger H. (1993), Interkulturelle Erziehung - Eine Standortbestimmung, in: Essinger / UCAR.
    10. Leicester Mal & Porter R.E. (1994), Intercultural Communication A Reader (7th Edition). Belmont, CA: Wadsworth Publishing Co.

    Διδάσκοντες

    Δρ. Αλευράς Χρ. Γεώργιος.