Αναβάθμιση πλατφόρμας eclass Προβολή

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Η Τέχνη ως Ιστορία-Η Ιστορία ως Τέχνη

(HISTORY133) -  Αλεξάκη Ευγενία

Περιγραφή Μαθήματος

Ποιες ιστορίες αφηγούνται τα έργα τέχνης; Το μουσείο, το μνημείο, η έκθεση, ο καλλιτέχνης και το έργο τέχνης –όλες έννοιες ιστορικά προσδιορισμένες– ποιου την ιστορία παρουσιάζουν; Ποιων οι ιστορίες αποσιωπούνται; Πώς γίνεται τέχνη η βία, ο πόλεμος, το ιστορικό τραύμα και το απόλυτα ακραίο;

Το μάθημα αποσκοπεί στην κατανόηση της ιστορικότητας της τέχνης καθώς και στην ανάδειξη της πολλαπλότητας και της διαφορετικότητας των τρόπων με τους οποίους η ιστορία αποτυπώνεται και γίνεται υλικό της εικαστικής έκφρασης. Με γνώμονα πως κάθε έργο τέχνης είναι ένα πεδίο στο οποίο συνυπάρχουν ποικίλες ιδεολογικές, πολιτικές και κοινωνικοπολιτισμικές παράμετροι, ξεκινάμε με τις οριοθετήσεις και τις μετατοπίσεις της «ιστορικής ζωγραφικής» από την Αναγέννηση έως σήμερα. Στη συνέχεια, ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στον 20ο αι. Συγκεκριμένα, εξετάζουμε καλλιτεχνικά κινήματα και συλλογικότητες που όχι απλά επαναπροσέγγισαν το μορφοπλαστικό λεξιλόγιο της τέχνης αλλά κατέθεσαν λόγο πολιτικό και άσκησαν με το έργο τους κριτική στη σύγχρονή τους ιστορική πραγματικότητα. Θα μας απασχολήσει, ακόμη, η πολιτιστική πολιτική του Γ΄Ράιχ, η επίθεση, δηλαδή, που εξαπολύει το εθνικοσοσιαλιστικό καθεστώς στη μοντέρνα τέχνη και η προσπάθεια επιβολής ενός αισθητικού αφηγήματος που θα εξυπηρετούσε τα φυλετικά του ιδεολογήματα.

Θα κάνουμε αναφορές σε εκθέσεις-σταθμούς του 20ου αι. για να δούμε τις πολιτικές και ιδεολογικές διαστάσεις της δημόσιας παρουσίασης της τέχνης και την κατά περίπτωση εργαλειοποίησή της. Θα μελετήσουμε το έργο καλλιτεχνών που, μετά τον Β’ ΠΠ, προτείνουν τρόπους διεργασίας του επώδυνου και τραυματικού παρελθόντος καθώς και σύγχρονες καλλιτεχνικές πρακτικές που, χρησιμοποιώντας υλικό της ιστορίας και ιστοριογραφικά εργαλεία, πραγματεύονται το παρελθόν, το τραύμα και την ακρότητα, ενώ, ταυτόχρονα, συνθέτουν τόπους συμβολικής δικαιοσύνης, ιστορικής ενσυναίσθησης και συμφιλίωσης. Θα μας απασχολήσουν οι διασταυρώσεις τέχνης και μνήμης στο δημόσιο χώρο, ιδιαίτερα η σχέση των δημόσιων μνημείων με τις επίσημες πολιτικές μνήμης, και θα αναλύσουμε εμβληματικά παραδείγματα μνημείων καθώς και αντιμνημειακών καλλιτεχνικών πρακτικών διεργασίας του δύσκολου παρελθόντος.

Ημερομηνία δημιουργίας

Δευτέρα 8 Φεβρουαρίου 2021