Αναβάθμιση πλατφόρμας eclass Προβολή

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Ιστορία της Εκπαίδευσης και Εκπαιδευτική Πολιτική

(HISTORY101) -  Φούκας Βασίλειος, Κιμουρτζής Παναγιώτης, Δούκας Τριαντάφυλλος, Καραφύλλης Αθανάσιος, Μπέτσας Ιωάννης

Περιγραφή Μαθήματος

Η εκπαίδευση, εκτός από παρόν, έχει και παρελθόν. Παρελθόν, το οποίο σε σημαντικό βαθμό διαμορφώνει το εκπαιδευτικό παρόν. Η γνώση του εκπαιδευτικού παρελθόντος μας είναι πολύτιμη. Δεν μας δείχνει απλώς πώς από ένα απώτερο παρελθόν φθάσαμε στην τωρινή εκπαιδευτική κατάσταση. Δεν μας δίνει απλώς ερεθίσματα σκέψης για το παρόν. Μας δίνει επιπλέον μια δυνατότητα στοχαστικής και κριτικής αυτοένταξης στο σημαντικό μέρος του κοινωνικού σύμπαντος το οποίο υπηρετούμε: την εκπαίδευση. Και ακόμη, μία αυξημένη δυνατότητα να καταλάβουμε την ιδεολογική δύναμη των εκπαιδευτικών συστημάτων. Από το σημείο αυτό, που είναι η κατανόηση του κυμαινόμενου (έντονου έως εξαιρετικά καθοριστικού) ρόλου που διαδραμάτισε η εκπαίδευση στο παρελθόν, διανοίγεται ένα ευρύτατο φάσμα ερωτημάτων και αντίστοιχων επιλογών, που συνδέονται με τα θέματα της σύγχρονης Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Στο μάθημα δίνεται έμφαση στη σύγκριση του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος με τα αντίστοιχα άλλων κρατών (με έμφαση στα δυτικο-ευρωπαϊκά, από τα οποία άλλωστε υπήρξαν και οι εντονότερες επιρροές κατά τους δύο προηγούμενους αιώνες).
Το μάθημα χωρίζεται σε τέσσερεις μεγάλες θεματικές-χρονικές ενότητες:

  • η πρώτη ενότητα αποτελεί επισκόπηση και ανάλυση της διαδικασίας ανάδυσης των εκπαιδευτικών διαδικασιών από τον 6ο αι. έως τους μεσαιωνικούς χρόνους
  • η δεύτερη ενότητα εξετάζει την διαμόρφωση του θεσμού των πανεπιστημίων κατά το μεσαίωνα και αναλύει τις ταχείες εκπαιδευτικές αλλαγές που επήλθαν στην εκπαίδευση κατά τους χρόνους του ουμανισμού και της γενικότερης αναγέννησης
  • η τρίτη ενότητα αναλύει τις εκπαιδευτικές εξελίξεις και το αίτημα για εξάπλωση και γενίκευση της εκπαίδευσης από τους χρόνους του Διαφωτισμού έως τα τέλη του 19ου αιώνα. Δίνει έμφαση στον τρόπο με τον οποίο τα κράτη αναλαμβάνουν να δημιουργήσουν και να εξαπλώσουν την επικράτειά τους οργανωμένα και κεντρικά χρηματοδοτούμενα εκπαιδευτικά συστήματα
  • η τέταρτη ενότητα αναλύει την ενίσχυση των κρατικών εκπαιδευτικών συστημάτων κατά τον 20ό αιώνα αλλά και την ανάδυση άλλων μορφών οργανωμένης εκπαίδευσης.

Ημερομηνία δημιουργίας

Δευτέρα 9 Νοεμβρίου 2020