Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΚΑΙ ΙΣΤΟΡΙΑ

(ELED366) -  ΜΩΡΟΣ ΜΑΡΙΟΣ-ΚΥΠΑΡΙΣΣΗΣ

Περιγραφή Μαθήματος

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές/τριες θα είναι σε θέση να αναγνωρίζουν, να περιγράφουν και να ερμηνεύουν σύνθετα ζητήματα που αφορούν τη σχέση Ιστορίας και Λογοτεχνίας, με έμφαση στη διακειμενική τους αλληλεπίδραση και στις θεωρητικές προσεγγίσεις που αναδεικνύουν τη λογοτεχνία ως φορέα ιστορικής μνήμης, αλλά και την Ιστορία ως πεδίο αφηγηματικών κατασκευών. Θα είναι ικανοί/ες να αναλύουν κείμενα διαφορετικών εποχών και ειδών (ιστορικό μυθιστόρημα, ποίηση, αυτοβιογραφία, μυθιστόρημα τεκμηρίων) και να εντοπίζουν τους τρόπους με τους οποίους η λογοτεχνία συνομιλεί με τα ιστορικά γεγονότα, τις κοινωνικές τραυματικές εμπειρίες και τις πολιτισμικές μνήμες. Επίσης, θα μπορούν να συνδέουν τη λογοτεχνική παραγωγή με συγκεκριμένα ιστορικά πλαίσια (π.χ. Κατοχή, Εμφύλιος, μετανάστευση, σύγχρονες πολιτικές κρίσεις) και να αξιολογούν την αξία της ως εργαλείου ερμηνείας και κατανόησης του παρελθόντος. Τέλος, θα είναι σε θέση να στοχάζονται κριτικά για τη χρήση και κατάχρηση της Ιστορίας στη λογοτεχνία, να διερευνούν τις δυνατότητες και τα όρια της αφηγηματικής αναπαράστασης και να διαμορφώνουν τεκμηριωμένες ερμηνείες που συνδυάζουν ιστορική και φιλολογική ευαισθησία.

 

Μετά το πέρας του εξαμήνου, οι φοιτητές θα είναι σε θέση:

·       Να αναγνωρίζουν και να αναλύουν θεωρητικά ζητήματα που αφορούν τη σχέση Ιστορίας και Λογοτεχνίας.

·       Να ερμηνεύουν λογοτεχνικά κείμενα υπό το πρίσμα συγκεκριμένων ιστορικών συγκειμένων.

·       Να συζητούν την έννοια της ιστορικής μνήμης και του τραύματος μέσα από λογοτεχνικές αφηγήσεις.

·       Να αξιολογούν κριτικά την έννοια της «μετα-ιστορίας» και της αφηγηματικής κατασκευής του παρελθόντος.

·       Να συγκρίνουν ευρωπαϊκά και ελληνικά παραδείγματα ιστορικής λογοτεχνίας και να τα εντάσσουν σε διαπολιτισμικό πλαίσιο.

·       Να αναπτύσσουν προσωπικές, τεκμηριωμένες θέσεις για τον ρόλο της λογοτεχνίας στην κατανόηση και αναπαράσταση του ιστορικού παρελθόντος.

 

Επιδιωκόμενες γενικές ικανότητες

 

Το μάθημα αποσκοπεί στην ανάπτυξη των ακόλουθων γενικών ικανοτήτων:

·       Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών

·       Λήψη αποφάσεων

·       Αυτόνομη εργασία

·       Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον

·       Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών

·       Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής

·       Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

 

 

 

 

Ημερομηνία δημιουργίας

Τετάρτη 6 Οκτωβρίου 2021