Αναβάθμιση πλατφόρμας eclass Προβολή

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Κοινωνικοπαιδαγωγικές προσεγγίσεις στο δημοτικό σχολείο

(ΥΕ 164) -  Ιωάννης Θωίδης

Περιγραφή Μαθήματος

Ώρες μαθήματος: Τετάρτη 15:00΄- 18:00΄.

Ωρες συνεργασίας:  Τρίτη 19:00΄- 18:00΄, Τετάρτη 12:00΄- 13:00΄, 18:00΄- 19:00΄, Πέμπτη (κατόπιν συνεννόησης).

e-mail: ithoidis@uowm.gr

τηλ. 23850 55033, 6974847867

 

Τα τελευταία χρόνια έχει καταδειχθεί ότι τα παραδοσιακά ιδρύματα αγωγής δεν επαρκούν να καλύψουν όλες τις απαιτήσεις για αγωγή και μόρφωση των παιδιών και των νέων, οι οποίες είναι σήμερα πιο πολυδιάστατες και επιτακτικές από ποτέ. Οι νέες κοινωνικές δομές, οι αδυναμίες της σύγχρονης οικογένειας και η αυξανόμενη απουσία κοινωνικού ελέγχου στη ζωή της νέας γενιάς δημιουργούν κοινωνικοποιητικά ελλείμματα τα οποία καλείται να καλύψει το σχολείο. Στα πλαίσια αυτής της προσπάθειας για την αναβάθμιση των αρμοδιοτήτων αγωγής του σχολείου καθοριστική είναι η συμβολή της Κοινωνικής Παιδαγωγικής.

Στο μάθημα αυτό εξετάζεται η ιστορική εξέλιξη και οι σύγχρονες μορφές της Κοινωνικής Παιδαγωγικής, η αποστολή και οι στόχοι της, καθώς και οι τομείς των ενδιαφερόντων και των παρεμβάσεών της. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η σύνδεσή της με το σχολείο η οποία μπορεί να επιτευχθεί μέσω ενός κοινωνικοπαιδαγωγικού προσανατολισμού του σχολείου ή και με την Σχολική Κοινωνική Εργασία.

 Στο πρώτο μέρος του μαθήματος παρουσιάζονται και εξετάζονται η ιστορική εξέλιξη της Κοινωνικής Παιδαγωγικής με έμφαση στη σημερινή πραγματικότητα, η αποστολή και οι στόχοι της, καθώς και οι τομείς των ενδιαφερόντων και παρεμβάσεών της. Στο δεύτερο μέρος δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στη σύνδεση της Κοινωνικής Παιδαγωγικής με το σύγχρονο σχολείο. Στο πλαίσιο αυτό εξετάζονται ο κοινωνικοπαιδαγωγικός προσανατολισμός του σχολείου, η Σχολική Κοινωνική Εργασία, ο κοινωνικοπαιδαγωγικός ρόλος του δασκάλου, η κοινωνικοπαιδαγωγική διάσταση του ολοήμερου σχολείου, το άνοιγμα του σχολείου στην κοινωνία και η κοινωνική μάθηση, η κοινοτική εκπαίδευση και τα σχολικά δίκτυα, η σχέση σχολείου οικογένειας καθώς και καινοτόμοι σχολικοί και εξωσχολικοί θεσμοί με κοινωνικοπαιδαγωγικούς στόχους και περιεχόμενα.

Οργάνωση του μαθήματος: Διαλέξεις, παρουσίαση εργασιών, επισκέψεις (γνωριμία με σχολικούς και εξωσχολικούς θεσμούς σημαντικούς από κοινωνικοπαιδαγωγική άποψη)

Αξιόλόγηση: Γραπτή εξέταση, Αξιολόγηση ομαδικών εργασιών (καταγραφή, παρατήρηση κοινωνικοπαιδαγωγικών θεσμών)

 

Ενδεικτική βιβλιογραφία

Eriksson, L. (2010). Community development and social pedagogy: traditions for understanding mobilization for collective self-development. Oxford University Press and Community Development. Doi: 10.1093/cdi/bsq008

Eriksson, L. (2014) The understandings of social pedagogy from northern European. Journal of Social Work, 14 (2), 165-182. Doi: 10.1177/1468017313477325

Hämäläinen, J. (2012). Social Pedagogical Eyes in the Midst of Diverse Understandings, Conceptualisations and Activities. International Journal of Social Pedagogy, 1(1), 3-16.

Kyridis, A., Vamvakidou, I., & Pavlis-Krres M. (2015). Fighting Corruption: Values Education and Social Pedagogy in Greece in the Middle of the Crisis. International Journal of Social Pedagogy, 4 (1), 24-42.

Thoidis, I., & Chaniotakis, N. (2015). All-Day School: A school in Crisis or a Social Pedagogical Solution tot he Crisis? International Journal of Social Pedagogy, 4 (1), 137-149.

Thoidis I., Gregoriadis A., & Krousorati K. (2018). The contribution of all-day school to the development of social skills of pubils: The case of transition froma preschool to primary school. European Journal of Education Studies, 4 (5), 10-24. Available on-line at: www.oapub.org/edu.

Θωίδης Ι. (2002). Κοινωνική Παιδαγωγική – Κοινωνικοπαιδαγωγική διάσταση του σχολείου. Στο Μακεδνόν, τ.10, σ.365-380.

Θωίδης Ι. (2005). Τοπική Αυτοδιοίκηση και Εκπαίδευση. Από την ανατολική παρά­δοση στις σύγχρονες παιδαγωγικές τάσεις. Στο Η καθ’ ημας ανατολη, αφιερωμα­τικός τόμος στον Κωνσταντίνο Δεληκωνσταντή, Φλώρινα, σ. 297-311.

Θωίδης, Ι. (2011). Ολοήμερο σχολείο, κοινοτικό σχολείο, ολοήμερη εκπαίδευση: Ανταγωνιστική ή συμπληρωματική σχέση; Στο Ν. Παπαδάκης, & Ν. Χανιωτάκης (επιμ.), Εκπαίδευση – Κοινωνία - Πολιτική. Τιμητικός τόμος για τον καθηγητή Ιωάννη Πυργιωτάκη. Αθήνα: Πεδίο, 940-956.

Θωίδης, Ι., & Χανιωτάκης, Ν. (2018). Ολοήμερο Σχολείο. Παιδαγωγικές και κοινωνικές διαστάσεις. Τρίτη εκδ. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη Εκδ. Α.Ε.

Καναβάκης Μ. (2002). Κοινωνική Παιδαγωγική. Περιεχόμενο και Ιστορική εξέλιξη. Παπαζήση: Αθήνα

Μυλωνάκου–Κεκέ Η. (2003). Ζητήματα Κοινωνικής Παιδαγωγικής. Ατραπός:Αθήνα.

Μυλωνάκου-Κεκέ, Η. (2013). Κοινωνική Παιδαγωγική: Κοινωνικές, Επιστημολογικές και Μεθοδολογικές Διαστάσεις. Αθήνα: Εκδ. Διάδραση.

Σαββόπουλος Φ. (1998). Κοινωνική Εκπαίδευση. Στην ιστορία, στην πράξη και στη θεωρία. Κυριακίδης: Θεσσαλονίκη.

http://en.wikipedia.org/wiki/Social_pedagogy,

http://www.infed.org/biblio/b-socped.htp

ithoidis@uowm.gr

 

Περιεχόμενα:

  • Η ιστορική εξέλιξη της Κοινωνικής Παιδαγωγικής
  • Οριοθέτηση της Κοινωνικής Παιδαγωγικής σε σχέση με παρεμφερείς επιστημονικούς κλάδους, Αποστολή – Τομείς ενδιαφερόντων και παρεμβάσεων
  • Σύγχρονες διαστάσεις της Κοινωνικής Παιδαγωγικής – Η κοινωνικοπαιδαγωγική διάσταση του σχολείου
  • Σχολική Κοινωνική Εργασία – Αποστολή και έργο
  • Το ολοήμερο σχολείο
  • Ιστορική επισκόπηση- παιδαγωγική και κοινωνιολογική θεμελίωση- μορφές ολοήμερου σχολείου στην Ευρώπη και στην Ελλάδα – διδακτικές και παιδαγωγικές καινοτομίες (κατ΄ οίκον εργασίες, δραστηριότητες ελεύθερου χρόνου – μεσημεριανό φαγητό).
  • Κοινωνικοπαιδαγωγική διάσταση του ολοήμερου σχολείου
  • Ο δάσκαλος ως κοινωνικός παιδαγωγός
  • Το άνοιγμα του σχολείου
  • Ολοήμερη εκπαίδευση
  • Σχολείο και κοινωνικά δίκτυα
  • Κοινοτική εκπαίδευση
  • Σχέσεις σχολείου οικογένειας
  • Σχολική ζωή και Κοινωνική μάθηση
  • Καινοτόμοι σχολικοί και εξωσχολικοί θεσμοί με κοινωνικοπαιδαγωγικούς στόχους και περιεχόμενα

 

Ημερομηνία δημιουργίας

Δευτέρα 20 Φεβρουαρίου 2017