Αναβάθμιση πλατφόρμας eclass Προβολή

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Ζητήματα πηγών στην Ιστορία

(ELED242) -  Μαυροσκούφης Δημήτρης

Περιγραφή Μαθήματος

ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ

ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΦΛΩΡΙΝΑΣ

ΤΜΗΜΑ

Π.Τ.Δ.Ε.

ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ

ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ

ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

 

ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ

Α’ Μεταπτυχιακού

ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Ζητήματα πηγών στην Ιστορία

ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων

ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ
ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ

Διάφορες μορφές διδασκαλίας

26

8

 

 

 

 

 

 

Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.

 

 

ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Υποβάθρου , Γενικών Γνώσεων, Επιστημονικής Περιοχής, Ανάπτυξης Δεξιοτήτων

Υποβάθρου, Επιστημονικής Περιοχής, Ανάπτυξης Δεξιοτήτων

ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:

 

 

ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:

Ελληνική

ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS

Ναι στη Γερμανική

ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL)

http://hlhrt.eled.uowm.gr/

           
  1. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Συμβουλευτείτε το Παράρτημα Α

·     Περιγραφή του Επιπέδου των Μαθησιακών Αποτελεσμάτων για κάθε ένα κύκλο σπουδών σύμφωνα με Πλαίσιο Προσόντων του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης

·     Περιγραφικοί Δείκτες Επιπέδων 6, 7 & 8 του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων Διά Βίου Μάθησης

και Παράρτημα Β

·    Περιληπτικός Οδηγός συγγραφής Μαθησιακών Αποτελεσμάτων

 

Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες θα είναι ικανοί και ικανές:

-να κατανοήσουν τη χρήση και τη σημασία των πηγών στη διαδικασία συγκρότησης, μελέτης και ερμηνείας της ιστορίας.

- να κατανοήσουν τη διαφορετική προσέγγιση και νοηματοδότηση των ιστορικών πηγών από τις διαφορετικές ιστορικές σχολές μέσα στο χρόνο.

-να αναγνωρίζουν τα είδη των ιστορικών πηγών και τις δυνατότητές τους για την  ιστορική ερμηνεία

 

 

 

Γενικές Ικανότητες

 

Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών

Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις

Λήψη αποφάσεων

Αυτόνομη εργασία

Ομαδική εργασία

Εργασία σε διεθνές περιβάλλον

Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον

Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών

Σχεδιασμός και διαχείριση έργων

Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα

Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον

Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου

Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής

Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

 

Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες θα είναι ικανοί και ικανές:

-να εργάζονται με πρωτογενές ιστορικό υλικό το οποίο θα μπορούν να προσεγγίζουν κριτικά, να κρίνουν, να το αξιολογούν ως προς την αξιοπιστία του μέσα από άλλες διασταυρώσεις

-να ερμηνεύουν και να παράγουν ιστορικές αφηγήσεις με τη χρήση διαφορετικών ειδών πηγών

- να αντιμετωπίζουν κάθε είδος ιστορικής πηγής ως εμπρόθετης συνθήκης

 

 

 

 

 

     
  1. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

 

1.      Θεωρητικά ζητήματα στη χρήση των πηγών στην ιστορία.

2.      Οι ιστορικές πηγές και οι ιστοριογραφικές σχολές.

3.      Γενικές κατηγορίες πηγών. Πρωτογενείς – δευτερογενείς ιστορικές πηγές.

4.      Μορφές – είδη πηγών: γραπτές, οπτικές (φωτογραφία, τέχνη), ηχητικές, οπτικοακουστικές, μνημεία – ιστορικό τοπίο, αντικείμενα, προφορικές μαρτυρίες.

5.      Κριτική προσέγγιση, ανάγνωση και ερμηνεία των ιστορικών πηγών.

6.      Η συμβολή των ιστορικών πηγών στη διδασκαλία της Ιστορίας.

7.      Παραδείγματα και εφαρμογές στη μελέτη και χρήση γραπτών και οπτικών ιστορικών πηγών.

 

 

 

  1. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.

Διαλέξεις του διδάσκοντα. Ομαδικές ασκήσεις προσέγγισης διαφορετικών πηγών. Ατομικές προσεγγίσεις και παρουσιάσεις πηγών.

ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές

Power point, διαδίκτυο και ηλεκτρονικό ταχυδρομείο

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας.

Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ.

 

Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Δραστηριότητα

Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου

Διαλέξεις

26

Ομαδικές ασκήσεις

30

Παρουσιάσεις Εργασιών

40

Ατομικές εργασίες

54

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης

 

Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική  ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες

 

Αναφέρονται  ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Η αξιολόγηση γίνεται με κριτήρια α) την ενεργή συμμετοχή στο μάθημα, β) τις ομαδικές ασκήσεις στα πλαίσια του μαθήματος, γ) τις ατομικές αυτοτελείς εργασίες και παρουσιάσεις των εργασιών και δ) την τελική παραδοτέα εργασία

  1. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

:

Αγγελάκος, Κ. – Γ. Κόκκινος επιμ. (2004) Η διαθεματικότητα στο σύγχρονο σχολείο και η διδασκαλία της ιστορίας με τη χρήση  των πηγών. Μεταίχμιο: Αθήνα.

Iggers, G. (1999), Η ιστοριογραφία στον 20ό αιώνα, Αθήνα: Νεφέλη.

Μαυροσκούφης, Δημ. Κ. (2005) Αναζητώντας τα ίχνη της ιστορίας. Ιστοριογραφία, διδακτική μεθοδολογία και ιστορικές πηγές. Αφοί Κυριακίδη: Θεσσαλονίκη.

Καρ, Ε. Χ. (1999) Τι είναι η ιστορία; (μτφρ. Α. Παππάς), Εκδόσεις «Γνώση»: Αθήνα.

Λιάκος, Α. (2007)  Πώς το παρελθόν γίνεται ιστορία;, Εκδόσεις Πόλις, Αθήνα.

Λιάκος, Α. (2011), Αποκάλυψη, ουτοπία και ιστορία. Οι μεταμορφώσεις της ιστορικής συνείδησης. Πόλις: Αθήνα.

Λε Γκοφ, Ζ. (1998) Ιστορία και μνήμη (μτφρ. Γ. Κουμπουρλής). Νεφέλη: Αθήνα.

 Noiriel, Gerard (2005) Τι είναι η σύγχρονη ιστορία; (μτφρ, Μαρία Κορασίδου), Gutenberg: Αθήνα.

 Passerini, L. (1998) Σπαράγματα του 20ου αιώνα: η ιστορία ως βιωμένη εμπειρία. Νεφέλη: Αθήνα.

Thuillier, G. – Tulard, J. (1992) Οι ιστορικές σχολές. (μετ. Κ. Καψαμπέλη) Καρδαμίτσας: Αθήνα

Κόκκινος, Γ. (1998) Από την ιστορία στις ιστορίες. Προσεγγίσεις στην ιστορία της ιστοριογραφίας, την επιστημολογία και τη διδακτική της ιστορίας. Ελληνικά Γράμματα: Αθήνα.

Κόκκινος, Γ. (2000) Διδακτικές προσεγγίσεις στο μάθημα της Ιστορίας. Μεταίχμιο: Αθήνα.

Κόκκινος, Γ. (2003) Επιστήμη, ιδεολογία και ταυτότητα. Μεταίχμιο: Αθήνα.

Κόκκινος, Γ., Αθανασιάδης, Η., Βούρη, Σ., Γατσωτής, Π., Τραντάς, Π., Στέφος, Ε. (2005) Ιστορική κουλτούρα και συνείδηση, Νοόγραμμα Εκδοτική, Αθήνα.

Κόκκινος, Γ. –Νάκου, Ει. επιμ.(2006) Προσεγγίζοντας την ιστορική εκπαίδευση τον 21ο αιώνα. Μεταίχμιο: Αθήνα.

Ρεπούση, M. - Τσιβάς, A. επιμ. (2011), Από τα ίχνη στις μαρτυρίες. Η επεξεργασία των ιστορικών πηγών στο μάθημα της ιστορίας, Εκδόσεις Γράφημα: Αθήνα.

Burke, P. (2004) Αυτοψία. Οι χρήσεις των εικόνων ως ιστορικών μαρτυριών. (μτφρ. A. Ανδρέου), Μεταίχμιο: Αθήνα.

 

 

 

 

 

Ημερομηνία δημιουργίας

Πέμπτη 8 Οκτωβρίου 2015