Παρουσίαση/Προβολή

Καινοτόμοι θεσμοί: Ολοήμερη εκπαίδευση
(ELED151) - IOANNIS THOIDIS
Περιγραφή Μαθήματος
Διδάσκων: I. Θωίδης
Αναπληρωτής Καθηγητής, Κοινωνικής Παιδαγωγικής
e-mail: |
|
Διεύθυνση: |
Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Γραφείο 222 3ο χλμ. Εθνικής Οδού Φλώρινας - Νίκης 53100, Φλώρινα Τ.Θ. 21 |
Τηλέφωνο: |
23850 55033, 6974847867 |
Ιστοσελίδα: |
http:// eclass.uowm.gr/courses/ELED151/ |
Ώρες Μαθήματος: Τετάρτη ......................
Πιστωτικές μονάδες: 10 ECTS
Ώρες συνεργασίας: Τρίτη, , Τετάρτη , .
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ:
Τα τελευταία χρόνια έχουν εισαχθεί και ως σήμερα εξακολουθούν να εισάγονται στον χώρο της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης νέοι θεσμοί, καινοτόμες δράσεις και εκπαιδευτικά προγράμματα που αποσκοπούν στον εκσυγχρονισμό και την προσαρμογή του ελληνικού σχολείου στις νέες κοινωνικές απαιτήσεις. Σε πανευρωπαϊκό επίπεδο αναζωπυρώθηκε η συζήτηση για την ανάγκη συνεργασίας σχολείου και κοινωνικών δικτύων και μάλιστα σε συνδυασμό με την επέκταση των προγραμμάτων ολοήμερης εκπαίδευσης. Αφορμή στάθηκε η γνωστοποίηση των αποτελεσμάτων της έρευνας «PISA» του Ο.Ο.Σ.Α. Στις περισσότερες Ευρωπαϊκές χώρες με παράδοση στο ημιημερήσιο σχολείο, όπως και η Ελλάδα, η έρευνα έδωσε το έναυσμα για πολλές και έντονες συζητήσεις σχετικά με την επέκταση του ολοήμερου σχολείου, το άνοιγμα του σχολείου και την αναγκαιότητα της σύνδεσης και συνεργασίας τυπικών και μη τυπικών μορφών εκπαίδευσης και φροντίδας.
Γεγονός αποτελεί ότι στην Ευρωπαϊκή Ένωση τα προγράμματα ολοήμερης εκπαίδευσης δεν περιλαμβάνουν αποκλειστικά το σχολείο. Στα καθήκοντα εκπαίδευσης και φροντίδας συμμετέχουν σχεδόν πάντα, λιγότερο ή περισσότερο, και άλλοι φορείς, όπως η Τοπική Αυτοδιοίκηση, η Εκκλησία, διάφορα δημόσια και ιδιωτικά ιδρύματα και σύλλογοι. Στο πλαίσιο ολοήμερων προσφορών και κοινωνικών δικτύων καλύπτονται κενά και ελλείψεις του σχολείου με κοινωνικές προσφορές φροντίδας, επιμέλειας και πολιτισμού. Στα ολοήμερα εκπαιδευτικά συστήματα εξασφαλίζεται μια σύζευξη και συνεργασία θεσμικών μορφών τυπικής και μη τυπικής εκπαίδευσης, στις οποίες συμμετέχει ενίοτε και η οικογένεια.
Το σχολείο καλείται να ανοίξει τις πόρτες του στους εξωσχολικούς χώρους μάθησης, να τους αξιοποιήσει, αλλά και να συμβάλει στην παραπέρα ανάπτυξή τους. Οι νέες διαστάσεις της μάθησης, η δια βίου μάθηση, η άτυπη μάθηση, η βιωματική μάθηση απαιτούν τη σύνδεση σχολείου και κοινωνίας
ΣΚΟΠΟΣ - ΣΤΟΧΟΙ:
Σκοπό του μαθήματος αποτελεί η κριτική παρουσίαση του θεωρητικού υπόβαθρου (αρχές, σκοπός, φιλοσοφία) της ολοήμερης εκπαίδευσης και του ολοήμερου σχολείου και η αποτίμηση της πρακτικής τους εφαρμογής όπως αυτή προκύπτει μέσα από σχετικές μελέτες και έρευνες.
Επιμέρους στόχοι του μαθήματος είναι:
- η γνωριμία με τις βασικές έννοιες και προβληματισμούς της ολοήμερης εκπαίδευσης
- ο εντοπισμός και η διερεύνηση και συζήτηση επιμέρους πτυχών και προβλημάτων
- η ανάπτυξη ικανοτήτων συνεργασίας και δικτύωσης στο πλαίσιο της ολοήμερης εκπαίδευσης.
- η έμπρακτη «συνάντηση» του φοιτητή/τριας με χώρους και ιδρύματα στο πλαίσιο πιλοτικής διερεύνησης.
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ:
Α. Σύγχρονα κοινωνικά και εκπαιδευτικά δεδομένα
- Νέο παράδειγμα για την μάθηση
- κοινωνία της γνώσης και της πληροφορίας
- δια βίου μάθηση
- Δυναμικοποίηση των χώρων και των μορφών μάθησης, ευελιξία των χρόνων μάθησης
- άτυπη μάθηση,
- μάθηση στον ελεύθερο χρόνο
- Εξατομίκευση των διαδικασιών μάθησης
- αυτορρυθμιζόμενη μάθηση
- Ενδυνάμωση των διαδικασιών μάθησης
- εμψύχωση - διδακτικές διαστάσεις της εμψύχωσης
Β. Σύνδεση τυπικής και άτυπης, σχολικής και εξωσχολικής μάθησης
- Ολοήμερη εκπαίδευση
- Άνοιγμα του σχολείου
- Κοινοτική εκπαίδευση
- Σχολικά κοινωνικά δίκτυα - εκπαιδευτικά προγράμματα μετά το σχολείο
- Ολοήμερο σχολείο
Γ. Ολοήμερο σχολείο
- Ιστορική επισκόπηση στην Ελλάδα και στην Ευρώπη
- Παιδαγωγική και κοινωνιολογική θεμελίωση
- Τύποι και μοντέλα ολοήμερης εκπαίδευσης και ολοήμερων σχολείων στην Ευρώπη και στην Ελλάδα
- Διδακτικές και παιδαγωγικές καινοτομίες – χωρικές διευθετήσεις
- Ο ρόλος του εκπαιδευτικού
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:
Bae S.H., Mahoney J.L., Maschke S., Stecher L., (eds.) (2020). International Developments in Research on Extended Education. Barbara Budrich V.: Leverkusen-Opladen.
Coelen, T., & Otto, H-U. (Hrsg.) (2008). Grundbegriffe Ganztagsbildung. Wiesbaden: VS Verlag fuer Sozialwissenschaften.
Coffield (2000). The Nesessity of Informal learning. Bristol. (ΠΤΔΕ Φλώρινας)
Decker L. E. κ.ά. (2005). Community Education: Global Perspectives for Developing Comprehensive Integrated Human and Community Services. World Leisure Journal,2,23-31.
Eurydice: Organisation of school time in Europe. Primary and secondary general education - 2013/14 school year. Unter:
http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/facts_and_figures/school_calendar_EN.pdf
Ecarius, J., Klieme, E., Stecher, L., & Woods, J. (Hrsg.) (2013). Extended Education - an International Perspective. Proceedings of the International Conference on Extracurricular and Out-of-School Time Educational Research. Leverkusen: Barbara Budrich
Jain M. (1997). «Constructing open learning communities to inspire a changing World. Towards open learning communities: One vision under construction», Panel Presentation March 22, 1997, www.unesco.org/education/lwf./cies97html.
McGivney, V. (1999). Informal learning in the Community. Leister. (ΠΤΔΕ Φλώρινας)
Richardson, L./Mary, W. (2001). Principles and practice of informal education. (Παν. Μακ.)
Sivan, A./Ruskin, H. (Eds.) (2000). Leisure Education, Community Development and Populations with Special Needs. Wallingford, UK. (ΠΤΔΕ Φλώρινας).
Trilla, J., Aguste, A., & Agud, I. (2014). After-School Activities and Leisure Education. In A.Ben-Arieh, F. Casas, I. Frønes, J.E. Korbin, J.E. (Eds.) Handbook of Child Well-Being, 863-894. Springer Reference.
Θωίδης Ι. (2005). Τοπική Αυτοδιοίκηση και Εκπαίδευση. Από την ανατολική παράδοση στις σύγχρονες παιδαγωγικές τάσεις. Στο Η καθ’ ημας ανατολη, αφιερωματικός τόμος στον Κωνσταντίνο Δεληκωνσταντή, 297-311.Φλώρινα: Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας.
Θωίδης Ι. (2011). Ολοήμερο σχολείο, κοινοτικό σχολείο, ολοήμερη εκπαίδευση: Ανταγωνιστική ή συμπληρωματική σχέση; Στο Ν. Παπαδάκης, & Ν. Χανιωτάκης (επιμ.), Εκπαίδευση – Κοινωνία - Πολιτική. Τιμητικός τόμος για τον καθηγητή Ιωάννη Πυργιωτάκη. Πεδίο: Αθήνα.
Θωίδης Ι., & Χανιωτάκης Ν. (2018). Ολοήμερο σχολείο. Παιδαγωγικές και κοινωνιολογικές διαστάσεις.Τρίτη έκδοση. Αφοι Κυριακίδη, Εκδόσεις ΑΕ: Θεσσαλονίκη.
Κορωναίου, Α. (2001). Εκπαιδεύοντας εκτός σχολείου. Μεταίχμιο: Αθήνα.
Κυρίδης, Α., Τσακιρίδου, Ε., & Αρβανίτη, Ι. (επιμ.) (2006). Το ολοήμερο δημοτικό σχολείο στην Ελλάδα. Αθήνα: Τυπωθήτω – Γ. Δαρδανός.
Μπέτσας , Γ. (2007). Η Κοινοτική διάσταση στην εκπαίδευση. Θεσσαλονίκη: Αδελφοί Κυριακίδη.
Πυργιωτάκης, Ι. Ε., (επιμ.) (2002). Ολοήμερο σχολείο: Λειτουργία και Προοπτικές. Αθήνα: Π.Ι., Ο.Ε.Δ.Β.
https://www.ewi-psy.fu-berlin.de/en/v/wera-irn-extended-education/index.html
Τρόπος αξιολόγησης
- Κάθε φοιτητής θα συμμετάσχει στο μάθημα με μια παρουσίαση ενός θέματος από αυτά που θα παρουσιαστούν. Ο βαθμός της παρουσίασης αυτής θα προσμετράει στο 30% του συνολικού βαθμού.
- Μέχρι το τέλος των μαθημάτων κάθε φοιτητής θα πάρει μέρος σε μια ομαδική ερευνητική εργασία (έρευνα πεδίου). Ο βαθμός της εργασίας θα προσμετράει στο 20% του συνολικού βαθμού.
- Οι τελικές εξετάσεις. Ο βαθμός της τελικής εξέτασης θα προσμετράει στο 30% του συνολικού βαθμού.
- Η συμμετοχή του φοιτητή/τριας στο μάθημα θα προσμετράει στο 20% του συνολικού βαθμού.
Σημαντικές ημερομηνίες. Κανονισμός λειτουργίας του μαθήματος
Παρουσίαση στο μάθημα
Η παρουσίαση στο μάθημα και το υλικό που θα χρησιμοποιηθεί θα γνωστοποιείται στο διδάσκοντα τουλάχιστον τρεις ημέρες πριν την παρουσίαση. Δεν θα γίνεται παρουσίαση χωρίς να ελέγξει ο διδάσκων το περιεχόμενό της.
Εξετάσεις μαθήματος
Ημερομηνία δημιουργίας
Σάββατο 26 Νοεμβρίου 2011
-
Δεν υπάρχει περίγραμμα