Αναβάθμιση πλατφόρμας eclass Προβολή

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Καινοτόμοι θεσμοί: Ολοήμερη εκπαίδευση

(ELED151) -  IOANNIS THOIDIS

Περιγραφή Μαθήματος

Διδάσκων:  I. Θωίδης

                 Αναπληρωτής Καθηγητής, Κοινωνικής Παιδαγωγικής

e-mail:

ithoidis@uowm.gr

Διεύθυνση:

Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας

Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης

Γραφείο 222

3ο χλμ. Εθνικής Οδού Φλώρινας - Νίκης

53100, Φλώρινα

Τ.Θ. 21

Τηλέφωνο:

23850 55033, 6974847867

Ιστοσελίδα:

http:// eclass.uowm.gr/courses/ELED151/

 

Ώρες Μαθήματος:  Τετάρτη ......................

Πιστωτικές μονάδες: 10 ECTS

Ώρες συνεργασίας: Τρίτη, , Τετάρτη , .

 

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ:

Τα τελευταία χρόνια έχουν εισαχθεί και ως σήμερα εξακολουθούν να εισάγονται στον χώρο της Πρωτοβάθ­μιας Εκπαίδευσης νέοι θεσμοί, καινοτόμες δράσεις και εκ­παιδευτικά προγράμματα που αποσκοπούν στον εκσυγχρονισμό και την προσαρμογή του ελληνικού σχολείου στις νέες κοινωνικές απαιτήσεις. Σε πανευρωπαϊκό επίπεδο αναζωπυ­ρώθηκε η συ­ζήτηση για την ανάγκη συνεργασίας σχολείου και κοινωνι­κών δικτύων και μάλιστα σε συνδυασμό με την επέκταση των προγραμ­μάτων ολοήμερης εκπαίδευσης. Αφορμή στάθηκε η γνωστοποίηση των απο­τελεσμάτων της έρευ­νας «PISA» του Ο.Ο.Σ.Α. Στις περισσότερες Ευρωπαϊκές χώρες με παράδοση στο ημιημερήσιο σχολείο, όπως και η Ελλάδα, η έρευνα έδωσε το έναυσμα για πολλές και έντονες συζητήσεις σχετικά με την επέκταση του ολοήμερου σχολείου, το άνοιγμα του σχολείου και την αναγκαιότητα της σύνδεσης και συνερ­γασίας τυπικών και μη τυπικών μορφών εκπαί­δευσης και φροντίδας.

Γεγονός αποτελεί ότι στην Ευρωπαϊκή Ένωση τα προγράμματα ολοήμερης εκπαίδευσης δεν περιλαμβάνουν αποκλειστικά το σχολείο. Στα καθήκο­ντα εκ­παίδευσης και φροντίδας συμμετέχουν σχεδόν πά­ντα, λιγό­τερο ή περισ­σότερο, και άλλοι φορείς, όπως η Το­πική Αυτοδιοί­κηση, η Εκκλη­σία, διάφορα δημόσια και ιδιωτικά ιδρύματα και σύλλο­γοι. Στο πλαίσιο ολοήμερων προσφορών και κοινωνικών δικτύων καλύπτο­νται κενά και ελ­λεί­ψεις του σχολείου με κοινωνικές προσφορές φρο­ντίδας, επιμέλειας και πολιτισμού. Στα ολο­ήμερα εκπαιδευτικά συστήματα εξα­σφαλίζεται μια σύζευξη και συνερ­γασία θεσμι­κών μορ­φών τυπικής και μη τυπικής εκπαίδευσης, στις οποίες συμ­μετέχει ενίοτε και η οικογένεια.

Το σχολείο καλεί­ται να ανοίξει τις πόρτες του στους εξωσχολικούς χώρους μά­θησης, να τους αξιο­ποιήσει, αλλά και να συμ­βάλει στην παρα­πέρα ανάπτυξή τους. Οι νέες δια­στάσεις της μά­θησης, η δια βίου μάθηση, η άτυπη μά­θηση, η βιωμα­τική μά­θηση απαιτούν τη σύνδεση σχολείου και κοινωνίας

 

ΣΚΟΠΟΣ - ΣΤΟΧΟΙ:

Σκοπό του μαθήματος αποτελεί η κριτική παρουσίαση του θεωρητικού υπόβαθρου (αρχές, σκοπός, φιλοσοφία) της ολοήμερης εκπαίδευσης και του ολοήμερου σχολείου και η αποτίμηση της πρακτικής τους εφαρμογής όπως αυτή προκύπτει μέσα από σχετικές μελέτες και έρευνες.

Επιμέρους στόχοι του μαθήματος είναι:

  • η γνωριμία με τις βασικές έννοιες και προβληματισμούς της ολοήμερης εκπαίδευσης
  • ο εντοπισμός και η διερεύνηση και συζήτηση επιμέρους πτυχών και προβλημάτων
  • η ανάπτυξη ικανοτήτων συνεργασίας και δικτύωσης στο πλαίσιο της ολοήμερης εκπαίδευσης.
  • η έμπρακτη «συνάντηση» του φοιτητή/τριας με χώρους και ιδρύματα στο πλαίσιο πιλοτικής διερεύνησης.

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ:

Α. Σύγχρονα κοινωνικά και εκπαιδευτικά δεδομένα

  • Νέο παράδειγμα για την μάθηση

           - κοινωνία της γνώσης και της πληροφορίας

           - δια βίου μάθηση

  • Δυναμικοποίηση των χώρων και των μορφών μάθησης, ευελιξία των χρόνων μάθη­σης

        - άτυπη μάθηση,

        - μάθηση στον ελεύθερο χρόνο

  • Εξατομίκευση των διαδικασιών μάθησης

        - αυτορρυθμιζόμενη μάθηση

  • Ενδυνάμωση των διαδικασιών μάθησης

        - εμψύχωση - διδακτικές διαστάσεις της εμψύχωσης

Β. Σύνδεση τυπικής και άτυπης, σχολικής και εξωσχολικής μάθησης

  • Ολοήμερη εκπαίδευση

        -  Άνοιγμα του σχολείου

         - Κοινοτική εκπαίδευση

         - Σχολικά κοινωνικά δίκτυα - εκπαιδευτικά προγράμματα μετά το σχολείο

         - Ολοήμερο σχολείο

Γ. Ολοήμερο σχολείο

    -  Ιστορική επισκόπηση στην Ελλάδα και στην Ευρώπη

    - Παιδαγωγική και κοινωνιολογική θεμελίωση

    - Τύποι και μοντέλα ολοήμερης εκπαίδευσης και ολοήμερων σχολείων στην Ευ­ρώπη και στην Ελλάδα

    -  Διδακτικές και παιδαγωγικές καινοτομίες – χωρικές διευθετήσεις

    -  Ο ρόλος του εκπαιδευτικού

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

Bae S.H., Mahoney J.L., Maschke S., Stecher L., (eds.) (2020). International Developments in Research on Extended Education. Barbara Budrich V.: Leverkusen-Opladen.

Coelen, T., & Otto, H-U. (Hrsg.) (2008). Grundbegriffe Ganztagsbildung. Wiesbaden: VS Verlag fuer  Sozialwissenschaften.

Coffield (2000). The Nesessity of Informal learning. Bristol. (ΠΤΔΕ Φλώρινας)

Decker L. E. κ.ά. (2005). Community Education: Global Perspectives for Developing Com­prehensive Integrated Human and Community Services. World Leisure Journal,2,23-31.

Eurydice: Organisation of school time in Europe. Primary and secondary general education - 2013/14 school year. Unter:
http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/facts_and_figures/school_calendar_EN.pdf

Ecarius, J., Klieme, E., Stecher, L., & Woods, J. (Hrsg.) (2013). Extended Education - an International Perspective. Proceedings of the International Conference on Extracurricular and Out-of-School Time Educational Research. Leverkusen: Barbara Budrich

Jain M. (1997). «Constructing open learning communities to inspire a changing World. To­wards open learning communities: One vision under construction», Panel Pres­entation March 22, 1997, www.unesco.org/education/lwf./cies97html.

McGivney, V. (1999). Informal learning in the Community. Leister. (ΠΤΔΕ Φλώρινας)

Richardson, L./Mary, W. (2001). Principles and practice of informal educa­tion. (Παν. Μακ.)

Sivan, A./Ruskin, H. (Eds.) (2000). Leisure Education, Community Develop­ment and Popu­lations with Special Needs. Wallingford, UK. (ΠΤΔΕ Φλώρινας).

Trilla, J., Aguste, A., & Agud, I. (2014). After-School Activities and Leisure Education. In A.Ben-Arieh, F. Casas, I. Frønes, J.E. Korbin, J.E. (Eds.) Handbook of Child Well-Being, 863-894. Springer Reference.

Θωίδης Ι. (2005). Τοπική Αυτοδιοίκηση και Εκπαίδευση. Από την ανατολική παρά­δοση στις σύγχρονες παιδαγωγικές τάσεις. Στο Η καθ’ ημας ανατολη, αφιερωμα­τικός τόμος στον Κωνσταντίνο Δεληκωνσταντή, 297-311.Φλώρινα: Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας.

Θωίδης Ι. (2011). Ολοήμερο σχολείο, κοινοτικό σχολείο, ολοήμερη εκπαίδευση: Ανταγωνιστική ή συμπληρωματική σχέση; Στο Ν. Παπαδάκης, & Ν. Χανιωτάκης (επιμ.), Εκπαίδευση – Κοινωνία - Πολιτική. Τιμητικός τόμος για τον καθηγητή Ιωάννη Πυργιωτάκη. Πεδίο: Αθήνα.

Θωίδης Ι., & Χανιωτάκης Ν. (2018). Ολοήμερο σχολείο. Παιδαγωγικές και κοινωνιολογικές διαστάσεις.Τρίτη έκδοση. Αφοι Κυριακίδη, Εκδόσεις ΑΕ: Θεσσαλονίκη.

Κορωναίου, Α. (2001). Εκπαιδεύοντας εκτός σχολείου. Μεταίχμιο: Αθήνα.

Κυρίδης, Α., Τσακιρίδου, Ε., & Αρβανίτη, Ι. (επιμ.) (2006). Το ολοήμερο δημοτικό σχολείο στην Ελλάδα. Αθήνα: Τυπωθήτω – Γ. Δαρδανός.

Μπέτσας , Γ. (2007). Η Κοινοτική διάσταση στην εκπαίδευση. Θεσσαλονίκη: Αδελφοί Κυρι­ακίδη.

Πυργιωτάκης, Ι. Ε., (επιμ.) (2002). Ολοήμερο σχολείο: Λειτουργία και Προοπτικές. Αθήνα: Π.Ι., Ο.Ε.Δ.Β.

 

https://www.ewi-psy.fu-berlin.de/en/v/wera-irn-extended-education/index.html

 

Τρόπος αξιολόγησης

- Κάθε φοιτητής θα συμμετάσχει στο μάθημα με μια παρουσίαση ενός θέματος από αυτά που θα παρουσιαστούν. Ο βαθμός της παρουσίασης αυτής θα προσμετράει στο 30% του συνολικού βαθμού.

- Μέχρι το τέλος των μαθημάτων κάθε φοιτητής θα πάρει μέρος σε μια ομαδική ερευνητική εργασία (έρευνα πεδίου). Ο βαθμός της εργασίας θα προσμετράει στο 20% του συνολικού βαθμού.

- Οι τελικές εξετάσεις. Ο βαθμός της τελικής εξέτασης θα προσμετράει στο 30% του συνολικού βαθμού.

-  Η συμμετοχή του φοιτητή/τριας στο μάθημα θα προσμετράει στο 20% του συνολικού βαθμού.

 

Σημαντικές ημερομηνίες. Κανονισμός λειτουργίας του μαθήματος

Παρουσίαση στο μάθημα

Η παρουσίαση στο μάθημα και το υλικό που θα χρησιμοποιηθεί θα γνωστοποιείται στο διδάσκοντα τουλάχιστον τρεις ημέρες πριν την παρουσίαση. Δεν θα γίνεται παρουσίαση χωρίς να ελέγξει ο διδάσκων το περιεχόμενό της.

Εξετάσεις μαθήματος  

 

Ημερομηνία δημιουργίας

Σάββατο 26 Νοεμβρίου 2011