Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Α' ΕΞΑΜ Εργαστήρια Παραγωγής Ποιητικού Λόγου στην Εκπαίδευση

(DIM-GRAFI-EDU112) -  Κωτόπουλος Η. Τριαντάφυλλος - Κρεμμύδας Κώστας - Άννα Π. Βακάλη

Περιγραφή Μαθήματος

Το μάθημα αυτό έχει ως θέμα του τους όρους και τις προϋποθέσεις της διδασκαλίας της παραδοσιακής ή/και της μοντέρνας ποίησης στο εκπαιδευτικό περιβάλλον (κυρίως της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης): Ποια είναι τα γνωρίσματα που διακρίνουν την παραδοσιακή και τη μο­ντέρνα ποίηση; Πόσο τα γνωρίσματα αυτά είναι γνωστά και κατανοήσιμα τόσο από τους μαθητές όσο και από τους εκπαιδευτικούς; Είναι εύκολο και λειτουργικό να εφαρμοστούν τεχνικές της δημιουργικής γραφής προκει­μένου να προσεγγιστούν καλύτερα και να κατανοηθούν έννοιες όπως η παραδοσιακή και η μοντέρνα ποίηση; Τα παραπάνω ερωτήματα θα τεθούν και θα σχολιαστούν στη βάση των επιλεγμένων κειμενικών παραδειγμάτων από την ελληνική παραδοσιακή και τη μοντέρνα ποίηση.

Τα κειμενικά παραδείγματα ξεκινούν από την πα­ραδοσιακή ποίηση (Σολωμός, Μαβίλης, Παλαμάς κ.ά.) και καταλήγουν στη μοντέρνα ποίηση (Σεφέρης, Ρί­τσος, Ασλάνογλου κ.ά.), προκειμένου να αναπτυχθεί ο προβληματισμός των φοιτητών και φοιτητριών για το πώς έγινε σταδιακά η μετάβαση από τη μία στην άλλη φάση εξέλιξης του ποιητικού λόγου. Επίσης στο πλαίσιο του σεμιναρίου παρουσιάζονται σενάρια διδα­σκαλίας συγκεκριμένων ποιημάτων που συμπεριλαμ­βάνονται στα ανθολόγια λογοτεχνίας της δευτεροβάθ­μιας εκπαίδευσης. Τέτοια σενάρια διδασκαλίας είναι, π.χ.: «Τάκης Σινόπουλος, "Ο καιόμενος": Οι όροι και τα όρια του ποιητικού μοντερνισμού» και «Πρόδρομος Χ. Μάρκογλου, "Το σπίτι": Το βίωμα της ιθαγένειας ή της εντοπιότητας στην ελληνική μεταπολεμική και μετα­πολιτευτική ποίηση».

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι φοιτητές που θα ολοκληρώσουν το μάθημα θα είναι ικανοί να:

  • Αντιληφθούν τη σημασία της αξιοποίησης της Δημι­ουργικής Γραφής για τη διδασκαλία της Λογοτεχνίας και την παραγωγή λόγου στη σχολική τάξη.
  • Μπορούν να σχεδιάσουν διδακτικά σενάρια και δι­δακτικές δραστηριότητες που αξιοποιούν την ποιητική γραφή.
  • Αναγνωρίζουν τα δομικά στοιχεία του ποιητικού λό­γου και να μπορούν να τα διδάξουν.
  • Μελετούν και να εμβαθύνουν στα βασικά στοιχεία της γλώσσας και της θεματικής ποιητικών κειμένων, σε συνάρτηση με την ιστορικότητα και την τεχνοτροπία τους, ώστε να μπορούν να τα διδάξουν και να κατευθύ­νουν ανάλογα τους μαθητές τους.
  • Αξιολογούν τα βασικά στοιχεία της μορφολογίας ποι­ητικών κειμένων, σε συνάρτηση με την ιστορικότητα και την τεχνοτροπία τους.
  • Αναλύουν με κριτική σκέψη και ενεργητική συμμε­τοχή έργα σημαντικών ποιητών.
  • Ασκηθούν μέσα από τη λογική του Εργαστηρίου στην παραγωγή και σύνθεση δικών τους πρωτότυπων ποιη­τικών κειμένων.

Ημερομηνία δημιουργίας

Παρασκευή 11 Ιανουαρίου 2019