Παρουσίαση/Προβολή

Δημόσια εικόνα και ηγεσία
(ΕΨΜ 7215) - Σταμάτης Πουλακιδάκος
Περιγραφή Μαθήματος
Περιγραφή: Το μάθημα εξετάζει τις πρακτικές πολιτικής επικοινωνίας όπως εφαρμόζονται από τις πολιτικές ελίτ και τα κοινωνικά κινήματα σε διαφορετικά μέσα και συγκείμενα. Μέσα από μελέτες περίπτωσης, αναλύσεις περιεχομένου και ασκήσεις προσομοίωσης, οι φοιτητές/ριες εμβαθύνουν στις πρακτικές πειθούς, προβολής και διαμόρφωσης δημόσιας εικόνας, μελετώντας τις συγκλίσεις και τις αντιθέσεις μεταξύ θεσμικής και κινηματικής επικοινωνίας, ως προς τους τελικούς σκοπούς και τα χρησιμοποιούμενα μέσα για την επίτευξή τους.
Στόχοι του μαθήματος: Ο στόχος του μαθήματος είναι να εξοικειώσει τους φοιτητές και τις φοιτήτριες με τις βασικές στρατηγικές και τα εργαλεία της πολιτικής επικοινωνίας, όπως εφαρμόζονται τόσο από θεσμικούς πολιτικούς δρώντες όσο και από κοινωνικά κινήματα. Μέσα από την ανάλυση περιπτώσεων, τις ασκήσεις και τη μελέτη διαφορετικών επικοινωνιακών πλαισίων, το μάθημα επιδιώκει να καλλιεργήσει κριτική κατανόηση των τεχνικών πειθούς, της διαμόρφωσης δημόσιας εικόνας και των επικοινωνιακών ομοιοτήτων ή διαφοροποιήσεων μεταξύ των αντίστοιχων εφαρμογών για τους σκοπούς των πολιτικών ελίτ και των κοινωνικών κινημάτων.
Σημαντική σημείωση: Στο μάθημα αυτό ακολουθείται ως αρχή ο απόλυτος σεβασμός στη συμπεριληπτικότητα και τα ατομικά και κοινωνικά δικαιώματα των συμμετεχουσών/συμμετεχόντων.
Ημερομηνία δημιουργίας
Πέμπτη 25 Αυγούστου 2022
-
Μαθησιακοί στόχοι
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές / τριες θα είναι σε θέση να:
- Αναγνωρίζουν τις βασικές στρατηγικές πολιτικής επικοινωνίας που εφαρμόζονται από θεσμικούς και κινηματικούς δρώντες σε διάφορα επικοινωνιακά περιβάλλοντα.
- Αναλύουν περιπτώσεις πολιτικής επικοινωνίας αξιοποιώντας θεωρητικά εργαλεία και μεθοδολογικές προσεγγίσεις, όπως η ανάλυση περιεχομένου και η σημειωτική ανάλυση.
- Συγκρίνουν τις επικοινωνιακές πρακτικές θεσμικών πολιτικών φορέων και κοινωνικών κινημάτων ως προς στόχους, μέσα και ύφος.
- Αξιολογούν την αποτελεσματικότητα στρατηγικών πειθούς και δημόσιας προβολής σε επιλεγμένα πολιτικά και κοινωνικά συγκείμενα.
- Τεκμηριώνουν τις επιλογές τους ως προς τη χρήση μέσων, ύφους και στρατηγικής, λαμβάνοντας υπόψη το πολιτικό πλαίσιο, την ταυτότητα του αποστολέα και τα χαρακτηριστικά του κοινού-στόχου.
Περιεχόμενο μαθήματος
Ενδεικτικές ενότητες:
-
- Εισαγωγή, ενημέρωση φοιτητ(ρι)ών για τις θεματικές ενότητες, τους στόχους και την αξιολόγηση του μαθήματος.
- Πολιτικό μάρκετινγκ ή πολιτική επικοινωνία στην πράξη; Βασικοί στόχοι των πολιτικών ελίτ και των κοινωνικών κινημάτων.
- Διαρκής πολιτική εκστρατεία, διαφορετικά είδη κομμάτων ανάλογα με το βαθμό εφαρμογής μεθόδων πολιτικού μάρκετινγκ.
- Η χρήση της ανάλυσης περιεχομένου στη διερεύνηση της εφαρμοσμένης πολιτικής επικοινωνίας.
- Χαρακτηριστικά της σύγχρονης πολιτικής επικοινωνίας στην πράξη (μελέτη συγκεκριμένων περιπτώσεων/παραδειγμάτων).
- Πολιτικοί φορείς και σχέσεις με τα ΜΜΕ.
- Υλοποίηση επικοινωνιακής εκστρατείας για πολιτικούς σκοπούς.
- Data driven campaigns-microtargeting.
- Η εφαρμοσμένη πολιτική επικοινωνία των κοινωνικών κινημάτων (μελέτη περιπτώσεων).
- Grassroots movements vs. astroturfing στη σύγχρονη εφαρμοσμένη πολιτική επικοινωνία.
Μέθοδοι αξιολόγησης
Ι. Γραπτή τελική εξέταση που δύναται περιλαμβάνει:
- Ερωτήσεις Ανοιχτής Απάντησης
- Ερωτήσεις επίλυσης επικοινωνιακών προβλημάτων.
ΙΙ. Εκπόνηση και Παρουσίαση Ομαδικής Εργασίας (εάν ο αριθμός των εγγεγραμμένων στο μάθημα φοιτητ(ρι)ών το επιτρέπει.
ΙΙΙ. Πρόοδος με ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής (η πρόοδος λαμβάνει χώρα ηλεκτρονικά μέσω eclass-μενού ασκήσεις) μεταξύ 8ης και 10ης εβδομάδας του 6μήνου.
Η τελική εξέταση του μαθήματος μετράει με πσοοστό 80% και η πρόοδος με πσοσοτό 20% στον τελικό βαθμό του μαθήματος. Η ίδια αναλογία διατηρείται και στις περιπτώσεις που η γραπτή εξέταση αντικατασταθεί από εργασία (για τις περιπτώσεις που το μάθημα έχει περιορισμένο αριθμό δηλωμένων φοιτητ(ρι)ών.
Βιβλιογραφία
-Προτεινόμενη Βιβλιογραφία :
● Lees-Marshment J. (2013), Πολιτικό Μάρκετινγκ-Αρχές και Εφαρμογές, University Studio Press, A.E
● Κουντούρη, Φ.Μ., (2011), Πολιτική Δημοσιότητα και Εξουσία, Εκδόσεις Τυπωθήτω
● Χαιρετάκης. Μ. (2008), Τρία κείμενα για την Πολιτική Διαφήμιση, University Studio Press
● Χαιρετάκης. Μ. (2003), Πολιτική Διαφήμιση, University Studio Press
● Negrine, A., Mancini, P., Holtz-Bacha, C. and Papathanasopoulos, S., (2007), The Professionalization of Political Communication, Intellect Publications, USA
● Perloff, R.M. (2014), The Dynamics of Political Communication: Media and Politics in a Digital Age, Routledge Publications
● Poulakidakos S., Veneti A. and Rovisco M. (Eds.) (2023). “Social Movements and Everyday Acts of Resistance: Solidarity in a Changing World”. London, New York: Routledge.
-Συναφή κείμενα σε επιστημονικά περιοδικά και κεφάλαια τόμων:
● Effing, R., Van Hillegersberg, J., & Huibers, T. (2011, August). Social media and political participation: are Facebook, Twitter and YouTube democratizing our political systems?. In International conference on electronic participation (pp. 25-35). Springer, Berlin, Heidelberg.
● Smith, G. (2005), Positioning Political Parties: The 2005 UK General Election, Journal of Marketing Management, Vol. 21, Nos. 9-10, pp. 1135-1149.
● Johnston, A., & Kaid, L. L. (2002). Image ads and issue ads in US presidential advertising: Using videostyle to explore stylistic differences in televised political ads from 1952 to 2000. Journal of Communication, Vol. 52, No. 2, pp. 281-300.
● Poulakidakos S. (2024). Greek political leaders on TikTok: crafting visual bonds in election and non-election times. Humanit Soc Sci Commun 11, 1275. https://doi.org/10.1057/s41599-024-03814-8.
● Veneti A., Karadimitriou A., Poulakidakos S. (2016) Media Ecology and the Politics of Dissent: Representations of the Hong Kong Protests in the Guardian and China Daily, Social Media+Society 2(3), σσ. 1-13.
● Poulakidakos S. (2023). Firefund.net: An Online ‘Translocal’ Connection of Anarchist(ic) Social Movements. Στο Souvlis, G. and Karatzogianni, A. (eds) Duty to Revolt: Transnational and Commemorative Aspects of Revolution, Bingley: Emerald, σσ. 161-179.
● Poulakidakos S. and Veneti A. (2023). Communication practices, new media technologies, and anarchist movements. The website of the Greek anarchist group Rouvikonas as a “one stop shop”. Στο Poulakidakos S., Veneti A. and Rovisco M. (Eds.). “Social Movements and Everyday Acts of Resistance: Solidarity in a Changing World”. London, New York: Routledge, σσ. 125-139.
● Poulakidakos S., Giannouli I. (2019) “Greek Political Leaders on Instagram: Between “Soft” and “Hard” Personalization”. Στο Veneti A., Jackson D., Lilleker D (eds.) Visual Political Communication. London: Palgrave McMillan, σσ. 187-206.