Αναβάθμιση πλατφόρμας eclass Προβολή

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Αρχές Επικοινωνίας

(ΕΨΜ1115) -  Σταμάτης Πουλακιδάκος

Περιγραφή Μαθήματος

Το μάθημα αποτελεί μία εισαγωγή στην επιστήμη της επικοινωνίας. Ουσιαστικά, καταγίνεται με τη μαζική επικοινωνία, από την ανάδυση των μαζικών κοινωνιών, δηλαδή, κι έπειτα. Μετά από μία σύντομη περιήγηση στην κοινωνιολογία των ΜΜΕ και την πολιτική οικονομία του ιδίου πεδίου, το μάθημα επικεντρώνεται στην παρουσίαση και ανάλυση των μοντέλων επικοινωνίας, όπως και των διαφόρων θεωριών γύρω από τις επιδράσεις των ΜΜΕ. Κινούμενο στο ίδιο πλαίσιο, το μάθημα εισάγει τους φοιτητές και τις φοιτήτριες σε βασικές θεωρίες γύρω από τα ΜΜΕ (διαμεσολάβηση, μεσοποίηση, υπερπραγματικότητα, κοινωνία της πληροφορίας κτλ), όπως και σε συγκεκριμένες Σχολές γύρω από την επικοινωνία (Φρανκφούρτη, Μπέρμιγχαμ, Τορόντο). Τέλος, το μάθημα ασχολείται με τη σχέση δημόσιας σφαίρας και κοινής γνώμης ως αναγκαία και ικανή συνθήκη για την αρμονική τέλεση της επικοινωνίας, αλλά και της δημοκρατίας γενικότερα.

Σημαντική σημείωση: Στο μάθημα αυτό ακολουθείται ως αρχή ο απόλυτος σεβασμός στη συμπεριληπτικότητα και τα ατομικά και κοινωνικά δικαιώματα των συμμετεχουσών/συμμετεχόντων.

Ημερομηνία δημιουργίας

Δευτέρα 1 Νοεμβρίου 2021

  • Μέθοδοι αξιολόγησης

    Τελική γραπτή εξέταση 80%

    Πρόοδος 20%

    Η αξιολόγηση του μαθήματος θα γίνει: α) μέσω προόδου που θα διεξαχθεί μεταξύ 8ης και 10ης εβδομάδας των μαθημάτων και θα έχει βαρύτητα 20% στον τελικό βαθμό του μαθήματος και β) με γραπτή εξέταση με ερωτήσεις ανάπτυξης στο τέλος του εξαμήνου που θα έχει βαρύτητα 80% στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού του μαθήματος. Ο βαθμός της προόδου μπορεί να "κρατηθεί" μόνο για τις εξεταστικές περιόδους του ακαδημαϊκού έτους στο οποίο έχει δοθεί η πρόοδος (μέχρι και το Σεπτέμβρη). Εάν η/ο φοιτήτρια/τής δεν περάσει το μάθημα κατά τη διάρκεια των εξεταστικών περιόδων του ίδιου έτους, θα πρέπει να επενεξεταστεί στην επόμενη "πρόοδο".

    Η ύλη για την ενδιάμεση εξέταση προόδου προέρχεται από το αρχείο με τίτλο "Εκπαιδευτικό υλικό- Θεωρίες Μαζικής και Πολιτικής Επικοινωνίας" (κεφάλαια 1 έως 3).

    Διδάσκοντες

    Σταμάτης Πουλακιδάκος

    Μαθησιακοί στόχοι

    Σκοπός του μαθήματος είναι η εισαγωγή του φοιτητή/τριας στη διαδικασία της μαζικής επικοινωνίας  και τον ρόλο του θεσμού των ΜΜΕ. 

    Κατά τη διάρκεια του μαθήματος αναλύονται οι βασικές θεωρίες, μοντέλα και τα μέσα της μαζικής επικοινωνίας. Το μάθημα επικεντρώνεται στην επίδραση των ΜΜΕ στα διάφορα ακροατήρια που απαρτίζουν την κοινή γνώμη.

    Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές / τριες θα είναι σε θέση:

    • Να διακρίνουν με βάση τις θεμελιώδεις έννοιες, τις διάφορες θεωρητικές προσεγγίσεις στη μαζική επικοινωνία. 
    • Να κρίνουν το ρόλο που διαδραματίζουν τα ΜΜΕ στην κοινωνία και τη διαμόρφωση της κοινής γνώμης. 
    • Να  ενσωματώνουν τάσεις και προβληματικές που συνδέονται με τα νέα μέσα στις θεωρητικές αποτιμήσεις της επικοινωνίας. 
    • Να  ερμηνεύουν την αποτελεσματικότητα των μηνυμάτων μέσα από την προοπτική του πομπού αλλά και των χρηστών.

     

    Περιεχόμενο μαθήματος

    • Θεωρητικές προσεγγίσεις στη μαζική επικοινωνία – Μοντέλα επικοινωνίας
    • Διερεύνηση βασικών εννοιών της μαζικής επικοινωνίας (διαμεσολάβηση, μαζικό ακροατήριο, μαζική-λαϊκή κουλτούρα, δημόσια σφαίρα)
    • Κριτικές θεωρητικές προσεγγίσεις στην επικοινωνία.
    • Μελέτη ακροατηρίων
    • Μοντέλο των χρήσεων και ικανοποιήσεων
    • Το νέο τοπίο των μέσων στην κοινωνία της πληροφορίας

    Βιβλιογραφία

    • McQuail Denis, Deluze Mark (2021), ΜΜΕ και Θεωρία της Μαζικής Επικοινωνίας, 7η έκδοση, Παπασωτηρίου, Αθήνα.
    • Μακκουειλ, Ν. (2001), Σύγχρονα Μοντέλα Επικοινωνίας, Αθανάσιος Καστανιώτης ΑΕΒΕΔΕ, Αθήνα.
    • Καϊτατζή-Γουίτλοκ, Σ. (2012), Επικοινωνία: Θεωρία στην Πράξη, Εκδοτικός Οργανισμός Λιβάνη ΑΒΕ, Αθήνα.
    • Fiske, J. (2010), Εισαγωγή στην Επικοινωνία, Ιωάννης Σολδάτος.
    • Curran, J., & Gurevitch, M. (2001), Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας και Κοινωνία, Σ. Πατάκης Ανώνυμη Εμπορική Εκδοτική και Διανεμητική Εταιρεία, Αθήνα.
    • Jean-Pierre, C. και Ασλανίδου Σοφία, (2004), Θεωρητικές Προσεγγίσεις για την Ανάλυση των ΜΜΕ, Γ. Δαρδανός – Κ. Δαρδανός, Ο.Ε.
    • Berger, A. A. (1998), Media Research Techniques, Sage.
    • McQuail, D., & Windahl, S. (2015). Communication models for the study of mass communications. Routledge.
    • McQuail, D. (2010). McQuail's mass communication theory. Sage publications.
    • Hiebert, R. A., & Gibbons, S. (2017). Exploring mass media for a changing world. Routledge.
    • Rosenberry, J., & Vicker, L. A. (2017). Applied mass communication theory: A guide for media practitioners. Routledge.
    • Defleur, Melvin L.; Defleur, Margaret H. 2006. Mass communication theories: Explaining origins, processes, and effects. Routledge.

    Μέθοδοι διδασκαλίας

    Χρήση διαδικτυακών πηγών για υποστήριξη και εμπλουτισμό της διδασκαλίας. 

    Χρήση βιντεο-προβολέα στην αίθουσα για την προβολή οπτικοακουστικού υλικού. 

    Χρήση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου για την επικοινωνία με τους φοιτητές.

    Διάδραση εντός μαθήματος μέσω brainstorming, ανοιχτής συζήτησης, ομαδικών "ασκήσεων".

     Υποστήριξη διδακτικής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class.