Παρουσίαση/Προβολή

Ηθική και Δεοντολογία της Επικοινωνίας
(ΕΨΜ5274) - Νάγια Καλφέλη
Περιγραφή Μαθήματος
Σκοπός του μαθήματος είναι να μυήσει τις φοιτήτριες και τους φοιτητές στις κανονιστικές αρχές και τα πλαίσια που διέπουν την επικοινωνία και τις επιμέρους λειτουργίες της. Στο μάθημα εξετάζονται ζητήματα που αφορούν τη σημασία της δεοντολογίας και ειδικότερα της δημοσιογραφικής δεοντολογίας, καθώς και το πλαίσιο ηθικής και δεοντολογίας που διέπει τη λειτουργία των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην ηθική διάσταση της επικοινωνίας τονίζοντας αρχές και αξίες που πρέπει να τηρούνται σε ένα αστικό κράτος δικαίου. Παρουσιάζονται και αναλύονται δεοντολογικοί κώδικες συμπεριφοράς σε επιμέρους κλάδους της επικοινωνίας, όπως της δημοσιογραφίας και της διαφήμισης.
Ημερομηνία δημιουργίας
Τρίτη 14 Σεπτεμβρίου 2021
-
Μαθησιακοί στόχοι
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητές / τριες θα είναι σε θέση να:
∙ Κατανοήσουν το καθεστώς δεοντολογίας που διέπει τις επικοινωνιακές λειτουργίες.
∙ Ερμηνεύουν τυχόν παραβάσεις των κωδίκων δεοντολογίας των διαφόρων επικοινωνιακών λειτουργιών.
∙ Συσχετίσουν τη δεοντολογία με την ηθική διάσταση των επικοινωνιακών λειτουργιών.
∙ Συγκρίνουν κώδικες δεοντολογίας διάφορων επικοινωνιακών λειτουργιών ώστε να επισημάνουν ομοιότητες ή διαφορές.
- Να κατανοούν το φαινόμενο του λόγου μίσους (αιτίες, συνέπειες, πιθανοί τρόποι αντιμετώπισης).
∙ Υποστηρίζουν επαγγελματικά επικοινωνιακά μοντέλα με επίκεντρο την ηθική συμπεριφορά.
Περιεχόμενο μαθήματος
Ενδεικτικές ενότητες:
- Εισαγωγή στο νομικό καθεστώς των ΜΜΕ
- Ρυθμίσεις που διέπουν το ιδιοκτησιακό καθεστώς των ΜΜΕ
- Το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης (ΕΣΡ) – Πρακτικά θέματα
- Ρυθμίσεις που διέπουν το ιδιοκτησιακό καθεστώς των ΜΜΕ
- Σημασία και σκοπιμότητα της δεοντολογίας
- Η έννοια της ηθικής
- Κώδικες δεοντολογίας δημοσιογράφων
- Κώδικες δεοντολογίας διαφημιστών
- Αρχές και αξίες για ένα κανονιστικό πλαίσιο επικοινωνίας
- Το φαινόμενο του λόγου μίσους στη δημόσια σφαίρα
Μέθοδοι αξιολόγησης
Ι. Γραπτή τελική εξέταση (90% του βαθμού) που περιλαμβάνει:
- Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης
- Ερωτήσεις Ανοιχτής Απάντησης
ΙΙ. Συγγραφή σύντομου κειμένου (μέχρι 500 λέξεις) για το λόγο μίσους (10%).
Προτεινόμενα συγγράμματα
- Δεληγιάννη, Ε. (2012), ΔΙΚΑΙΟ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΣΤΑ ΙΣΤΟΛΟΓΙΑ (Blogs) και τα ΝΕΑ ΜΕΣΑ, ΝΟΜΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ.
- Δεληγιάννη, Ε. (2004), Ηθική των ΜΜΕ, ΑΝΔΡΕΑΣ ΣΙΔΕΡΗΣ-ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΙΔΕΡΗΣ & ΣΙΑ Ο.Ε.
- Καρακώστας, Γ. (2012), Το Δίκαιο των ΜΜΕ, Νομική Βιβλιοθήκη.
- Γιαννά, Κ. (2007), Η Ελευθερία των Οπτικοακουστικών Μέσων, Εκδόσεις Σάκκουλα ΕΕ, Θεσσαλονίκη.
- Γιαννά, Κ. (2013), Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας – Δίκαιο της Πληροφόρησης (2η Έκδοση), Εκδόσεις Σάκκουλα Α.Ε., Θεσσαλονίκη.
- Καρακώστα, Ι. και Τσέβας, Α. (2000), Η Νομοθεσία των ΜΜΕ, Εκδόσεις Σάκκουλα. Αθήνα.
- Σταυρίδου, Σ. (2010), Έλεγχος Συγκεντρώσεων στα Μέσα Ενημέρωσης. Από το Δημόσιο Δίκαιο στο Δίκαιο της Αγοράς, Δίκαιο και Οικονομία – Παναγιώτης Ν. Σάκκουλας Ανώνυμη Εκδοτική & Εμπορική Εταιρεία, Αθήνα.