Παρουσίαση/Προβολή

Ευρωπαϊκή Ένωση, Θεσμικά Όργανα και Πολιτικές
(ΕΨΜ 4245) - Σταμάτης Πουλακιδάκος
Περιγραφή Μαθήματος
Η Ε.Ε. είναι ένας υπερεθνικός οργανισμός, ο οποίος επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό τις ζωές μας σε καθημερινή βάση. Το παρόν μάθημα στοχεύει στην εξοικείωση των φοιτητριών/τών με την (πολύπλοκη) δομή και λειτουργία της Ε.Ε. και τους παράγοντες εκείνους που έχουν επηρεάσει μέχρι σήμερα την υπερ-πεντακονταετή πορεία της Ένωσης και έχουν διαμορφώσει τη φυσιογνωμία της.
Επιπρόσθετα, το παρόν μάθημα στοχεύει στην ανάπτυξη της κριτικής σκέψης και προσέγγισης των φοιτητριών/τών γύρω από σημαντικές/εμβληματικές πολιτικές της Ε.Ε. (π.χ. ΟΝΕ, μεταναστευτική πολιτική/πολιτική ασύλου, ενεργειακή/περιβαλλοντική πολιτκή, πολυτική άμυνας), διαμέσου της συζήτησης καίριων πτυχών- πολιτικών διεργασιών που έχουν οδηγήσει στη λήψη συγκεκριμένων αποφάσεων και την εφαρμογή συγκεκριμένων πολιτικών.
Τέλος, λόγω και του ειδικού ενδιαφέροντος του Τμήματος Επικοινωνίας και Ψηφιακών Μέσων, το μάθημα εστιάζει και σε επικοινωνιακές πτυχές της λειτουργίας της Ε.Ε., και δη στην επικοινώνηση των αποφάσεων και πολιτικών της προς το κοινό, μέσω επισκόπησης των μεθόδων επικοινωνίας και των συζητήσεων που λαμβάνουν χώρα στη δημόσια σφαίρα για την Ε.Ε.
Σημαντική σημείωση: Στο μάθημα αυτό ακολουθείται ως αρχή ο απόλυτος σεβασμός στη συμπεριληπτικότητα και τα ατομικά και κοινωνικά δικαιώματα των συμμετεχουσών/συμμετεχόντων.
Ημερομηνία δημιουργίας
Πέμπτη 4 Φεβρουαρίου 2021
-
Διδάσκοντες
Σταμάτης Πουλακιδάκος
Μαθησιακοί στόχοι
Ο βασικός σκοπός του μαθήματος είναι η εξοικείωση των συμμετεχόντων με ιστορικά ορόσημα στην εξέλιξη της Ε.Ε. Μεγάλη προσοχή θα δοθεί σε μια συνοπτική αλλά και όσο γίνεται πιο πλήρη περιγραφή του συνόλου των θεσμικών οργάνων της Ένωσης και τις πολιτικές τους, προκειμένου οι φοιτήτριες/τες να μπορούν να προσεγγίσουν κριτικά το ευρωπαϊκό φαινόμενο.
Πιο συγκεκριμένα, το μάθημα θα δώσει έμφαση στα εξής στοιχεία:
● την έννοια, την εξέλιξη και τα επιτεύγματα της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης καθώς και τις προϋποθέσεις, τις κατευθύνσεις και τις τάσεις ανάπτυξης της Ε.Ε. από τη δεκαετία του 1940 μέχρι σήμερα
● τα υπερεθνικά θεσμικά όργανα λήψης αποφάσεων της Ε.Ε.
● το σύνολο των Συνθηκών που διαμόρφωσαν την Ε.Ε.
● τα διαφορετικά πεδία πολιτικής
● τις ιδιαιτερότητες της Ε.Ε. ως μιας ξεχωριστής περίπτωσης στο πλαίσιο των διεθνών οργανισμών ή διακρατικών ενώσεων
● τις ισορροπίες ανάμεσα στους θεσμούς της Ε.Ε. και την “κοινοτική μέθοδο”Περιεχόμενο μαθήματος
- Ιστορικά προηγούμενα πολιτικής και οικονομικής ενοποίησης στον ευρωπαϊκό χώρο
- Το παράδειγμα της Ε.Ε. Η δημιουργία της ΕΟΚ και η εξέλιξη μέχρι την Ε.Ε.
- Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο
- Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο
- Η Επιτροπή
- Η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα
- Το Δικαστήριο- Πολιτικές της Ε.Ε. (τελωνειακή ένωση, κοινή αγορά, φορολογία, κοινό νόμισμα, ενέργεια περιβάλλον)
- Πολιτικές της Ε.Ε. (βιομηχανία, αγροτικός τομέας, εξωτερική πολιτική και ασφάλεια)
- Πολιτικές της Ε.Ε. (ΜΜΕ, επικοινωνία και δημοσιογραφία)Μέθοδοι αξιολόγησης
Κατά προτεραιότητα απαλλακτική εργασία που περιλαμβάνει προφορική παρουσίαση στο μάθημα με συνοδεία powerpoint, και γραπτό report, το οποίο θα περιλαμβάνει τα κυριότερα σημεία που έχουν περιληφθεί στην προφορική παρουσίαση. Πιο λεπτομερής περιγραφή αναφορικά με τη μέθοδο αξιολόγησης μπορεί να διαβάσει κανείς στις επισημασμένες (pinned) ανακοινώσεις του μαθήματος, καθώς οι τρόποι αξιολόγησης δύνανται να διαφοροποιούνται ανάλογα με τα άτομα που έχουν δηλώσει/συμμετέχουν στο μάθημα.
Βιβλιογραφία
Nugent, N. (2012), Πολιτική και Διακυβέρνηση στην Ευρωπαϊκή Ένωση, Ιστορία, Θεσμοί, Πολιτικές, Αθήνα, Σαββάλας
Μαραβέγιας Ν. (επιμ) (2016) Ευρωπαϊκή Ένωση. Δημιουργία, εξέλιξη, προοπτικές, Κριτική, Αθήνα
Παναγιώτης Ιωακειμίδης (1995), Ευρωπαϊκή Πολιτική Ένωση, Αθήνα: Εκδόσεις Θεμέλιο,
Μούσης Ν. (2018), Ευρωπαϊκή Ένωση, Δίκαιο, Οικονομία, Πολιτική, Αθήνα: Πολιτεία,
Λιαργκόβας Π., Παπαγεωργίου Χ (2022)., Το ευρωπαϊκό φαινόμενο, Ιστορία, Θεσμοί, πολιτικές, 3η έκδοση, Αθήνα: Τζιόλα