Αναβάθμιση πλατφόρμας eclass Προβολή

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

ΜΕΘΟΔΟΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ Ι

(ΕΨΜ 4125) -  Μαρίνα Στεφανία Γιαννακάκη

Περιγραφή Μαθήματος

Στο εισαγωγικό αυτό μάθημα οι φοιτητές θα γνωρίσουν τις βασικές μεθοδολογικές προσεγγίσεις της κοινωνικής έρευνας ώστε να μπορούν να τις αξιοποιούν για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση μικρής έκτασης εμπειρικών μελετών. Κάθε άνθρωπος, από την ημέρα της γέννησης του, έχει την έμφυτη περιέργεια να γνωρίσει τον κόσμο μέσα στον οποίο ζει. Για τους περισσότερους από εμάς η διαδικασία της έρευνας δεν είναι κάτι πρωτόγνωρο, αλλά μια φυσική και αυθόρμητη δραστηριότητα της ζωής μας. Το παρόν μάθημα απλώς παρουσιάζει ορισμένους δοκιμασμένους και επίσημα αναγνωρισμένους τρόπους για μια περισσότερο συνειδητή και συστηματοποιημένη διαδικασία διερεύνησης του κοινωνικού περιβάλλοντος.

Αρχικά γίνεται διάκριση μεταξύ έρευνας και άλλων μορφών απόκτησης γνώσης. Έπειτα παρουσιάζονται οι φιλοσοφικοί προσανατολισμοί και οι διαφορετικές οντολογικές και επιστημολογικές παραδοχές που διέπουν την ποσοτική και την ποιοτική ερευνητική προσέγγιση. Αναπτύσσονται τα βασικά είδη ποσοτικών (π.χ. έρευνα επισκόπησης) και ποιοτικών (π.χ. εθνογραφική έρευνα) κοινωνικών ερευνών μαζί με τις τεχνικές συλλογής και επεξεργασίας δεδομένων που χρησιμοποιούν, ενώ γίνεται αναφορά και σε μικτές-πολυμεθοδικές προσεγγίσεις. Οι σπουδαστές εισάγονται στα βήματα ενός πλήρους ερευνητικού σχεδιασμού από τη διατύπωση των ερευνητικών ερωτημάτων έως την καταγραφή και συζήτηση των αποτελεσμά-των. Πέραν της μεθοδολογικής αρτιότητας μιας έρευνας, ιδιαίτερη προσοχή δίνεται στις θεμελιώδεις δεοντολογικές αρχές που πρέπει να την διέπουν, καθώς και στην ανάδειξη ζητημάτων πρακτικότητας/εφικτότητας. Παράλληλα με τις περισσότερο συμβατικές μεθόδους, παρουσιάζονται και κάποιες σχετικά νέες πρακτικές, όπως η χρήση του διαδικτύου στην κοινωνική έρευνα και η οπτική ανάλυση.

Το μάθημα οργανώνεται σε διδακτικά τρίωρα όπου παρουσιάζεται αρχικά η σχετική θεωρία με παραδείγματα και στη συνέχεια οι φοιτητές καλούνται να επιλύσουν ασκήσεις εφαρμογής ή να αναλύσουν κριτικά άρθρα ερευνητών και να συζητήσουν (στοχαζόμενοι) αφηγήσεις των ίδιων όπου περιγράφουν με ζωντάνια στιγμιότυπα από την εμπειρία τους στη διάρκεια πραγματικών ερευνών που διεξήγαν. Το μάθημα αντλεί υλικό από ποικίλα θεματικά πεδία όπως επικοινωνία, δημόσιες σχέσεις, εκπαίδευση, οικογένεια, παιδική ηλικία, πολιτική και διακυβέρνηση, διαπροσωπικές σχέσεις, ψυχική υγεία, ισότητα και δικαιοσύνη, μετανάστευση, διοίκηση οργανισμών, κ.λπ.  

Ημερομηνία δημιουργίας

Πέμπτη 4 Φεβρουαρίου 2021