Παρουσίαση/Προβολή

Διαπροσωπική Επικοινωνία
(ΕΨΜ 3224) - Σταμάτης Πουλακιδάκος
Περιγραφή Μαθήματος
Το μάθημα εφοδιάζει τους/τις φοιτητές/-τριες με τις χρήσιμες γνώσεις και δεξιότητες που σχετίζονται με τη διαδικασία της επικοινωνίας. Δεδομένου πως δεσμευόμαστε σε διαδικασίες διαπροσωπικής επικοινωνίας καθημερινά και σε πολλαπλά πλαίσια, η ανάπτυξη των απαραίτητων σχετικών γνώσεων και δεξιοτήτων αναδεικνύεται ως ύψιστης σημασίας. Ο κεντρικός σκοπός του μαθήματος είναι η εισαγωγή του/της φοιτητή/-τριας στη διαδικασία της διαπροσωπικής επικοινωνίας, μέσω κατανόησης των βασικών θεωριών και αρχών της επικοινωνίας. Το μάθημα διευκολύνει τους/τις φοιτητές/-τριες να αντιληφθούν και να κατανοήσουν εις βάθος το ρόλο του κοινωνικού πλαισίου στις διαπροσωπικές σχέσεις και κατ επέκταση στη διαπροσωπική επικοινωνία. Ιδιαίτερα στη σύγχρονη εποχή καθίσταται ως ύψιστης σημασίας η κατανόηση του τρόπου με τον οποίο τα νέα μέσα επηρεάζουν τη διαπροσωπική επικοινωνία, καθώς και η συνειδητοποίηση των ποικίλων επικοινωνιακών δυσλειτουργιών που προκύπτουν στο πλαίσιο των διαπροσωπικών επικοινωνιακών συναντήσεων. Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές/-τριες θα είναι σε θέση να ερμηνεύουν τα λεκτικά και μη λεκτικά μηνύματα της διαπροσωπικής επικοινωνίας, να γνωρίσουν και να χρησιμοποιούν θετικούς ενισχυτές του διαλόγου καθώς και να αξιολογούν τις επιδράσεις της ανθρώπινης επικοινωνίας στη συμπεριφορά των ατόμων.
Σημαντική σημείωση: Στο μάθημα αυτό ακολουθείται ως αρχή ο απόλυτος σεβασμός στη συμπεριληπτικότητα και τα ατομικά και κοινωνικά δικαιώματα των συμμετεχουσών/συμμετεχόντων.
Ημερομηνία δημιουργίας
Τρίτη 14 Ιουλίου 2020
-
Μαθησιακοί στόχοι
Σκοπός του μαθήματος της Διαπροσωπικής επικοινωνίας είναι οι φοιτητές να κατανοήσουν τις βασικές θεωρίες και αρχές της ανθρώπινης επικοινωνίας καθώς και το ρόλο του κοινωνικού πλαισίου στις διαπροσωπικές σχέσεις. Οι φοιτητές εισάγονται στις έννοιες του διαλόγου, της συζήτησης και των διαφόρων ειδών λόγου.
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές / τριες θα είναι σε θέση να:
- Να κατανοούν την επίδραση των νέων μέσων στην ανθρώπινη επικοινωνία.
- Να ερμηνεύουν τα λεκτικά και μη λεκτικά μηνύματα της ανθρώπινης επικοινωνίας.
- Να χρησιμοποιεί στην καθημερινή του επικοινωνία του διάφορους θετικούς ενισχυτές του διαλόγου.
- Να αναλύει τις διάφορες επικοινωνιακές δυσλειτουργίες σε μια συζήτηση.
- Να αξιολογούν τις επιδράσεις της ανθρώπινης επικοινωνίας στην συμπεριφορά των ατόμων
Περιεχόμενο μαθήματος
Ενδεικτικές ενότητες:
- Θεωρίες διαπροσωπικής επικοινωνίας
- Λεκτικά – Μη λεκτικά μηνύματα
- Ενεργητική Ακρόαση
- Διάλογος: Θετικοί ενισχυτές
- Συνηθισμένες επικοινωνιακές δυσλειτουργίες
- Επικοινωνία στις διαπροσωπικές σχέσεις.
- Η ανθρώπινη επικοινωνία στην ψηφιακή εποχή.
Μέθοδοι διδασκαλίας
Χρήση διαδικτυακών πηγών για υποστήριξη και εμπλουτισμό της διδασκαλίας.
Χρήση βιντεο-προβολέα στην αίθουσα για την προβολή οπτικοακουστικού υλικού.
Χρήση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου για την επικοινωνία με τους φοιτητές.
Υποστήριξη διδακτικής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class.
Μέθοδοι αξιολόγησης
Η αξιολόγηση του μαθήματος εξαρτάται από τον αριθμό των εγγεγραμμένων φοιτητριών/των. Ανάλογα με το φοιτητικό πληθυσμό μπορεί να εφαρμοστεί η γραπτή εξέταση στο τέλος του εξαμήνου, πρόοδος στο μέσο περίπου του εξαμήνου, γραπτές εργασίες ή/και προφορικές παρουσιάσεις. Σε κάθε περίπτωση οι φοιτήτριες/τες ενημερώνονται εγκαίρως (ήδη από τις πρώτες τρεις εβδομάδες του εξαμήνου) για τον τρόπο αξιολόγησής τους στο πλαίσιο του μαθήματος.
Βιβλιογραφία
- Γαλάνης, Γ. (1999), Εισαγωγή στην Ψυχολογία της Καθημερινής Διαπροσωπικής Επικοινωνίας, ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΑΠΑΖΗΣΗ ΑΕΒΕ
- DeVito, J. (2004), Ανθρώπινη Επικοινωνία, Γ.ΠΑΡΙΚΟΣ & ΣΙΑ ΕΕ
- Littlejohn, S., and Foss, K. (2012) Θεωρίες ανθρώπινης επικοινωνίας, ΠΕΔΙΟ ΕΚΔΟΤΙΚΗ,ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΗ ΚΑΙ ΡΑΔΙΟΤΗΛΕΟΠΤΙΚΩΝ ΠΑΡΑΓΩΓΩΝ Α.Ε.
- Watzlawick P.,Bavelas J., Beavin,J., Don D. (2005), Ανθρώπινη επικοινωνία και οι επιδράσεις της στη συμπεριφορά, ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ Α.Ε.
- Καζάζη Μαρία, Ανθρώπινες Σχέσεις και Επικοινωνία (2008), Γ.ΠΑΡΙΚΟΣ & ΣΙΑ ΕΕ
- Hartley, P. (2002). Interpersonal communication. Routledge.
- Wood, J. (2016), Interpersonal Communication: Everyday Encounters (8th edition), Cengage Learning.
- Beebe, S., Beebe, S. and Redmond, M. (2017), Interpersonal Communication: Relating to Others, 8th Edition, Pearson.
- Eaves, M., & Leathers, D. G. (2017). Successful nonverbal communication: Principles and applications. Routledge.