Αναβάθμιση πλατφόρμας eclass Προβολή

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Πολιτική Επικοινωνία

(ΕΨΜ2135) -  Σταμάτης Πουλακιδάκος

Περιγραφή Μαθήματος

Ενώ πριν από μερικές δεκαετίες τα όρια του κλάδου αυτού ήταν ιδιαιτέρως ορατά και διαγεγραμμένα - υπό την έννοια ότι τα αντικείμενα και το πλαίσιο της μελέτης ήταν σταθερά (προεκλογικές εκστρατείες, ανάλυση ειδήσεων και πολιτικών μηνυμάτων, παγιωμένα κομματικά συστήματα και εκλογικές προτιμήσεις, περιορισμένος αριθμός μέσων επικοινωνίας)-, τα τελευταία τριάντα περίπου χρόνια σε όλες τις δυτικές χώρες, και όχι μόνον, διευρύνονται. Ο κλάδος της πολιτικής επικοινωνίας γνωρίζει έντονη εσωτερική διαφοροποίηση διότι, μεταξύ άλλων, αλλάζουν ραγδαία όχι μόνο τα ερευνητικά εργαλεία αλλά και το ευρύτερο πολιτικό, κοινωνικο-οικονομικό και τεχνολογικό περιβάλλον (χαλάρωση κομματικών ταυτίσεων, ρευστότητα εκλογικών προτιμήσεων, νέα μέσα επικοινωνίας, συγκέντρωση ιδιοκτησίας κ.ο.κ.). Το αντικείμενο του εν λόγω μαθήματος καλύπτει θέματα-κλειδιά όσον αφορά βασικές επιστημικές, επιστημολογικές, μεθοδολογικές και πρακτικές πλευρές της πολιτικής επικοινωνίας στην εξέλιξή της.

Το μάθημα αναλύει την έννοια, το περιεχόμενο, το ρόλο και τον αντίκτυπο της πολιτικής επικοινωνίας. Επίσης εξετάζει την εφαρμογή στρατηγικών πολιτικής επικοινωνίας από πολιτικά κόμματα, κυβερνήσεις και ομάδες πίεσης, αναλύει το ρόλο και τη λειτουργία των ΜΜΕ και των social media καθώς και την επίδραση των στρατηγικών πολιτικής επικοινωνίας στην κοινή γνώμη. 

 

Ημερομηνία δημιουργίας

Δευτέρα 24 Φεβρουαρίου 2020

  • Περιεχόμενο μαθήματος

    Ενώ πριν από μερικές δεκαετίες τα όρια του κλάδου αυτού ήταν ιδιαιτέρως ορατά διαγεγραμμένα - υπό την έννοια ότι τα αντικείμενα και το πλαίσιο της μελέτης ήταν σταθερά (προεκλογικές εκστρατείες, ανάλυση ειδήσεων και πολιτικών μηνυμάτων, παγιωμένα κομματικά συστήματα και εκλογικές προτιμήσεις, περιορισμένος αριθμός μέσων επικοινωνίας)-, τα τελευταία είκοσι περίπου χρόνια σε όλες τις δυτικές χώρες, και όχι μόνον, διευρύνονται. Ο κλάδος της πολιτικής επικοινωνίας γνωρίζει έντονη εσωτερική διαφοροποίηση διότι, μεταξύ άλλων, αλλάζουν ραγδαία όχι μόνο τα ερευνητικά εργαλεία αλλά και τα ευρύτερο πολιτικό, κοινωνικο-οικονομικό και τεχνολογικό περιβάλλον (χαλάρωση κομματικών ταυτίσεων, ρευστότητα εκλογικών προτιμήσεων, νέα μέσα επικοινωνίας, συγκέντρωση ιδιοκτησίας κ.ο.κ.). Το αντικείμενο του εν λόγω μαθήματος καλύπτει θέματα-κλειδιά όσον αφορά βασικές επιστημικές, επιστημολογικές, μεθοδολογικές και πρακτικές πλευρές της πολιτικής επικοινωνίας στην εξέλιξή της.

    Μέθοδοι αξιολόγησης

    Τελική γραπτή εξέταση 80%

    Πρόοδος 20%

    Η αξιολόγηση του μαθήματος θα γίνει: α) μέσω προόδου που θα διεξαχθεί μεταξύ 8ης και 10ης εβδομάδας των μαθημάτων και θα έχει βαρύτητα 20% στον τελικό βαθμό του μαθήματος και β) με γραπτή εξέταση με ερωτήσεις ανάπτυξης στο τέλος του εξαμήνου που θα έχει βαρύτητα 80% στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού του μαθήματος. Ο βαθμός της προόδου μπορεί να "κρατηθεί" μόνο για τις εξεταστικές περιόδους του ακαδημαϊκού έτους στο οποίο έχει δοθεί η πρόοδος (μέχρι και το Σεπτέμβρη). Εάν η/ο φοιτήτρια/τής δεν περάσει το μάθημα κατά τη διάρκεια των εξεταστικών περιόδων του ίδιου έτους, θα πρέπει να επενεξεταστεί στην επόμενη "πρόοδο".

    Η ύλη για την ενδιάμεση εξέταση προόδου προέρχεται από το βιβλίο Ralph Negrine & James Stanyer (2007). The Political Communication Reader. NY: Routledge.

    Μαθησιακοί στόχοι

    Με το πέρας του μαθήματος αναμένεται ότι οι φοιτητές/τριες θα είναι σε θέση να:

    1. αναγνωρίζουν τα αντικείμενα που καλύπτει ο κλάδος σε θεωρητικό και πρακτικό επίπεδο
    2. κατανοούν  θεωρητικές και μεθοδολογικές βάσεις και προϋποθέσεις του πεδίου της πολιτικής επικοινωνίας
    3. μεταφέρουν και εφαρμόζουν τις γνώσεις τους σε τρέχοντα θέματα δημόσιας επικοινωνίας στην Ελλάδα και το εξωτερικό
    4. αποκτήσουν μια πρώτη δέσμη αναλυτικών ικανοτήτων για τη αποσαφήνιση και μελέτη προβλημάτων που απασχολούν τη δημόσια σφαίρα 
    5. συνθέσουν γνώσεις και πληροφορίες από άλλα συναφή μαθήματα και πηγές γνώσης που επιστημολογικά εμπίπτουν στον κύκλο της πολιτικής επικοινωνίας
    6. να αξιολογούν και να αντιμετωπίζουν κριτικά τη σχέση μέσων επικοινωνίας και πολιτικής εξουσίας

    Βιβλιογραφία

    Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

    Βασική βιβλιογραφία

     

     Δεμερτζής,  Ν. (2002). Πολιτική επικοινωνία. Διακινδύνευση, δημοσιότητα, διαδίκτυο. Αθήνα: Παπαζήσης

      McNair, B. (2011). Εισαγωγή στην πολιτική επικοινωνία. Αθήνα: Παπαζήσης (αναθεωρημένη έκδοση).

     

    Ενδεικτική συμπληρωματική βιβλιογραφία

    Παπαθανασόπουλος, Σ. (2004). Πολιτική και ΜΜΕ. Η περίπτωση της Νότιας Ευρώπης. Αθήνα: Καστανιώτης.

    Μάγερ, Τ. (2000). Η πολιτική ως θέατρο. Αθήνα: Καστανιώτης. 

    Meyer, T. & Hichman, L. (2008). Από τη δημοκρατία των κομμάτων στη Δημοκρατία των ΜΜΕ. Αθήνα: εκδ. Πολύτροπον.

    Negrine, R. and Stanyer, J. (2007). The Political Communication Reader. Λονδίνο: Routledge.

    Negrine R., Mancini P., Holz- Bacha C., Papathanasopoulos S. (eds.) (2007) The Professionalization of Political Communication. Bristol: Intellect.

    Βαμβακάς, Β. (2006). Εκλογές και επικοινωνία στη μεταπολίτευση.Πολιτικότητα και θέαμα. Αθήνα: Σαββάλας

    Πουλακιδάκος Σ. (2014) “Προπαγάνδα και Δημόσιος Λόγος. Η παρουσίαση του Μνημονίου από τα Ελληνικά ΜΜΕ”. Αθήνα: Εκδόσεις DaVinci.

     V. Price, Κοινή Γνώμη, εκδ. Οδυσσέας, Αθήνα 1996

     J. Dearing & E. Rogers, Ορίζοντας τα Θέματα, εκδ. Παπαζήσης, Αθήνα 2005   

    Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι

    Συμβόλαιο μαθήματος

     

    • Πρέπει να θεωρείται δεδομένο ότι η μάθηση είναι μια συλλογική και ενεργητική διαδικασία. Συνεπώς, αναμένεται από τους συμμετέχοντες πρωτοβουλία και ενεργητική συμμετοχή για την κατανόηση των εννοιών και θεματικών των μαθήματος. 
    • Συνιστάται η ανελλιπής παρακολούθηση των παραδόσεων για την καλύτερη αφομοίωση του αντικειμένου και συμμετοχή στο μάθημα.

    Ενδεικτικό περιεχόμενο μαθήματος

    Περιεχόμενο μαθήματος ανά εβδομάδα διαλέξεων

    Εβδομάδα 1: Εισαγωγή στους σκοπούς του μαθήματος, επισκόπηση του eclass, περιληπτική παρουσίαση των επιμέρους ενοτήτων

    Εβδομάδα 2: Η εξέλιξη του κλάδου της πολιτικής επικοινωνίας

    Εβδομάδα 3: Ορισμοί και θεωρήσεις της πολιτικής επικοινωνίας

    Εβδομάδα 4: Το μοντέλο των χρήσεων και ικανοποιήσεων- Ο καθορισμός της ημερήσιας θεματολογίας

    Εβδομάδα 5: Πλαισίωση- Κριτικό ερμηνευτικό παράδειγμα- Κονστρουξιονισμός

    Εβδομάδα 6: Κοινή Γνώμη 1

    Εβδομάδα 7: Κοινή Γνώμη 2

    Εβδομάδα 8: Πολιτικό Μάρκετινγκ

    Εβδομάδα 9: Πολιτική Διαφήμιση

    Εβδομάδα 10: Πολιτική και ΜΜΕ 1 (παραδοσιακά μέσα)

    Εβδομάδα 11: Πολιτική και ΜΜΕ 2 (νέα μέσα)

    Εβδομάδα 12: Προπαγάνδα

    Εβδομάδα 13: Ανακεφαλαίωση- Οδηγίες για εξετάσεις