Ψυχολογία Επικοινωνίας (Ψ-ΥΕ409)
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΔΑΜΑΣΚΗΝΙΔΗΣ
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά αποτελέσματα
Με το τέλος του εξαμήνου οι φοιτητές/-τριες αναμένεται να είναι σε θέση: 1. Να γνωρίζουν βασικές θεωρητικές αρχές της επικοινωνίας και τα βασικά επικοινωνιακά μοντέλα, 2. Να εξοικειωθούν με βασικές αρχές της σημειωτικής και της σημειολογίας, 3. Να κατανοήσουν τον ρολό της επικοινωνίας στην καθημερινή πρακτική, 4. Να χειρίζονται την εικόνα και τον ήχο (οπτικοακουστικό υλικό / υπέρ-κείμενο) ως επικοινωνιακό εργαλείο, 5. Να αναγνωρίσουν τα συστατικά στοιχεία μιας επιτυχημένης επικοινωνίας, 6. Να κατανοήσουν τα ψυχολογικά συμφραζόμενα που εμπεριέχονται σε κάθε μορφή επικοινωνίας στον καθημερινό (πολιτικό, κοινωνικό, οικονομικό, πολιτιστικό κ.ο.κ.) λόγο. |
Γενικές ικανότητες |
Οι φοιτητές/-τριες αναμένεται να αποκτήσουν τις εξής δεξιότητες: 1. Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών. 2. Αυτόνομη και ομαδική εργασία. 3. Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης. 4. Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής. 5. Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου. 6. Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα. 7. Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον. 8. Εργασία σε διεθνές περιβάλλον |
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Στόχος του μαθήματος είναι οι φοιτητές/τριες και οι φοιτήτριες θα είναι θέση να αναγνωρίζουν βασικά επικοινωνιακά μοντέλα όπως του Αριστοτέλη, των Claude Shannon & Warren Weaver (1949), του Harold Dwight Lasswell (1949), Schramm (1954), Wendell Johnson (1951), George Gerbner (1956) και Umberto Eco (1976) και να εξηγούν τη διαφορά στην επικοινωνιακή ανάλυση που υφίσταται ανάμεσα στην Κριτική Σχολή της Φρανκφούρτης (1930) και στο Κέντρο Σύγχρονων Πολιτικών Σπουδών του Μπερμινγχαμ (1960 - 1970). Επιπλέον να κατανοήσουν τη σημασία της σημειωτικής στην αποτελεσματική επικοινωνία αλλά και στη κωδικοποίηση του περιεχομένου ενός μηνύματος. Σε επίπεδο δεξιοτήτων, οι φοιτητές/τριες και οι φοιτήτριες θα μάθουν να οργανώσουν ένα αποτελεσματικό επικοινωνιακό μήνυμα σύμφωνα με τα δομικά του στοιχεία και τις επικοινωνιακές στρατηγικές του Erwin Bettinghaus (1968), να εφαρμόσουν τη δική τους επικοινωνιακή στρατηγική ανάλογα με την επικοινωνιακή περίσταση και την ομάδα στόχο (target group) στο οποίο απευθύνονται και να αναλύουν και να αποκωδικοποιούν το λανθάνον επικοινωνιακό μήνυμα του καθημερινού (οικονομικού, κοινωνικού, πολιτικού, τηλεοπτικού, διαφημιστικού κ.ο.κ.) λόγου. Τέλος, σε επίπεδο στάσεων, οι φοιτητές/τριες και οι φοιτήτριες εξοικειωθούν με το λανθάνον μήνυμα που εκπέμπει ο καθημερινός δημόσιος λόγος, θα μάθουν να συζητούν και να συνεργάζονται αποτελεσματικά με τους/τις συνομιλητές τους επικοινωνώντας προς αυτούς/-ες κατάλληλα σχεδιασμένα και αποτελεσματικά μηνύματα ανάλογα με την περίσταση επικοινωνίας και να χειρίζονται αποτελεσματικά τη γλώσσα του σώματος στην επικοινωνία τους αλλά τις προβολές των άλλων αποφεύγοντας διαδικασίες προβλητικής ταύτισης. |
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ – ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ |
Πρόσωπο με πρόσωπο. |
|||
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ |
Χρήση Τ.Π.Ε.: · Κατά τη διδασκαλία. · Κατά τη διάρκεια των εργαστηριακών ασκήσεων. · Στην επικοινωνία με τους/τις φοιτητές/τριες |
|||
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ |
|
Δραστηριότητα |
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
|
Διαλέξεις |
39 |
|||
Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας |
30 |
|||
Συγγραφή εργασίας |
15 |
|||
Προετοιμασία παρουσίασης της εργασίας |
6 |
|||
Προετοιμασία για τις εξετάσεις |
30 |
|||
Σύνολο Μαθήματος |
120 |
|||
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ |
Τελική γραπτή εργασία: 100% |
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Προτεινόμενη Βιβλιογραφία : (ΑΡΑ) Σακαλάκη, Μ. (1994). Ψυχολογία της επικοινωνίας. Eκδ. Παπαζήσης. [Εύδοξος: https://service.eudoxus.gr/search/#a/id:30503/0] - Προαιρετική: Beattie, G., & Ellis, A. (2017). The psychology of language and communication. Routledge. Γαλάνης, Γ. (1999). Εισαγωγή στην ψυχολογία της καθημερινής διαπροσωπικής επικοινωνίας. Eκδ. Παπαζήσης. Γιαγλής, Δ. (1980). Η ψυχολογία της επικοινωνίας στο σχολείο. Eκδ. Αφοί Κυριακίδη Eco, U. (2019) ΣΗΜΕΙΟΛΟΓΙΑ (ΟΛΟΚΛΗΡΟ ΤΟ ΕΡΓΟ). ΣΥΛΛΟΓΗ ΑΡΘΡΩΝ 1970-1990. -ΣΗΜΕΙΟΛΟΓΙΑ ΣΤΗΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΖΩΗ -ΣΗΜΕΙΩΜΑΤΑ ΣΗΜΕΙΟΛΟΓΙΑΣ. Εκδ. Μαλλιάρης. Edwards, D., & Potter, J. (1992). Discursive psychology (Vol. 8). Sage. Hargie, O. (Ed.). (1997). The handbook of communication skills. Psychology Press. Νταβού, Μ. (2000). Οι διεργασίες της σκέψης στην εποχή της πληροφορίας. Eκδ. Παπαζήση Sanborn, F. W., & Harris, R. J. (2019). A cognitive psychology of mass communication. Routledge. Wetherell, M., & Potter, J. (1993). Mapping the language of racism: Discourse and the legitimation of exploitation. Columbia University Press -Συναφή επιστημονικά περιοδικά: Τετράδια Ψυχιατρικής |
Λιγότερα
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά αποτελέσματα
Με το τέλος του εξαμήνου οι φοιτητές/-τριες αναμένεται να είναι σε θέση: 1. Να γνωρίζουν βασικές θεωρητικές αρχές της επικοινωνίας και τα βασικά επικοινωνιακά μοντέλα, 2. Να εξοικειωθούν με βασικές αρχές της σημειωτικής και της σημειολογίας, 3. Να κατανοήσουν τον ρολό της επικοινωνίας στην καθημερινή πρακτική, 4. Να χειρίζονται την εικόνα και τον ήχο (οπτικοακουστικό υλικό / υπέρ-κείμενο) ως επικοινωνιακό εργαλείο, 5. Να αναγνωρίσουν τα συστατικά στοιχεία μιας επιτυχημένης επικοινωνίας, 6. Να κατανοήσουν τα ψυχολογικά συμφραζόμενα που εμπεριέχονται σε κάθε μορφή επικοινωνίας στον καθημερινό (πολιτικό, κοινωνικό, οικονομικό, πολιτιστικό κ.ο.κ.) λόγο. |
Γενικές ικανότητες |
Οι φοιτητές/-τριες αναμένεται να αποκτήσουν τις εξής δεξιότητες: 1. Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών. 2. Αυτόνομη και ομαδική εργασία. 3. Προαγωγ |
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά αποτελέσματα
Με το τέλος του εξαμήνου οι φοιτητές/-τριες αναμένεται να είναι σε θέση: 1. Να γνωρίζουν βασικές θεωρητικές αρχές της επικοινωνίας και τα βασικά επικοινωνιακά μοντέλα, 2. Να εξοικειωθούν με βασικές αρχές της σημειωτικής και της σημειολογίας, 3. Να κατανοήσουν τον ρολό της επικοινωνίας στην καθημερινή πρακτική, 4. Να χειρίζονται την εικόνα και τον ήχο (οπτικοακουστικό υλικό / υπέρ-κείμενο) ως επικοινωνιακό εργαλείο, 5. Να αναγνωρίσουν τα συστατικά στοιχεία μιας επιτυχημένης επικοινωνίας, 6. Να κατανοήσουν τα ψυχολογικά συμφραζόμενα που εμπεριέχονται σε κάθε μορφή επικοινωνίας στον καθημερινό (πολιτικό, κοινωνικό, οικονομικό, πολιτιστικό κ.ο.κ.) λόγο. |
Γενικές ικανότητες |
Οι φοιτητές/-τριες αναμένεται να αποκτήσουν τις εξής δεξιότητες: 1. Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών. 2. Αυτόνομη και ομαδική εργασία. 3. Προαγωγ |