ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ, ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΕΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΣΥΝΙΣΤΩΣΕΣ ΤΗΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ (MATHMAST284)
Χαρίκλεια Σταθοπούλου, Χαράλαμπος Σακονίδης
Στόχος του μαθήματος είναι η διερεύνηση του τρόπου με τον οποίο οι κοινωνικές, πολιτισμικές και πολιτικές παράμετροι συμβάλλουν στη διαμόρφωση του μαθηματικού νοήματος από τους μαθητές και των διδακτικών πρακτικών από τους εκπαιδευτικούς στην τάξη.
Προς αυτήν την κατεύθυνση, οι θεματικές που αναπτύσσονται στο πλαίσιο των μαθημάτων έχουν ως εξής:
- Κοινωνικές συνιστώσες της μαθηματικής εκπαίδευσης στην υποχρεωτική εκπαίδευση: ζητήματα φύλου και, γενικότερα, εξουσίας στη Μαθηματική Εκπαίδευση
- Πολιτισμικές συνιστώσες της μαθηματικής εκπαίδευσης στην υποχρεωτική εκπαίδευση: προσέγγιση των μαθηματικών και της μαθηματικής εκπαίδευσης ως πολιτισμικών προϊόντων, καθώς ο ρόλος της κουλτούρας, με όλες τις πολυπλοκότητες και αμφισβητήσεις της, αποτελεί σημαντική πτυχή της μαθηματικής εκπαίδευσης
- Πολιτικές συνιστώσες της μαθηματικής εκπαίδευσης: μελέτη των τρόπων με τους οποίους οι σχέσεις εξουσίας που λειτουργούν στην ευρύτερη κοινωνία μεταφέρονται και στη σχολική τάξη, λειτουργώντας αποδυναμωτικά, καθώς και πώς η Μαθηματική Εκπαίδευση μπορεί να αναπτυχθεί προς την κατεύθυνση της διαμόρφωσης περισσότερο κοινωνικά δίκαιων πρακτικών, όπως η δημοκρατική συμμετοχή.
Οι ανωτέρω συνιστώσες, αλληλεπιδρώντας συνεχώς με δυναμικό τρόπο, θεωρείται ότι καθορίζουν σε μακρο- και μικρο-επίπεδο την έρευνα και τις πρακτικές της μαθηματικής εκπαίδευσης.
Περιεχόμενα του μαθήματος
1ο - 2ο μάθημα: Κοινωνικές, πολιτισμικές και πολιτικές παράμετροι της Μαθηματικής Εκπαίδευσης: εισαγωγικά, θεωρητικές και μεθοδολογικές προσεγγίσεις
3ο μάθημα: Η κοινωνικο-πολιτισμική στροφή στη μαθηματική εκπαίδευση
4ο μάθημα: Η πολιτική στροφή στη μαθηματική εκπαίδευση
5ο μάθημα: Η έρευνα των κοινωνικών και πολιτισμικών παραμέτρων στην ελληνική μαθηματική εκπαίδευση- μέρος Ι
6ο μάθημα: Η έρευνα των κοινωνικών και πολιτισμικών παραμέτρων στην ελληνική μαθηματική εκπαίδευση- μέρος ΙΙ
Ενδεικτική βιβλιογραφία
Appelbaum, P. (1995). Popular culture, educational discourse, and mathematics. Albany, NY: State University of New York Press.
Appelbaum, P. (2008). Embracing mathematics: on becoming a teacher and changing with mathematics. New York, NY: Routledge.
Bishop, A. (ed.). (1988a). Mathematics education and culture. Dordrecht. The Netherlands: Kluwer Academic Publishers.
Bishop, A. (1988b). Mathematical enculturation: A cultural perspective on mathematics education. Boston: Kluwer Academic Publishers.
Boaler, J. (Ed.) (2000). Multiple perspectives οn mathematics teaching and learning. Westport, CT and London: Ablex Publishing.
Civil, M. (2008). Mathematics teaching and learning of immigrant students: a look at the key themes from recent research. ICME Survey Team 5: Mathematics Education in Multicultural and Multilingual Environments, Monterrey, Mexico. http://math.arizona.edu/~cemela/english/content/ICME_PME/MCivil-SurveyTeam5-ICME11.pdf
Dowling, P. (1998). The sociology of mathematics education. London: Flamer Press.
Eglash, R. (1999). African fractals: Modern computing and indigenous design. New Brunswick, New Jersey: Rutgers University Press.
Gutiérrez, R. (2013). The sociopolitical turn in mathematics education [Special issue]. Journal for Research in Mathematics Education, 44 (1), 37–68.
Hasni, A., Lenoir, Y., & Alessandra, F. (2015). Mandated Interdisciplinarity in Secondary School: The Case of Science, Technology, and Mathematics Teachers in Quebec. Issues in Interdisciplinary Studies, 33, 144-180.
Lal, D. (2014). Can mathematics educate for peace? International Journal of Education for Peace and Development, 2(1), 47-50.
Leonard, J., & Martin, D. B. (Eds.) (2013). The brilliance of Black children in mathematics: beyond the numbers and toward new discourse. Charlotte, NC: Information Age Publishers.
Lerman, S. (2000). The social turn in mathematics education research. In J. Boaler (Ed.), Multiple perspectives οn mathematics teaching and learning (pp. 19–44). Westport, CT and London: Ablex Publishing.
Potari, D., Sakonidis, H., Chatzigoula, R., & Manaridis, A. (2010). Teachers’ and researchers’ collaboration in analysing mathematics teaching: A context for professional reflection and development. Journal of Mathematics Teacher Education, 13(6), 473-485.
Presmeg, N. (2007). The role of culture in teaching and learning mathematics. In F. Lester (Ed.), Second handbook of research on mathematics teaching and learning, pp. 435-460. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
Seeger, F., Voigt, J. & Waschescio, U. (Eds) (1998). The culture of the mathematics classroom. Cambridge. UK: Cambridge University Press.
Skovsmose, O. (2004). Critical mathematics education for the future. In Μ. Niss & Ε. Emborg (Eds.), Proceedings of the 10th International Congress on Mathematics Education (ICME).
http://www.educ.fc.ul.pt/docentes/jfmatos/areas_tematicas/politica/CME_for_the_Future.pdf .
Σταθοπούλου, Χ. (2005). Εθνομαθηματικά. Αθήνα: Ατραπός.
Tate, W. F., Anderson, C. R., & King, K. (Eds.) (2011). Disrupting tradition: pathways for research and practice in mathematics education. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
Téllez, K., Moschkovich, J. & Civil, M. (2011). Latinos/as and mathematics education: research on learning and teaching in classrooms and communities. Charlotte, NC: Information Age Publishing.
Walkerdine, V. (1987). The mastery of reason: Cognitive development and the production of meaning. New York: Routledge.
Walkerdine, V. (2013). Αποκλείοντας τα κορίτσια: κορίτσια και μαθηματικά (μετάφραση Α. Χρονάκη). Αθήνα: Gutenberg.
Χασάπης, Δ. (Επ.) (2005). Κοινωνικές και Πολιτισμικές διαστάσεις της μαθηματικής εκπαίδευσης. Θεσσαλονίκη: ΑΠΘ-ΠΤΔΕ.
ΛιγότεραΣτόχος του μαθήματος είναι η διερεύνηση του τρόπου με τον οποίο οι κοινωνικές, πολιτισμικές και πολιτικές παράμετροι συμβάλλουν στη διαμόρφωση του μαθηματικού νοήματος από τους μαθητές και των διδακτικών πρακτικών από τους εκπαιδευτικούς στην τάξη.
Προς αυτήν την κατεύθυνση, οι θεματικές που αναπτύσσονται στο πλαίσιο των μαθημάτων έχουν ως εξής:
- Κοινωνικές συνιστώσες της μαθηματικής εκπαίδευσης στην υποχρεωτική εκπαίδευση: ζητήματα φύλου και, γενικότερα, εξουσίας στη Μαθηματική Εκπαίδευση
- Πολιτισμικές συνιστώσες της μαθηματικής εκπαίδευσης στην υποχρεωτική εκπαίδευση: προσέγγιση των μαθηματικών και της μαθηματικής εκπαίδευσης ως πολιτισμικών προϊόντων, καθώς ο ρόλος της κουλτούρας, με όλες τις πολυπλοκότητες και αμφισβητήσεις της, αποτελεί σημαντική πτυχή της μαθηματικής εκπαίδευσης
- Πολιτικές συνιστώσες της μαθηματικής εκπαίδευσης: μελέτη των τρόπων με τους οποίους οι σχέσεις εξουσίας που λειτουργούν στην ευρύτερη κοινωνία μεταφέρονται και στη σχολική τάξη, λειτουργώντας αποδυναμωτικά
Στόχος του μαθήματος είναι η διερεύνηση του τρόπου με τον οποίο οι κοινωνικές, πολιτισμικές και πολιτικές παράμετροι συμβάλλουν στη διαμόρφωση του μαθηματικού νοήματος από τους μαθητές και των διδακτικών πρακτικών από τους εκπαιδευτικούς στην τάξη.
Προς αυτήν την κατεύθυνση, οι θεματικές που αναπτύσσονται στο πλαίσιο των μαθημάτων έχουν ως εξής:
- Κοινωνικές συνιστώσες της μαθηματικής εκπαίδευσης στην υποχρεωτική εκπαίδευση: ζητήματα φύλου και, γενικότερα, εξουσίας στη Μαθηματική Εκπαίδευση
- Πολιτισμικές συνιστώσες της μαθηματικής εκπαίδευσης στην υποχρεωτική εκπαίδευση: προσέγγιση των μαθηματικών και της μαθηματικής εκπαίδευσης ως πολιτισμικών προϊόντων, καθώς ο ρόλος της κουλτούρας, με όλες τις πολυπλοκότητες και αμφισβητήσεις της, αποτελεί σημαντική πτυχή της μαθηματικής εκπαίδευσης
- Πολιτικές συνιστώσες της μαθηματικής εκπαίδευσης: μελέτη των τρόπων με τους οποίους οι σχέσεις εξουσίας που λειτουργούν στην ευρύτερη κοινωνία μεταφέρονται και στη σχολική τάξη, λειτουργώντας αποδυναμωτικά