ΑΝΤ 001 Θέματα Λογοτεχνίας και Πολιτισμού

Αλέξανδρος Ακριτόπουλος

Περιγραφή

Επιδίωξη και βασικός στόχος του μαθήματος αυτού είναι να εκπαιδεύσει και εμπλουτίσει τις γνώσεις των φοιτητών/-τριών:

α) με τα αποτελέσματα των σύγχρονων ερευνών σε κύρια θεωρητικά, κριτικά και ερευνητικά ζητήματα της Παιδικής και Νεανικής Λογοτεχνίας και να εφαρμόσει νέες μεθόδους έρευνας σχετικά με τις έννοιες παιδί, παιδικότητα, λογοτεχνία για παιδιά και λογοτεχνία για εφήβους σε σχέση με τη λογοτεχνία ενηλίκων. Για την εξέλιξη του παιδιού και του  εφήβου ως αναγνώστη με βάση την αναπτυξιακή Ψυχολογία και τις νέες θεωρίες μάθησης. Για τις σύγχρονες εφαρμογές σε βασικές έννοιες ανάλυσης και αναγνωστικής προσέγγισης ενός λογοτεχνήματος, αφήγηση, πλοκή, δομή, χαρακτήρες, οπτική γωνία/εστίαση, σκηνικό, θέμα.  Για τη διδασκαλία της Παιδικής και Εφηβικής Λογοτεχνίας στο πλαίσιο του κριτικού λογοτεχνικού γραμματισμού. Το μάθημα έχει θεωρητικό και ερευνητικό χαρακτήρα και προσανατολισμό. Στόχος, επίσης, του μαθήματος είναι να αναπτύξει μεθόδους έρευνας και εφαρμογών που στηρίζονται σε ένα ε

Περισσότερα  

Ενότητες

Στην ενότητα αυτή παρουσιάζονται θέματα και έννοιες που αφορούν στη σύνθεση ενός σύγχρονου παιδικού λογοτεχνήματος, όπως ο ανθρωπομορφισμός, ο παιδοκεντρισμός, οι μεταμορφώσεις, η προθετικότητα και η φιλαναγνωσία στη σύγχρονη παιδαγωγική και εκπαιδευτική συγκυρία.

Στην ενότητα αυτή παρουσιάζονται με παραδείγματα από την Ελληνική Παιδική Λογοτεχνία τα βασικά εργαλεία ανάλυσης του μυθιστορηματικού λόγου: η πλοκή, η δομή, οι χαρακτήρες, η εστίαση, το σκηνικό, το θέμα.

Στην ενότητα αυτή παρουσιάζονται η ποσοτική και η ποιοτική ανάλυση, η κατασκευή ερωτηματολογίων για την αναγνωστική ανταπόκριση των μαθητών, οι μεθοδολογικές διευκρινίσεις για την επεξεργασία των ερωτηματολογίων και η ερμηνεία των δεδομένων της έρευνας.

Παρουσιάζεται πολύπλευρα το θέμα της διδασκαλίας της λογοτεχνίας στην Εκπαίδευση. Εξετάζονται τα Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών (ΔΕΠΠΣ, ΑΠΣ), η παραγωγή διδακτικού υλικού, τα Ανθολόγια Λογοτεχνικών Κειμένων, η Διαπολιτισμική Εκπαίδευση, η ταυτότητα και η ετερότητα, οι αναπαραστάσεις του φύλου στην Παιδική Λογοτεχνία.

Ο λογοτεχνικός γραμματισμός συνδέεται με τον κριτικό γραμματισμό και την κριτική παιδαγωγική. Ο λογοτεχνικός γραμματισμός συνδέεται με τη λογοτεχνική ανάγνωση (με τη σημασία της ανάγνωσης της λογοτεχνίας ως λογοτεχνίας). Η γνώση για τη λογοτεχνία και ο λογοτεχνικός γραμματισμός συνδέονται βέβαια σε πολλά επίπεδα. Αφορούν τόσο τους εκπαιδευτικούς όσο και τους εκπαιδευόμενους. Έτσι, ένα Εκπαιδευτικό Σύστημα οργανώνεται και οργανώνει τον λογοτεχνικό γραμματισμό με ένα Πρόγραμμα Σπουδών βασισμένο σε άξονες ή κυρίαρχα κριτήρια: τον γνωστικό άξονα (ένα επαρκές και ολοκληρωμένο σώμα γνώσεων για τη Λογοτεχνία), τον άξονα  των δεξιοτήτων που αφορούν έναν "κριτικά εγγράμματο άνθρωπο" και ιδιαίτερα εκείνων των δεξιοτήτων που διαμορφώνουν παιδευτικά τον "κριτικό λογοτεχνικό γραμματισμό" του και τέλος στον δημοκρατικό άξονα ή κριτήριο, δηλαδή τις πολιτικές, κοινωνικές και ιδεολογικές αξίες του πολιτισμού που το σύστημα παρέχει στον εκπαιδευόμενο ως πολίτη.

Ημερολόγιο

Ανακοινώσεις

  • - Δεν υπάρχουν ανακοινώσεις -