ΑΝΤ 001 Θέματα Λογοτεχνίας και Πολιτισμού
Αλέξανδρος Ακριτόπουλος
Επιδίωξη και βασικός στόχος του μαθήματος αυτού είναι να εκπαιδεύσει και εμπλουτίσει τις γνώσεις των φοιτητών/-τριών:
α) με τα αποτελέσματα των σύγχρονων ερευνών σε κύρια θεωρητικά, κριτικά και ερευνητικά ζητήματα της Παιδικής και Νεανικής Λογοτεχνίας και να εφαρμόσει νέες μεθόδους έρευνας σχετικά με τις έννοιες παιδί, παιδικότητα, λογοτεχνία για παιδιά και λογοτεχνία για εφήβους σε σχέση με τη λογοτεχνία ενηλίκων. Για την εξέλιξη του παιδιού και του εφήβου ως αναγνώστη με βάση την αναπτυξιακή Ψυχολογία και τις νέες θεωρίες μάθησης. Για τις σύγχρονες εφαρμογές σε βασικές έννοιες ανάλυσης και αναγνωστικής προσέγγισης ενός λογοτεχνήματος, αφήγηση, πλοκή, δομή, χαρακτήρες, οπτική γωνία/εστίαση, σκηνικό, θέμα. Για τη διδασκαλία της Παιδικής και Εφηβικής Λογοτεχνίας στο πλαίσιο του κριτικού λογοτεχνικού γραμματισμού. Το μάθημα έχει θεωρητικό και ερευνητικό χαρακτήρα και προσανατολισμό. Στόχος, επίσης, του μαθήματος είναι να αναπτύξει μεθόδους έρευνας και εφαρμογών που στηρίζονται σε ένα επιστημονικά τεκμηριωμένο πλαίσιο: Θεωρία της Λογοτεχνίας/Παιδικής Λογοτεχνίας, Έρευνα και Διδασκαλία με Νέες Τεχνολογίες στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
Ειδικότερα οι μαθησιακοί στόχοι είναι οι εξής:
-Οι φοιτητές/-τριες να γνωρίζουν τη θεωρία και την κριτική της Παιδικής-Νεανικής Λογοτεχνίας.
-Να κατακτήσουν τη γνώση της αναπτυξιακής εξέλιξης του παιδιού και του εφήβου ως κριτικού αναγνώστη μέσα από διάφορα λογοτεχνικά είδη, εικονογραφημένα βιβλία, παραμύθια, διηγήματα, νουβέλες, μυθιστορήματα.
-Να αποκτήσουν εμπειρία χειρισμού βασικών εννοιών (πλοκή, αφήγηση, κλπ.) σε έργα καταξιωμένων συγγραφέων της παιδικής λογοτεχνίας.
-Να κατακτήσουν τη σημασία ενός παιδικού λογοτεχνήματος στην αγωγή διά του λόγου μέσα από διάφορες εφαρμογές.
-Να ερευνούν με σύγχρονες μεθόδους, που στηρίζονται σε ένα επιστημονικά τεκμηριωμένο πλαίσιο, την ποιότητα ανάγνωσης μυθοπλασιών, ώστε να είναι σε θέση να ερμηνεύουν τις ιδέες των παιδιών, των δασκάλων και των γονέων, των συγγραφέων για την ανάγνωση και τον λογοτεχνικό γραμματισμό.
-Να αποκτήσουν συνείδηση της σημασίας της φιλαναγνωσίας για την κοινωνική και πολιτική ανάπτυξη του παιδιού-εφήβου, να μελετούν και να κρίνουν προγράμματα φιλαναγνωσίας και λογοτεχνικού γραμματισμού.
-Να αποκτήσουν γνώσεις και δεξιότητες για τη διδασκαλία της Παιδικής-Εφηβικής Λογοτεχνίας στο πλαίσιο του Κριτικού Λογοτεχνικού Γραμματισμού.
β) αφορά άλλον διδάσκοντα
Περιγραφή-Περιεχόμενο του μαθήματος
α)
Παρουσίαση της σύγχρονης θεωρίας και κριτικής της Παιδικής Λογοτεχνίας:
-Το θέμα του παιδοκεντρισμού στη σύνθεση του παιδικού λογοτεχνήματος
-Το θέμα του ανθρωπομορφισμού και των μεταμορφώσεων στη σύνθεση του παιδικού λογοτεχνήματος
-Η προθετικότητα και η παιδαγωγική διάσταση ενός παιδικού λογοτεχνήματος
-Το παιδί αναγνώστης και η διαμόρφωσή του. Η φιλαναγνωσία και η σημασία της
-Τα λογοτεχνικά είδη, παραμύθι, διήγημα, νουβέλα, μυθιστόρημα
Εφαρμογές ανάλυσης λογοτεχνικών κειμένων για παιδιά και εφήβους:
-Η πλοκή
-Η δομή
-Οι χαρακτήρες
-Η εστίαση/οπτική γωνία
-Το σκηνικό
-Το θέμα
-Η ιδεολογία
-Η εικόνα
Παρουσίαση της σύγχρονης διδακτικής της παιδικής-εφηβικής λογοτεχνίας σε σχέση με τα αναλυτικά προγράμματα:
-Η λογοτεχνία και οι χρήσεις της
-Η ιδεολογική χρήση της λογοτεχνίας
-Μέθοδοι διδασκαλίας και αναλυτικό πρόγραμμα
-Παρουσίαση σύγχρονων ερευνών στον χώρο του παιδικού βιβλίου:
-Η ποιοτική ανάλυση
-Η κατασκευή ερωτηματολογίων για την αναγνωστική ανταπόκριση των παιδιών και των εφήβων
-Μεθοδολογικές διευκρινίσεις για τη επεξεργασία των ερωτηματολογίων
-Η ερμηνεία των δεδομένων της έρευνας
-Σύντομη παρουσίαση του Λογοτεχνικού Γραμματισμού
β) αφορά άλλον διδάσκοντα
ΛιγότεραΕπιδίωξη και βασικός στόχος του μαθήματος αυτού είναι να εκπαιδεύσει και εμπλουτίσει τις γνώσεις των φοιτητών/-τριών:
α) με τα αποτελέσματα των σύγχρονων ερευνών σε κύρια θεωρητικά, κριτικά και ερευνητικά ζητήματα της Παιδικής και Νεανικής Λογοτεχνίας και να εφαρμόσει νέες μεθόδους έρευνας σχετικά με τις έννοιες παιδί, παιδικότητα, λογοτεχνία για παιδιά και λογοτεχνία για εφήβους σε σχέση με τη λογοτεχνία ενηλίκων. Για την εξέλιξη του παιδιού και του εφήβου ως αναγνώστη με βάση την αναπτυξιακή Ψυχολογία και τις νέες θεωρίες μάθησης. Για τις σύγχρονες εφαρμογές σε βασικές έννοιες ανάλυσης και αναγνωστικής προσέγγισης ενός λογοτεχνήματος, αφήγηση, πλοκή, δομή, χαρακτήρες, οπτική γωνία/εστίαση, σκηνικό, θέμα. Για τη διδασκαλία της Παιδικής και Εφηβικής Λογοτεχνίας στο πλαίσιο του κριτικού λογοτεχνικού γραμματισμού. Το μάθημα έχει θεωρητικό και ερευνητικό χαρακτήρα και προσανατολισμό. Στόχος, επίσης, του μαθήματος είναι να αναπτύξει μεθόδους έρευνας και εφαρμογών που στηρίζονται σε ένα ε
Επιδίωξη και βασικός στόχος του μαθήματος αυτού είναι να εκπαιδεύσει και εμπλουτίσει τις γνώσεις των φοιτητών/-τριών:
α) με τα αποτελέσματα των σύγχρονων ερευνών σε κύρια θεωρητικά, κριτικά και ερευνητικά ζητήματα της Παιδικής και Νεανικής Λογοτεχνίας και να εφαρμόσει νέες μεθόδους έρευνας σχετικά με τις έννοιες παιδί, παιδικότητα, λογοτεχνία για παιδιά και λογοτεχνία για εφήβους σε σχέση με τη λογοτεχνία ενηλίκων. Για την εξέλιξη του παιδιού και του εφήβου ως αναγνώστη με βάση την αναπτυξιακή Ψυχολογία και τις νέες θεωρίες μάθησης. Για τις σύγχρονες εφαρμογές σε βασικές έννοιες ανάλυσης και αναγνωστικής προσέγγισης ενός λογοτεχνήματος, αφήγηση, πλοκή, δομή, χαρακτήρες, οπτική γωνία/εστίαση, σκηνικό, θέμα. Για τη διδασκαλία της Παιδικής και Εφηβικής Λογοτεχνίας στο πλαίσιο του κριτικού λογοτεχνικού γραμματισμού. Το μάθημα έχει θεωρητικό και ερευνητικό χαρακτήρα και προσανατολισμό. Στόχος, επίσης, του μαθήματος είναι να αναπτύξει μεθόδους έρευνας και εφαρμογών που στηρίζονται σε ένα ε
Στην ενότητα αυτή παρουσιάζονται θέματα και έννοιες που αφορούν στη σύνθεση ενός σύγχρονου παιδικού λογοτεχνήματος, όπως ο ανθρωπομορφισμός, ο παιδοκεντρισμός, οι μεταμορφώσεις, η προθετικότητα και η φιλαναγνωσία στη σύγχρονη παιδαγωγική και εκπαιδευτική συγκυρία.
Στην ενότητα αυτή παρουσιάζονται με παραδείγματα από την Ελληνική Παιδική Λογοτεχνία τα βασικά εργαλεία ανάλυσης του μυθιστορηματικού λόγου: η πλοκή, η δομή, οι χαρακτήρες, η εστίαση, το σκηνικό, το θέμα.
Στην ενότητα αυτή παρουσιάζονται η ποσοτική και η ποιοτική ανάλυση, η κατασκευή ερωτηματολογίων για την αναγνωστική ανταπόκριση των μαθητών, οι μεθοδολογικές διευκρινίσεις για την επεξεργασία των ερωτηματολογίων και η ερμηνεία των δεδομένων της έρευνας.
Παρουσιάζεται πολύπλευρα το θέμα της διδασκαλίας της λογοτεχνίας στην Εκπαίδευση. Εξετάζονται τα Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών (ΔΕΠΠΣ, ΑΠΣ), η παραγωγή διδακτικού υλικού, τα Ανθολόγια Λογοτεχνικών Κειμένων, η Διαπολιτισμική Εκπαίδευση, η ταυτότητα και η ετερότητα, οι αναπαραστάσεις του φύλου στην Παιδική Λογοτεχνία.
Ο λογοτεχνικός γραμματισμός συνδέεται με τον κριτικό γραμματισμό και την κριτική παιδαγωγική. Ο λογοτεχνικός γραμματισμός συνδέεται με τη λογοτεχνική ανάγνωση (με τη σημασία της ανάγνωσης της λογοτεχνίας ως λογοτεχνίας). Η γνώση για τη λογοτεχνία και ο λογοτεχνικός γραμματισμός συνδέονται βέβαια σε πολλά επίπεδα. Αφορούν τόσο τους εκπαιδευτικούς όσο και τους εκπαιδευόμενους. Έτσι, ένα Εκπαιδευτικό Σύστημα οργανώνεται και οργανώνει τον λογοτεχνικό γραμματισμό με ένα Πρόγραμμα Σπουδών βασισμένο σε άξονες ή κυρίαρχα κριτήρια: τον γνωστικό άξονα (ένα επαρκές και ολοκληρωμένο σώμα γνώσεων για τη Λογοτεχνία), τον άξονα των δεξιοτήτων που αφορούν έναν "κριτικά εγγράμματο άνθρωπο" και ιδιαίτερα εκείνων των δεξιοτήτων που διαμορφώνουν παιδευτικά τον "κριτικό λογοτεχνικό γραμματισμό" του και τέλος στον δημοκρατικό άξονα ή κριτήριο, δηλαδή τις πολιτικές, κοινωνικές και ιδεολογικές αξίες του πολιτισμού που το σύστημα παρέχει στον εκπαιδευόμενο ως πολίτη.
Ημερολόγιο
Ανακοινώσεις
- - Δεν υπάρχουν ανακοινώσεις -