ΥΕ 343 Διδακτική της Λογοτεχνίας

Αλέξανδρος Ακριτόπουλος

Περιγραφή

Στόχος του μαθήματος
Κύριος στόχος του μαθήματος αυτού είναι να προετοιμάσει θεωρητικά και πρακτικά τους φοιτητές ώστε να είναι σε θέση να διδάξουν ένα λογοτεχνικό έργο ή μια θεματική ενότητα με βάση τα Νέα Αναλυτικά Προγράμματα Διδασκαλίας , λ. χ. οι πρόσφυγες στη λογοτεχνία, κλπ, με βάση λογοτεχνικά κείμενα ή ένα λογοτεχνικό είδος. Για να επιτευχθεί ο στόχος αυτός οι φοιτητές/-τριες πρέπει να εκπαιδευτούν, ώστε να συνδέουν δημιουργικά τη θεωρία με την πράξη της διδασκαλίας στους μαθητές της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, να εκπονούν και να παρουσιάζουν σχέδια εργασίας (project) για τη διδασκαλία παιδιών και εφήβων με τις νέες τεχνολογίες, με σκοπό να διαμορφώσουν ευαίσθητους και δημοκρατικούς πολίτες.
Περιεχόμενο του μαθήματος
Παρουσίαση γενικότερων θεματικών τόπων της σύγχρονης διδακτικής της λογοτεχνίας:

- Η διδακτική μετάθεση

- Λογοτεχνία και Εκπαίδευση (συνοπτική παρουσίαση)

- Η πρακτική της διδασκαλίας

-Λογοτεχνία και Κριτικός Γραμματισμός

-Ο μαθητής ως αναγνώστης

Περισσότερα  

Ενότητες

Στην ενότητα αυτή διαχωρίζεται το επιστημονικό αντικείμενο από τη διδασκαλία του. Είναι διαφορετικό πράγμα η "Ιθάκη" του Κ.Π.Καβάφη ως ποίημα για έναν φιλόλογο ερευνητή και άλλο πράγμα η διδασκαλία του για έναν καθηγητή φιλόλογο ή για έναν δάσκαλο.

Στην ενότητα αυτή παρουσιάζεται το θέμα του μαθητή ως αναγνώστη. Πώς συμπεριφέρεται αυτός κατά τη διάρκεια της προσχολικής και σχολικής ηλικίας, ποια η σχέση του με το λογοτεχνικό κείμενο, ποια η θέση του διαμεσολοβητή δασκάλου. Εκτίθεται η μαθητοκεντρική αντίληψη στη διδασκαλία και η γνωστική εξέλιξη των παιδιών και εφήβων ως μη διαμορφωμένων και εν εξελίξει ακόμα αναγνωστών.

Η σύνθεση ενός ποιητικού πορτρέτου και η διδασκαλία του στους μαθητές/φοιτητές. Περιγράφεται αρχικά η ποιητική ενός παρόμοιου ποιήματος και τα τυπικά της χαρακτηριστικά. Στη συνέχεια οι φοιτητές ως συγγραφικά υποκείμενα αυτοπροσδιορίζονται για να αναπτύξουν τις δημιουργικές τους ικανότητες/δεξιότητες με στόχο να συνθέσουν ποιητικό κείμενο που να απεικονίζει έναν χαρακτήρα/ήρωα.

Παρουσιάζεται το θέμα της διδασκαλίας της λογοτεχνίας στην Εκπαίδευση μέσα από τα Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών (ΔΕΠΠΣ, ΑΠΣ) και η εφαρμογή του μέσα στα Ανθολόγια Λογοτεχνικών Κειμένων της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης.

Παρουσιάζεται το Νέο Πρόγραμμα Σπουδών (Σχολείο 21ου αιώνα) (2011) και τεκμηριώνεται η συμβατότητά του με τις αρχές του κριτικού Γραμματισμού (Διάδραση, Δόμηση του Νοήματος, Επικοινωνία - Ανάγνωση, Γραφή, Σκέψη, Ακρόαση, Ομιλία, Αξιολόγηση) για τη διδασκαλία της Γλώσσας και της Λογοτεχνίας: Σκοποί και δεξιότητες του Προγράμματος, Εκπαιδευτικό Υλικό, η Ιστορία της Λογοτεχνίας και η θέση της στο Π.Σ., Διδασκαλία της Λογοτεχνίας  και ΤΠΕ, Μεθόδευση της Διδασκαλίας, η αξιολόγηση στο μάθημα της λογοτεχνίας. Οι Θεματικές ενότητες και η μεθοδος των σχεδίων εργασίας (project).

Ημερολόγιο