ΥΕ 244 Πεζογραφική Λογοτεχνία για Παιδιά και Εφήβους και Διδακτική της
Αλέξανδρος Ακριτόπουλος
Στόχος του μαθήματος
Να γνωρίζουν οι φοιτητές/-τριες επαρκώς στοιχεία θεωρίας, κριτικής και ιστορίας της Ελληνικής Πεζογραφίας για παιδιά και εφήβους.
Να αποκτήσουν την εμπειρία βασικών εννοιών και στοιχείων ανάλυσης και ανάγνωσης/προσέγγισης ενός πεζογραφικού ή και ενός εικονογραφημένου κειμένου για παιδιά.
Να ερευνούν και να αναγνωρίζουν από γραμματολογική άποψη έργα γνωστών και καταξιωμένων συγγραφέων της Πεζογραφίας για Παιδιά και εφήβους.
Περιεχόμενο του μαθήματος
Παρουσίαση της Ελληνικής Πεζογραφίας για Παιδιά και Εφήβους
-Ιστορία, Θεωρία, Κριτική (Συνοπτική παρουσίαση)
-Εστίαση στο παιδικό βιβλίο και στο εφηβικό μυθιστόρημα
-Παρουσίαση ενός πεζογραφήματος σύμφωνα με τα ποιητολογικά χαρακτηριστικά του
-Τα συστατικά χαρακτηριστικά του μυθιστορηματικού λόγου: ιστορία, αφήγηση, εστίαση, δομή, πλοκή, χαρακτήρας, σκηνοθεσία
-Παρουσίαση και θεματική ανάλυση έργων Ελλήνων συγγραφέων για παιδιά και εφήβους
-Εστίαση σε πεζογραφικά είδη της παιδικής και εφηβικής λογοτεχνίας: λαïκά και επώνυμα/λογοτεχνικά παραμύθια, νουβέλες, μυθιστορήματα, θεατρικά έργα, σε σχέση με σύγχρονα κοινωνικά, ηθικά και παιδαγωγικά προβλήματα και προβληματισμούς.
ΛιγότεραΣτόχος του μαθήματος
Να γνωρίζουν οι φοιτητές/-τριες επαρκώς στοιχεία θεωρίας, κριτικής και ιστορίας της Ελληνικής Πεζογραφίας για παιδιά και εφήβους.
Να αποκτήσουν την εμπειρία βασικών εννοιών και στοιχείων ανάλυσης και ανάγνωσης/προσέγγισης ενός πεζογραφικού ή και ενός εικονογραφημένου κειμένου για παιδιά.
Να ερευνούν και να αναγνωρίζουν από γραμματολογική άποψη έργα γνωστών και καταξιωμένων συγγραφέων της Πεζογραφίας για Παιδιά και εφήβους.
Περιεχόμενο του μαθήματος
Παρουσίαση της Ελληνικής Πεζογραφίας για Παιδιά και Εφήβους
-Ιστορία, Θεωρία, Κριτική (Συνοπτική παρουσίαση)
-Εστίαση στο παιδικό βιβλίο και στο εφηβικό μυθιστόρημα
-Παρουσίαση ενός πεζογραφήματος σύμφωνα με τα ποιητολογικά χαρακτηριστικά του
-Τα συστατικά χαρακτηριστικά του μυθιστορηματικού λόγου: ιστορία, αφήγηση, εστίαση, δομή, πλοκή, χαρακτήρας, σκηνοθεσία
-Παρουσίαση και θεματική ανάλυση έργων Ελλήνων συγγραφέων για παιδιά και εφήβους
-Εστίαση σε πεζογραφικά είδη της παιδικής και εφηβικής λογοτεχνίας: λαïκά και επώνυ
Στόχος του μαθήματος
Να γνωρίζουν οι φοιτητές/-τριες επαρκώς στοιχεία θεωρίας, κριτικής και ιστορίας της Ελληνικής Πεζογραφίας για παιδιά και εφήβους.
Να αποκτήσουν την εμπειρία βασικών εννοιών και στοιχείων ανάλυσης και ανάγνωσης/προσέγγισης ενός πεζογραφικού ή και ενός εικονογραφημένου κειμένου για παιδιά.
Να ερευνούν και να αναγνωρίζουν από γραμματολογική άποψη έργα γνωστών και καταξιωμένων συγγραφέων της Πεζογραφίας για Παιδιά και εφήβους.
Περιεχόμενο του μαθήματος
Παρουσίαση της Ελληνικής Πεζογραφίας για Παιδιά και Εφήβους
-Ιστορία, Θεωρία, Κριτική (Συνοπτική παρουσίαση)
-Εστίαση στο παιδικό βιβλίο και στο εφηβικό μυθιστόρημα
-Παρουσίαση ενός πεζογραφήματος σύμφωνα με τα ποιητολογικά χαρακτηριστικά του
-Τα συστατικά χαρακτηριστικά του μυθιστορηματικού λόγου: ιστορία, αφήγηση, εστίαση, δομή, πλοκή, χαρακτήρας, σκηνοθεσία
-Παρουσίαση και θεματική ανάλυση έργων Ελλήνων συγγραφέων για παιδιά και εφήβους
-Εστίαση σε πεζογραφικά είδη της παιδικής και εφηβικής λογοτεχνίας: λαïκά και επώνυ
Περίγραμμα
Περιεχόμενο μαθήματος (Syllabus)
Παρουσιάζονται τα συστατικά χαρακτηριστικά του μυθιστορηματικού λόγου: ιστορία, αφήγηση, εστίαση, δομή, πλοκή, χαρακτήρας, σκηνοθεσία.
Παρουσιάζονται διάφορα σύγχρονα θέματα, κοινωνικά, ηθικά, παιδαγωγικά μέσα από σύγχρονα παραμύθια, νουβέλες, μυθιστορήματα, θεατρικά έργα Ελλήνων συγγραφέων της παιδικής και εφηβικής λογοτεχνίας.
Αρχικά περιγράφονται τα χαρακτηριστικά του παιδικού εικονογραφημένου βιβλίου και δίνονται οι υποκατηγορίες του εικονοβιβλίου. Στην αγγλόφωνη βιβλιογραφία χρησιμοποιούνται οι όροι illustraded book και picture book για το εικονογραφημένο βιβλίο. Στη συνέχεια παρουσιάζονται: ο ρόλος της εικόνας στο παιδικό βιβλίο, η σχέση εικόνας και κειμένου, το παιδί ως αναγνώστης του εικονογραφημένου βιβλίου, και τα κριτήρια του εικονογραφημένου παιδικού βιβλίου.
Στην ενότητα αυτή παρουσιάζονται συνοπτικά από την πλευρά της ιστορικής τους διαδοχής έργα Ελλήνων λογοτεχνών, πρωτότυπα ή μεταφρασμένα, που αποτέλεσαν τον κανόνα στην ελληνική πεζογραφική λογοτεχνία, η οποία απευθυνόταν σε παιδιά και νέους από τα μέσα περίπου του 19ου ώς το τέλος του 20ού αιώνα.