Υ207 Ελληνική Παιδική & Νεανική Λογοτεχνία
Αλέξανδρος Ακριτόπουλος
Στόχος του μαθήματος
Οι φοιτητές θα είναι σε θέση να γνωρίζουν τη θεωρία και την ιστορία της Παιδικής-Νεανικής Λογοτεχνίας, να κινούνται βιβλιογραφικά στο χώρο αυτό άνετα, ώστε να εκπονούν εργασίες που αφορούν σε έργα γνωστών συγγραφέων της παιδικής λογοτεχνίας, να ερευνούν διάφορα θέματα στη Βιβλιοθήκη από σχετικά περιοδικά λ.χ. Διαδρομές, ή από το Διαδίκτυο.
Περιεχόμενο του μαθήματος
Το μάθημα οργανώνεται σε δύο κατευθύνσεις, θεωρητική και πρακτική. Εκτίθενται με διάλεξη στοιχεία θεωρίας και κριτικής και συνοπτική ιστορία της παιδικής λογοτεχνίας. Ακολουθούν συζήτηση και διάλογος σε συγκεκριμένα θέματα ή παραδείγματα, όπως λ.χ. ο παιδοκεντρισμός, η προθετικότητα της παιδικής λογοτεχνίας, το παιδί-αναγνώστης, κ.ά. Στο πρακτικό μέρος παρουσιάζονται κείμενα διαφόρων λογοτεχνικών ειδών, ώστε με την πολύπλευρη ανάγνωσή τους (μορφολογική, σημασιολογική, σημειολογική, ιδεολογική) να καταστεί φανερή η ιδιαιτερότητα και η χρησιμότητά τους στα παιδιά και τους νέους στους οποίους απευθύνονται.
ΛιγότεραΣτόχος του μαθήματος
Οι φοιτητές θα είναι σε θέση να γνωρίζουν τη θεωρία και την ιστορία της Παιδικής-Νεανικής Λογοτεχνίας, να κινούνται βιβλιογραφικά στο χώρο αυτό άνετα, ώστε να εκπονούν εργασίες που αφορούν σε έργα γνωστών συγγραφέων της παιδικής λογοτεχνίας, να ερευνούν διάφορα θέματα στη Βιβλιοθήκη από σχετικά περιοδικά λ.χ. Διαδρομές, ή από το Διαδίκτυο.
Περιεχόμενο του μαθήματος
Το μάθημα οργανώνεται σε δύο κατευθύνσεις, θεωρητική και πρακτική. Εκτίθενται με διάλεξη στοιχεία θεωρίας και κριτικής και συνοπτική ιστορία της παιδικής λογοτεχνίας. Ακολουθούν συζήτηση και διάλογος σε συγκεκριμένα θέματα ή παραδείγματα, όπως λ.χ. ο παιδοκεντρισμός, η προθετικότητα της παιδικής λογοτεχνίας, το παιδί-αναγνώστης, κ.ά. Στο πρακτικό μέρος παρουσιάζονται κείμενα διαφόρων λογοτεχνικών ειδών, ώστε με την πολύπλευρη ανάγνωσή τους (μορφολογική, σημασιολογική, σημειολογική, ιδεολογική) να καταστεί φανερή η ιδιαιτερότητα και η χρησιμότητά τους στα παιδιά και τους νέους στους οποίους απευθύνοντα
Στόχος του μαθήματος
Οι φοιτητές θα είναι σε θέση να γνωρίζουν τη θεωρία και την ιστορία της Παιδικής-Νεανικής Λογοτεχνίας, να κινούνται βιβλιογραφικά στο χώρο αυτό άνετα, ώστε να εκπονούν εργασίες που αφορούν σε έργα γνωστών συγγραφέων της παιδικής λογοτεχνίας, να ερευνούν διάφορα θέματα στη Βιβλιοθήκη από σχετικά περιοδικά λ.χ. Διαδρομές, ή από το Διαδίκτυο.
Περιεχόμενο του μαθήματος
Το μάθημα οργανώνεται σε δύο κατευθύνσεις, θεωρητική και πρακτική. Εκτίθενται με διάλεξη στοιχεία θεωρίας και κριτικής και συνοπτική ιστορία της παιδικής λογοτεχνίας. Ακολουθούν συζήτηση και διάλογος σε συγκεκριμένα θέματα ή παραδείγματα, όπως λ.χ. ο παιδοκεντρισμός, η προθετικότητα της παιδικής λογοτεχνίας, το παιδί-αναγνώστης, κ.ά. Στο πρακτικό μέρος παρουσιάζονται κείμενα διαφόρων λογοτεχνικών ειδών, ώστε με την πολύπλευρη ανάγνωσή τους (μορφολογική, σημασιολογική, σημειολογική, ιδεολογική) να καταστεί φανερή η ιδιαιτερότητα και η χρησιμότητά τους στα παιδιά και τους νέους στους οποίους απευθύνοντα
Παρουσίαση της σύγχρονης θεωρίας και κριτικής της παιδικής λογοτεχνίας
-Το θέμα του παιδοκεντρισμού στη σύνθεση του παιδικού λογοτεχνήματος
-Το θέμα του ανθρωπομορφισμού και των μεταμορφώσεων στη σύνθεση του παιδικού λογοτεχνήματος
-Η προθετικότητα και η παιδαγωγική διάσταση ενός παιδικού λογοτεχνήματος
Το παιδί-αναγνώστης και η διαμόρφωσή του. Η φιλαναγνωσία και η σημασία της.
-Τα λογοτεχνικά είδη, παραμύθι, διήγημα, νουβέλα, μυθιστόρημα.
-Η γλώσσα της παιδικής λογοτεχνίας.
-Η εξέλιξη της γραφής στα λογοτεχνικά είδη, παραμύθι, διήγημα, νουβέλα, μυθιστόρημα, θέατρο
-Τα παιδικά περιοδικά
-Οι μεταφράσεις
Η πλοκή - Η δομή - Οι χαρακτήρες - Η εστίαση/οπτική γωνία -Το σκηνικό-Το Θέμα-Η ιδεολογία
-Η εικόνα
-Ο λόγος
-Σύγχρονα θέματα
-Η ιδεολογία